Новости

MONITORING: еженедельный тематический обзор

07.04.2020 / 11:42

НЕРУХОМІСТЬ

Єфімов Сергій

Зміна законів на ходу! Ви запитаєте: «Хіба це можливо?». Ми Вам відповімо: «Так, виявляється, можливо!».

 

Ось «свіжий» приклад із Законом № 540-ІХ (законопроєкт № 3275) в частині звільнення орендарів від орендної плати на час карантину. Голосували депутати за те, що «наймач ЗВІЛЬНЯЄТЬСЯ ВІД ПЛАТИ за користування майном». З друку вийшов Закон, у якому вже написано, що «наймач МОЖЕ БУТИ ЗВІЛЬНЕНИЙ від плати».

 

Якимось дивом проголосована депутатами норма із Закону трансформувалась прямо в кулуарах ВР, або, можливо, десь дорогою до іншого адресата…

 

Нагадаємо, частина шоста ст. 762 ЦКУ й так передбачала можливість для орендарів бути звільненими від орендної плати за весь час, протягом якого майно не могло бути використане ними через обставини, за які вони не відповідають. У Законі № 540-ІХ сказано про це те саме, тобто що орендарі можуть бути звільнені від плати за частиною шостою ст. 762 ЦКУ.

 

Отже, фактично в частині звільнення орендарів від орендної плати на час карантину депутати так нічого й не змінили.

 

ЗЕМЛЯ НЕРУХОМІСТЬ

Висіцька Ірина

Згідно із Законом № 540 звільнення від плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, запроваджено на місяць (з 01.03.2020 р. по 31.03.2020 р.), а не на два місяці (з 01.03.2020 по 30.04.2020), як передбачав Закон № 533.

Тож платникам, які вже встигли подати коригування з цих податків за березень – квітень, доведеться ще раз коригувати показники не пізніше 30 квітня, а саме: додати нарахування за квітень. Добре, хоч від відповідальності за таке коригування Закон № 540 звільнив.

Податкові зобов’язання зі сплати плати за землю та з податку на нерухомість за податковий період квітень 2020 року у повному обсязі треба сплатити до 30.06.2020 р. В такому випадку не буде ні штрафу, ні пені.

 

НЕРУХОМІСТЬ

Висіцька Ірина

В останній день березня Верховна Рада прийняла в цілому Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення» (законопроєкт № 2178-10), який частково знімає 18-річний мораторій.

 

Утім, уже 31 березня та 1 квітня у ВРУ заблокували підписання Закону про ринок землі. На сайті парламенту опубліковано тринадцять (!) проєктів постанов ВРУ про скасування рішення про прийняття в цілому як закону вказаного законопроєкту. Тож очевидно, що так просто ринок землі не відкриють. Однак уже сьогодні варто орієнтуватися в таких основних аспектах. А саме:

  • Закон набирає чинності з 01.07.2021 р. Тож маємо ще рік та три місяці для того, аби розібратися у всіх тонкощах;

  • відчужувати свою «підмораторну» землю сільгосппризначення зможуть лише громадяни України;

  • відповідно, продаж земельних ділянок сільгосппризначення державної та комунальної власності за цим Законом заборонено;

  • іноземці, особи без громадянства, іноземні юрособи та ті, учасниками (засновниками) або кінцевими бенефіціарними власниками (контролерами) яких є особи, що не є громадянами України, зможуть набути право власності на «підмораторні» землі лише після схвалення такого рішення на Всеукраїнському референдумі;

  • держава та територіальні громади можуть придбати землю без обмежень по площі;

  • до 01.01.2024 р. громадяни України можуть набувати право власності на земельні ділянки сільгосппризначення загальною площею до 100 га. Це обмеження не поширюється на ділянки, набуті у власність до набрання чинності цим Законом. Але загальна площа землі сільгосппризначення у власності громадянина не може перевищувати 10 тис. га;

  • юрособи (крім банків, які можуть отримувати землю у власність як на предмет іпотеки) зможуть придбати приватну сільгоспземлю лише після 01.01.2024 р. Ця заборона традиційно не стосується передачі земельних ділянок юрособам у спадщину, обміну (міни) та відчуження земельних ділянок для суспільних потреб;

  • до 01.01.2030 р. ціна продажу земельних ділянок сільгосппризначення не може бути меншою за їх нормативну грошову оцінку;

  • розрахунки, пов’язані зі сплатою ціни землі, провадяться у безготівковій формі за наявності у набувача права власності на землю документів, які підтверджують джерела походження коштів або інших активів, за рахунок яких набувається таке право;

забороняється купувати землю в 50-кілометровій зоні від держкордону України.

