Новости

Актуальные вопросы о лицензировании на рынке горючего

14.06.2019 / 09:30
Актуальные вопросы о лицензировании на рынке горючего

Уже за кілька тижнів, а саме з 1 липня, відбудуться деякі суттєві зміни в податковому законодавстві.  Зокрема, передбачається удосконалення контролю за обігом пального та етилового спирту, запроваджується окремий облік за переміщенням такого спирту в Системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (СЕАРП). Вводиться ліцензування діяльності з виробництва та обігу пального; удосконалюється система  електронного адміністрування його реалізації, замість існуючого агрегованого обліку пального по суб’єкту господарювання. Впроваджується також облік місць фактичного знаходження пального в стаціонарних акцизних складах або пересувних акцизних складах такого суб’єкта господарювання тощо.

Напередодні нововведень даємо відповіді на найчастіші із запитань, які виникають у платників щодо ліцензування на ринку пального:

З якого періоду застосовуються штрафні санкції за зберігання пального без наявності ліцензії?

06.06.2019 року прийнято Закон про внесення змін до ст. 18 Закону України «Про державне рулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», відповідно до якого застосування до суб'єктів господарювання фінансової санкції у вигляді штрафу у разі зберігання пального без наявності відповідної ліцензії відтерміновано до 31 грудня 2019 року.

Які документи подаються платником податку для отримання ліцензії на право реалізації та зберігання пального?

Для отримання ліцензії суб'єкт господарювання має  подати заяву, квитанцію про внесення річної плати за ліцензію, а крім того — самостійно завірені копії:

- документів, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою будь-якого цільового призначення, на якій розташований об'єкт зберігання пального; 

- акта вводу в експлуатацію об'єктів у місці зберігання пального або до 2022 року —  документ, що підтверджує право власності щодо всіх об'єктів у місці зберігання пального; 

- дозволу на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

За якою адресою подаються заяви про отримання ліцензії?

Залежно від того, яка саме ліцензія необхідна, заяви направляються:

- для виробництва пального — на адресу ДФС України (04655, м. Київ, Львівська площа, 8);

- для оптової торгівлі — на адресу ДФС України (04655, м. Київ, Львівська площа, 8);

- для роздрібної торгівлі пальним та зберігання пального - на адресу Головних управлінь ДФС в областях та м. Києві за місцем торгівлі та за місцем розташування місць зберігання.

Яка вартість ліцензії та чи залежить вона від конкретного виду діяльності?

Вартість річної плати за ліцензію становить 780 грн за виробництво або зберігання пального; 2 тис грн —  за кожне місце роздрібної торгівлі пальним, та 5 тис. грн — за кожне оптове. У разі відсутності у ліцензіата місць оптової торгівлі пальним вартість становитиме 10 тис грн.

Чи необхідна ліцензія суб’єкту господарювання, який здійснює оптову торгівлю пальним, але при цьому не має відповідного місця торгівлі?

Так, суб’єктам господарювання, які здійснюють оптову торгівлю пальним без наявності у них відповідних місць торгівлі, потрібна ліцензія.

Також під ліцензування підпадають суб’єкти господарювання, які є власниками або користувачами місць, де вони здійснюють діяльність з виробництва, зберігання пального (власного або отриманого на зберігання від інших осіб), оптової та роздрібної торгівлі пальним.

У які терміни необхідно подати заявку на поповнення обсягів залишку пального та чи передбачено продовження строку реєстрації платником податку?

Суб’єкти господарювання мають можливість до 1 липня 2019 року зареєструватися платниками податку та зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 1 липня 2019 року. 

Відповідно до п. 45 Порядку електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.04.2019 № 408 встановлено: для врахування в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового залишків пального у суб’єктів господарювання (які відповідно до п. 212.1 ст. 212 Кодексу до 1 липня 2019 року не підпадали під визначення платників акцизного податку, а з 1 липня 2019 року підпадають), облік якого в системі електронного адміністрування реалізації пального не здійснювався, такі платники з 16 до 20 липня 2019 р. (включно) без сплати акцизного податку подають заявку на поповнення обсягів залишку пального станом на 1 липня 2019 р. за кожним кодом пального згідно з УКТ ЗЕД та кожним акцизним складом/акцизним складом пересувним для подальшого використання виключно для власного споживання або промислової переробки.

Які нормативно-правові акти з 01.07.2019 р. регулюватимуть порядок отримання ліцензії, електронного адміністрування реалізації пального?

