Новости

ТЦУ: як відбуваються перевірки з питань дотримання платником податків принципу «витягнутої руки»

15.09.2020 / 14:30

Головним управлінням ДПС у Черкаській області на постійній основі здійснюється контроль за трансфертним ціноутворенням.
Стаття 39 Податкового кодексу України (далі – Кодексу) встановлює, що податковий контроль за встановленням відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки» здійснюється шляхом моніторингу контрольованих операцій та проведення перевірок з питань дотримання платником податків принципу «витягнутої руки».

Сутність принципу «витягнутої руки» визначено у п. 39.1 ст. 39 Кодексу.

Зокрема, відповідно до пп. 39.1.1 п. 39.1 ст. 39 Кодексу платник податку, який бере участь у контрольованій операції, повинен визначати обсяг його оподатковуваного прибутку відповідно до принципу «витягнутої руки».
Обсяг оподатковуваного прибутку, отриманого платником податку, який бере участь в одній чи більше контрольованих операціях, вважається таким, що відповідає принципу «витягнутої руки», якщо умови зазначених операцій не відрізняються від умов, що застосовуються між непов’язаними особами у співставних неконтрольованих операціях (пп. 39.1.2 ст. 39 Кодексу).

Якщо умови в одній чи більше контрольованих операціях не відповідають принципу «витягнутої руки», прибуток, який був би нарахований платнику податків в умовах контрольованої операції, що відповідає зазначеному принципу, включається до оподатковуваного прибутку платника податку (пп. 39.1.3 ст. 39 Кодексу).

Перевірки з питань дотримання платником податків принципу «витягнутої руки» кардинально відрізняються від інших документальних перевірок, насамперед з підстав призначення, процедур та строків їх проведення.

Податковий кодекс зазначає, що перевірка з питань дотримання платником податків принципу «витягнутої руки» проводиться відповідно до загальних положень глави 8 розділу II Кодексу але з урахуванням особливостей, визначених статтею 39 Кодексу.

Згідно Кодексу тривалість перевірки з питань дотримання принципу «витягнутої руки» не повинна перевищувати 30 місяців (18 місяців з можливістю продовжити на 12 місяців).

Головним управлінням ДПС у Черкаській області проведено в 2019 — 2020 роках 2 позапланові виїзні перевірки з питань дотримання принципу «витягнутої руки».

Платниками для встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» застосовано метод порівняльної неконтрольованої ціни, що полягає у порівнянні ціни, застосованої у контрольованій операції, з ціною у зіставних неконтрольованих операціях, які, за відсутності внутрішніх зіставних операцій, відображені у відкритих загальнодоступних джерелах інформації.

Під час проведення перевірки встановлено, що Товариствами використано дані світових товарних бірж як джерело інформації про співставні ціни та дані українського аналітичного ресурсу АПК-Інформ.

Контролюючий орган не погоджується із вибором світових товарних бірж як джерело інформації у зв’язку з невідповідністю основних критеріїв зіставності та відсутності можливості відкоригувати дані відмінності, які мають істотний вплив на формування ціни. А також не погоджується із вибором українського аналітичного ресурсу АПК-Інформ як джерело інформації, оскільки дані містять виключно інформаційний характер а ціни вказують на ціни попиту та пропозиції на даний товар та не відображають ціни реального продажу. Ціни на контрольовані операції можна порівнювати з інформацією про фактично здійснені зіставні операції.

Враховуючи вищезазначене, контролюючий орган застосовував інформацію з відкритих джерел та вважає джерела інформації «Огляд цін» ДП «Держзовнішінформ» та «Дайджест цін» ДП «Укрпромзовнішекспертиза» (за умови коригування цін на умови поставки) такими що відповідають основним критеріям зіставності (характеристики товару, географічного розташування ринку збуту та інші) з контрольованим операціями Товариств відповідно до ст. 39 Кодексу (в редакції що діяла під час здійснення контрольованих операцій).

За результатами перевірок зменшено суму від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток на загальну суму 16,1 млн. грн та донараховано податок на прибуток в сумі 5 млн. грн.