 

На пленарному засіданні Київської міської ради 26.03.2020 р. прийнято рішення «Про деякі питання нарахування орендної плати за користування майном територіальної громади міста Києва», яким зменшується розмір орендної плати за користування комунальним майном. Відповідна знижка становить 50 % і діятиме тимчасово – до 31.07.2020 р. Якщо ж об’єкт оренди не використовується взагалі через обмежувальні заходи, пов’язані із запобіганням поширенню Covid-19, то орендарі комунального майна звільняються від оплати за договорами оренди на цей період. Орендарі можуть бути звільнені від орендної плати за договорами оренди за письмовим повідомленням орендарем орендодавців та підприємств-балансоутримувачів на період з 11 березня 2020 року до письмового повідомлення про початок використання об’єкта оренди.

 

Аналогічну ініціативу виявив і Фонд держмайна. Зокрема, на час карантину сплату за оренду держмайна призупинять для орендарів: які орендують приміщення у закладах освіти державної форми власності; для розміщення приватних закладів освіти, державних закладів освіти, що частково фінансують з державного бюджету, та закладів освіти, що фінансують з місцевого бюджету, державних та комунальних закладів позашкільної освіти (крім оздоровчих закладів для дітей та молоді) та закладів дошкільної освіти; в яких організовують і проводять концерти та здійснюють іншу видовищно-розважальну діяльність; фізкультурно-спортивних закладів, діяльність яких спрямована на організацію та проведення занять різними видами спорту; під функціонування бібліотек та музеїв.

 

Також упродовж карантину знизять на 50 % орендну плату для таких категорій діяльності: кафе, бари, закусочні, буфети, кафетерії, ресторани, їдальні; бізнес, що здійснює побутове обслуговування населення; комп’ютерні клуби та інтернет-кафе; салони краси, сауни, турецькі лазні, солярії, кабінети масажу, тренажерні зали; торговельні об’єкти з продажу непродовольчих товарів та промислових товарів, що були у використанні; виставки непродовольчих товарів, що не здійснюють торгівлю; туроператори та турагенції; готелі.

 

Для цієї категорії орендарів відстрочать оплату зменшеної на строк карантину орендної плати до 01.09.2020 р.

 

ФІНАНСОВІ ПОСЛУГИ

Костенко Марина

Держреєстрація в електронній формі.

 

Відповідно до наказу Мін’юсту № 1307/5 від 1 квітня 2020 року «Про внесення змін до Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, які не мають статусу юридичної особи» документи для державної реєстрації можна буде подавати в паперовій або електронній формі. Знято обмеження щодо форми подачі документів для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв’язку зі зміною керівника юридичної особи, розміру статутного (складеного) капіталу (пайового фонду) або розміру частки кожного із засновників (учасників), а також інших випадків, передбачених законами.

 

Заява в електронній формі подається за умови підписання її заявником з використанням засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри та у випадках, передбачених законом, за умови оплати послуг за державну реєстрацію в повному обсязі.

 

Відповідно до змін, внесених Постановою КМУ від 25 березня 2020 року № 239, до постанови КМУ № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», розширено перелік видів діяльності, які дозволені під час карантину, серед іншого, дозволено функціонування всіх видів фінансових установ, у тому числі ломбардів і кредитних спілок.

 

НБУ надано рекомендації щодо реструктуризації кредитів для бізнесу і фізосіб:

 

Можливість таких реструктуризацій передбачена постановою Правління Нацбанку № 39 від 26 березня 2020 року. Відповідно до неї кредити, які не були визнані дефолтними станом на 1 березня 2020 року і будуть реструктуризованими до кінця вересня 2020 року, не вважатимуться такими, на які поширюються окремі ознаки дефолту.

 

Банкам рекомендовано розробити стандартизовані програми реструктуризацій масових кредитних програм для фізичних осіб і МСБ. Процес реструктуризацій однорідних кредитів рекомендовано максимально автоматизувати.

 

У разі складних обставин клієнтам може бути запропонована капіталізація процентних платежів у спосіб, що дозволяє бізнесу залишатися ліквідним, а фізичним особам – підтримувати необхідний рівень поточного споживання.

 

Банки не повинні погіршувати умови по кредитах за результатами реструктуризації. Реструктуризація не має призводити до підвищення ефективної процентної ставки. Банки не повинні вимагати від клієнтів ніяких явних чи прихованих комісій за проведення реструктуризацій, необхідність яких викликана обставинами пандемії.