Як ми вже говорили, з 1 липня суб’єкти господарювання, які здійснюють виробництво, оптовий, роздрібний продаж та зберігання пального, мають отримати ліцензію на таку діяльність. Ці зміни запроваджено з метою скорочення обсягів тіньового ринку пального, збільшення податкових надходжень та покращення якості нафтопродуктів для споживачів.

Ліцензія видається за заявою суб’єкта господарювання, до якої додаються документи, перелік яких визначено Законом України від 19.12.1995 № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів». Зокрема, документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, технологічна документація (стандарти, регламенти, технологічні інструкції), що стосується виробництва та зберігання пального, дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки. Перелік документів не змінився, але для спрощення ліцензування внесено зміни до Закону № 481, згідно з якими в документах, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, не вимагається зазначати цільове призначення такої ділянки, як це було передбачено раніше. 

З метою забезпечення норм Податкового кодексу було розроблено постанову Кабінету Міністрів України від 24 квітня 2019 року № 408 «Деякі питання електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового», якою затверджений Порядок електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового. Постанова набрала чинності 25.05.2019 року. А пункт 4 постанови (перелік нормативних актів, що втратили чинність) та пункти 19 — 44 Порядку електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (визначається алгоритм відкриття/закриття електронних рахунків платників акцизного податку та розрахунків з бюджетом, роботи СЕАРП), затвердженого цією постановою, набирають чинності  1 липня 2019 року.

Крім того, розроблено наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження форм заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів, акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення  (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового», який проходить процедуру погодження центральними органами виконавчої влади.

Чи є суб’єкт господарювання платником акцизного податку  за умови купівлі та використання пального для власних потреб?

Реалізація пального — це будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного: до акцизного складу; до акцизного складу пересувного; для власного споживання чи промислової переробки; будь-яким іншим особам (п. п.14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Отже, операції з використання пального для потреб власного споживання вважатимуться реалізацією пального, якщо такі операції здійснює суб'єкт господарювання, який є розпорядником акцизного складу.

Чи вважатимуться місця зберігання пального акцизним складом, а суб’єкт господарювання — розпорядником акцизного складу за умови, що придбані обсяги пального перевищують встановлені новими нормами Податкового Кодексу і  при цьому зберігається таке пальне в спеціальних ємкостях та використовується для власних потреб?

Акцизний склад — це, зокрема, приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу здійснює свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального (п. п. «б» п. п.14.1.6 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Оскільки суб’єкт господарювання закуповує та зберігає пальне на території в ємностях, загальна місткість яких перевищує зазначені в п.п. «б» п. п. 14.1.6 п. 14.1 ст.14 Кодексу (в редакції з 01.07.2019 р.), то такі місця зберігання пального відповідатимуть ознакам акцизного складу. А суб’єкт господарювання (за наявності документів про право власності/користування приміщенням або територією, означених як акцизний склад) — вважатиметься розпорядником акцизного складу.

Який порядок реєстрації платником акцизного податку та акцизного складу?

Відповідно до п. п. 212.3.4 п. 2121.3 ст. 212 Кодексу особи, які здійснюватимуть реалізацію пального, підлягають обов'язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, місцем проживання фізичних осіб — підприємців до початку здійснення реалізації пального.

Реєстрація платника податку здійснюється на підставі подання особою не пізніше, ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального, заяви, форма якої затверджена наказом Міністерства фінансів України від 25.02.2016 № 218.

Суб’єкти господарювання, які відповідатимуть визначенню платників податку з 1 липня 2019 року, зобов’язані до 1 липня 2019 року зареєструватися платниками податку та зареєструвати в СЕАРП та СЕ усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 1 липня 2019 року.

Чи може суб’єкт господарювання отримати одну ліцензію на кілька місць зберігання пального?

Змінами, внесеними до Закону України від 19.12.1995 р. № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», передбачено, що з 1 липня 2019 року запроваджується ліцензування діяльності суб'єктів господарювання всіх форм власності, які здійснюють, зокрема,  зберігання пального. Відповідно до цього закону:

Місце зберігання пального — це місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування.

Зберігання пального — діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик.

Таким чином, для зберігання пального — суб’єкту господарювання необхідно отримати відповідну ліцензію на кожне місце зберігання пального.

«Горячие линии»

Дата: 24 октября, четверг
Время проведения: с 14:00 до 16:00
Контактный номер: (044) 501-06-42