Интервью

Вдалі управлінські рішення — запорука якісного сервісу

26.12.2016 / 09:20

Ігор Смілянський,
генеральний директор УДППЗ «Укрпошта»

фотоПане Ігоре, ви працювали у провідних глобальних консалтингових компаніях, зокрема США, маєте досвід стратегічного, управлінського та фінансового консалтингу. Як застосовуєте його в Україні?

Спільна мета, моя і команди, — перетворити Укрпошту на ефективну сучасну технологічну компанію, яка надаватиме своїм клієнтам найкращі послуги та посилить свої позиції на ринку поштових, фінансових та логістичних послуг. Досвід кожного з нас використовуємо для того, щоб ці новації запроваджувати якомога швидше та якісніше. Але ж найважливіше — не просто перейняти світовий досвід (до речі, вважаю, що не всі його аспекти можна застосовувати в нашій країні), а вміло й доречно втілити його в життя. Це найскладніше.

Ви здійснюєте міжнародний поштовий обмін із 192 країнами. Чи забезпечуєте повною мірою систему контролю проходження міжнародних відправлень?

Укрпошта здійснює міжнародний обмін з усіма країнами — партнерами в рамках регламентів Все­світнього поштового союзу (далі—ВПС). Фізичний контроль міжнародних відправлень в Україні проводить Державна фіскальна служба на території спеціальних поштових митниць — ММПО. Після проходження митного контролю посилки потрапляють до дільниці обробки пошти в Борисполі. Сьогодні ми домовляємося і з аеропортом, і з митними службами, щоб у період пікових навантажень, особливо перед Новим роком та Різдвом, максимально скоординувати роботу та прискорити шлях проходження відправлення від аеропорту до відділення. Перебудовуємо логістичні та технологічні процеси, вирішуємо, як краще підвищити ефективність сортування, щоб скоротити час обробки листів та посилок.

Чи може Укрпошта забезпечити на логістичному ринку замовлення, орієнтовані на економ-доставку?

Світова статистка свідчить, що вартість доставки не повинна перевищувати 7 % від вартості покупки. В Україні доставка поки значно дорожча. Усі наші конкуренти працюють у сегменті преміальної доставки — день у день або на наступний день. Ми ж хочемо запропонувати нашим клієнтам економ-доставку протягом 3 — 5 чи 7 — 10 днів, яка буде вдвічі дешевшою. Сьогодні такий продукт уже є, однак нам ще потрібно багато працювати не лише над здешевленням, а й над якістю послуги. Орієнтуємося на тих клієнтів, яким немає необхідності платити за терміновість: краще почекати довше і заплати менше.

З нашою мережею відділень цілком можливо забрати собі сегмент економ-доставки, і ми над цим працюємо. На частку Укрпошти припадає 67 % посилок у натуральному вираженні. Найближчим часом, упевнений, наша частка на ринку суттєво зросте. Конкуренти звикли працювати в умовах, коли Укрпошта нічого не робила для свого розвитку. Нині ситуація змінилася, конкурувати з нами  буде набагато складніше.

Чи маєте програму лояльності для малих і середніх «гравців»?

Так, пропонуємо приватному бізнесу скористатися перевагами нашої мережі, унікальними логістичними можливостями, які, зокрема, надаються нам як членам ВПС, щодо спрощеного митного оформлення документів. Також у компанії з’явився новий підрозділ — розвиток продуктів та клієнтські рішення, який працюватиме з клієнтами із сегмента електронної комерції. Сподіваємося, вже наступного року з’явиться прозора та приваблива програма лояльності, якою зможуть скористатися і наші експортні клієнти, і ті, які здійснюють відправлення по Україні.

Чи не плануєте проектів з іноземними компаніями щодо надання фінпослуг, розвитку транзитних потоків?

Звісно, будемо використовувати всі можливості, аби розвивати компанію. Наразі основні транзитні потоки між Європою та Азією, на жаль, оминаючи українську столицю, спрямовують через інші міжнародні аеропорти. Наша мета — залучати додаткові обсяги транзитної міжнародної пошти через Київ.

Тому, по-перше, у нас уже є домовленість із МАУ про запуск транзитних операцій в аеропорту «Бориспіль», де Укрпошта здійснюватиме обробку транзитної міжнародної пошти з рейсів і на рейси цієї авіакомпанії.