 

Реструктуризація кредитів середньому і великому бізнесу мають розглядатися індивідуально з урахуванням останньої фінансової звітності, поточного фінансового стану, уразливості секторів і підприємств до економічної кризи і перспектив їх відновлення.

 

НБУ надано роз’яснення щодо нарахування ЄСВ на зарплати.

 

Так, 18 березня 2020 року набрав чинності Закон № 533, згідно з яким тимчасово звільняються від нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску за періоди з 1 по 31 березня та з 1 по 30 квітня 2020:

 

  • фізичні особи – підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування;

  • особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність, а саме наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладацьку, а також медичну, юридичну практику, в тому числі адвокатську, нотаріальну діяльність, або особи, які провадять релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність та отримують дохід від цієї діяльності;

  • члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах.

Отже, банки приймають від платників-роботодавців платіжні доручення на видачу (перерахування) коштів для виплати заробітної плати, на які нараховується єдиний внесок, та здійснюють видачу (перерахування) зазначених коштів лише за умови одночасного подання платником розрахункових документів про перерахування коштів для сплати відповідних сум єдиного внеску або документів, які підтверджують фактичну сплату таких сум.

 

ПРАЦЯ

Брожко Наталія

Нещодавно Держпраці на сайті оголошено, що на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), Держпраці не припиняє проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи з питань, що належать до її компетенції.

 

З цією метою впроваджується функція «інтерактивний інспектор» для забезпечення роботодавців і працівників інформацією та роз’ясненнями щодо ефективних засобів дотримання законодавства та запобігання можливим його порушенням.

 

Нагадаємо, що Держпраці – це той самий орган, який і штрафує за порушення законодавства про працю. Тому, отримуючи від нього роз’яснення комунікаційними засобами (наприклад, телефоном), не поспішайте відразу слідувати рекомендаціям. А перевіряйте інформацію додатково.

 

Адже, як свідчить практика оскарження штрафів, досить часто помилково застосовують норми закону. Як думаєте, свідомо?

 

ГУ Держпраці у Херсонській області роз’яснено, що відмова працівника без поважних причин поїхати у відрядження під час карантину для виконання роботи, обумовленої трудовим договором, може розглядатись як порушення трудової дисципліни.

 

СІЛЬСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО

Мудровська Катерина

У справі № 826/23539/15 виключили с/г товаровиробника з реєстру суб’єктів спеціального режиму оподаткування.

 

Якщо детальніше, то п. 6 рядка 1 Порядку № 966 передбачалось, що платники податкуякі згідно зі ст. 209 ПК України застосовують спеціальний режим оподаткування діяльності у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства, крім декларації 0110, подають податкову декларацію з позначкою «0121»/« 0122»/« 0123» (далі – декларація 0121-0123), яка є невід’ємною частиною звітності за відповідний звітний період. До такої податкової декларації включаються лише ті операції, що стосуються спеціального режиму, встановленого вказаною статтею.

 

Згідно з п. 2 рядка 5 Порядку № 966 у рядку 1.1 декларації 0110 вказуються дані операції на митній території України, що оподатковуються за основною ставкою, крім ввезення товарів на митну територію України; у рядку 1.1 декларації 0121-0123 вказуються виключно операції з постачання сільськогосподарським підприємством вироблених (наданих) сільськогосподарських товарів/послуг на власних або орендованих виробничих потужностях, а також на давальницьких умовах.

 

Як зазначено у постанові ВС КАС від 26.03.2020 р., судами було встановлено, що відповідно до поданої с/г товаровиробником до контролюючого органу податкової звітності з ПДВ (загальної декларації з ПДВ та з позначкою 0121) питома вага вартості поставлених Товариством сільськогосподарських товарів/послуг у період з вересня 2014 року по серпень 2015 року становила 100 % вартості всіх товарів/послуг, поставлених протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно. Зокрема, у листопаді 2014 року обсяг постачання сільськогосподарських товарів і послуг становив 77 583,00 грн і ця сума продубльована Товариством і в загальній декларації з ПДВ (0110) та з позначкою 0121, як того вимагав Порядок № 966. Однак податківці розцінили продубльовану в загальній декларації суму як постачання несільськогосподарських товарів/послуг, а тому протиправно виключили с/г товаровиробника з реєстру суб’єктів спеціального режиму оподаткування.

 

«Горячие линии»

Дата: 4 июня, четверг
Время проведения: с 14:00 до 16:00
Контактный номер: (044) 501-06-42