По-друге, проводимо технологічні та логістичні зміни в аеропорту «Бориспіль» на дільниці оброблення пошти, щоб збільшити пропускну здатність термінала, розміщувати та реєструвати транзитну пошту з рейсів авіакомпаній. Вивчаємо міжнародну практику співробітництва авіакомпаній і поштових адміністрацій із перевезення та обробки транзитних міжнародних відправлень. Наша мета: створити такі умови, щоб транзитні потоки з Варшави та Стамбула були перенаправлені до Києва.

Щодо розвитку фінансових послуг. Від них Укрпошта сьогодні має 43 % доходу. Для порівняння: на італійській пошті фінансові послуги становлять 80 % доходу, в інших країнах — 50 — 60 %. Надання фінансових послуг через поштові відділення — це загальносвітовий тренд, адже жодна інша організація, окрім пошти, не має такої спроможності дійти до кожного громадянина країни.

Саме тому сьогодні існує спеціальна програма ООН щодо збільшення доступності фінансових послуг. До неї вже долучився Всесвітній поштовий союз. Укрпошта є його членом і теж прагне рухатися в цьому напрямку. Тим паче, що більшість банків в Україні вже скорочують свою мережу. Водночас наша мета — не заробляти через найбільш ризикове кредитування, а надавати громадянам базові послуги: перекази, відкриття рахунків, оплату комунальних платежів, депозити, щоб люди могли зберігати гроші. Ці кошти почнуть працювати на економіку держави. Рівень довіри до Укрпошти більший, ніж до банківських установ, і ми маємо скористатися цим. Розраховую, що нам дадуть можливість розширити фінансові послуги.

Які перспективи Укрпошти у сфері логістики для електронної комерції?

Український ринок електрон­ної комерції у 2015 році становив приблизно 1,6 млрд дол., але потенційно може бути набагато більшим. При цьому саме в Укрпошти є можливість значно збільшити цей ринок для всіх, а не лише для себе.

Як і чому? Маємо унікальну логістичну інфраструктуру, найбільшу кількість точок доступу до клієнтів у державі. Завдяки нам люди отримали доступ до електронної комерції.

Працюємо одразу в кількох напрямах.

По-перше, розробляємо нові зручні послуги для клієнтів — можливості економ-доставки за 3 — 5 — 8 днів, що буде значно дешевше, ніж у конкурентів.

По-друге, активізуємо співпрацю з міжнародними партнерами. Зокрема, взяли активну участь у глобальному розпродажу товарів до «Дня одинака», який щорічно 11 листопада проводить китайський AliExpress. Крім того, значно збільшили обсяги доставки товарів через Укрпошту.

По-третє, прагнемо залучити якомога більше українських виробників до глобального ринку онлайн-торгівлі та збільшити обсяг продажу їхніх товарів за кордон. З цією метою започаткували безкоштовну школу E-Export School. Це насичений кількагодинний інтенсив з експертами ринку, презентації робочих інструментів для запуску експорту в e-commerce-форматі, обговорення юридичних, фінансових та логістичних операційних деталей. Заняття в школі викликали жвавий інтерес у підприємців зі Львова, Одеси, Дніпра, Харкова та Києва. І це — лише початок.

Наскільки виправдовує себе співпраця з великим інтернет-холдингом Китаю?

Досвід минулого року свідчить, що українці дедалі активніше скуповують товари в Китаї, а обсяг покупок з AliExpress зростає швидше, ніж у цілому транскордонна онлайн-торгівля. Як уже зазначав, Укрпошта разом з AliExpress запустила партнерську програму з доставки посилок з товаром, придбаним українцями в китайських інтернет-магазинах. З цією метою вдосконалено процеси доставки відправлень та оптимізовано «шлях посилки» від розвантаження літака до вручення у відділенні, доставки в поштову скриньку. Обсяг замовлень із України на AliExpress у «День одинака» зріс на 50 % порівняно з аналогічним днем минулого року. Поширення Інтернету і запуск 3G дають змогу українцям робити замовлення на інтернет-сайтах із мобільних пристроїв. Близько 80 % замовлень було здійснено саме таким чином. Отож, рухаємося вперед.

Розмову вела
Лариса САЙ-БОДНАР

Заказажите доставку онлайн, заполнив форму, или по телефону 044 501 06 30