Новости

Противодействие отмыванию доходов: Украина определилась с критериями, показателями, индикаторами, порядками и тенденциями

08.10.2020 / 13:00
Противодействие отмыванию доходов: Украина определилась с критериями, показателями, индикаторами, порядками и тенденциями

Критерії/показники/індикатори ризикових операцій: Держфінмоніторинг узагальнив міжнародну практику на  допомогу суб’єктам первинного фінмоніторингу  

Держфінмоніторинг узагальнив та довів до відома суб’єктів первинного фінансового моніторингу міжнародну практику визначення критеріїв/показників/індикаторів ризикових операцій, що можуть  бути пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму та фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення.

Узагальнені критерії рекомендуються для використання суб’єктами первинного фінансового моніторингу під час виконання вимог базового Закону в частині виявлення підозрілих фінансових операцій та формування внутрішніх документів з питань фінансового моніторингу.

З узагальненою практикою можна ознайомитися на офіційному вебсайті Держфінмоніторингу у розділі  «Фінансовий моніторинг»/ «Методологія»/«Рекомендації»/«Міжнародні стандарти (витяги) щодо критеріїв/показників/індикаторів ризикових операцій».


Відмивання коштів: Держфінмоніторингом підготовлено Керівництво з ризик-орієнтованого підходу для спеціально визначених суб’єктів первинного фінмоніторингу

Держфінмоніторингом підготовлено Керівництво з ризик-орієнтованого підходу для спеціально визначених суб’єктів первинного фінансового моніторингу (СПФМ).

Керівництво застосовується до всіх спеціально визначених СПФМ (крім осіб, які надають послуги в рамках трудових правовідносин), а саме: 

• суб’єктів аудиторської діяльності, бухгалтерів, суб’єктів господарювання, що надають послуги з бухгалтерського обліку, суб’єктів господарювання, що здійснюють консультування з питань оподаткування; 

• адвокатських бюро, адвокатських об’єднань та адвокатів, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально, нотаріусів, суб’єктів господарювання, що надають юридичні послуги та осіб, які надають послуги щодо створення, забезпечення діяльності або управління юридичними особами; 

• суб’єктів господарювання, що надають посередницькі послуги під час здійснення операцій з купівлі-продажу нерухомого майна, а також суб’єкти господарювання, що надають за винагороду консультаційні послуги, що пов’язані з купівлею-продажем нерухомого майна; 

• суб’єктів господарювання, що здійснюють торгівлю за готівку дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням та виробами з них; 

• суб’єктів господарювання, що надають послуги у сфері лотерей та/або азартних ігор.

Це керівництво підготовлено з метою надання рекомендацій та допомоги спеціально визначеним СПФМ щодо кращого розуміння та ефективного виконання ними своїх зобов’язань відповідно до законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

Як наголосив Голова Держфінмоніторингу Ігор Черкаський, «розуміння суб’єктами первинного фінансового моніторингу ризиків відмивання коштів та фінансування тероризму і пов’язаних з ними факторів (загроз та вразливостей) надає змогу вживати більш ефективних і дієвих заходів з метою унеможливлення використання їх для відмивання злочинних доходів чи фінансування тероризму, що відіграє ключову роль у захисті національної фінансової системи та економіки».

З Керівництвом можна ознайомитися на офіційному вебсайті Держфінмоніторингу  у розділі  «Фінансовий моніторинг»/ «Методологія»/«Рекомендації»/«Керівництво з ризик-орієнтованого підходу для спеціально визначених суб’єктів первинного фінансового моніторингу».


Облік суб’єктів первинного фінмоніторингу: Кабмін оновив процедуру подання інформації 

Офіс великих платників податків ДПС попередив, що з 01.01.2021 р. набирає чинності постанова КМУ №850 «Деякі питання організації фінансового моніторингу». Цією постановою оновлено процедури подання інформації для взяття на облік (зняття з обліку) суб’єктів первинного фінансового моніторингу (СПФМ); інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу; ведення Держфінмоніторингом обліку наданої інформації та ведення обліку суб’єктів фінансового моніторингу.

Зокрема, постановою затверджено:

  • Порядок подання інформації для взяття на облік (зняття з обліку/поновлення на обліку) суб’єктів первинного фінансового моніторингу, реєстрації та подання суб’єктами первинного фінансового моніторингу Державній службі фінансового моніторингу інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, іншої інформації, що може бути пов’язана з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму та фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення;
  • Порядок ведення Державною службою фінансового моніторингу обліку інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу;
  • Порядок ведення Державною службою фінансового моніторингу обліку суб’єктів первинного фінансового моніторингу.

Офіс нагадав, СПФМ (бухгалтерські компанії, аудитори, нотаріуси, адвокати та ін.) матимуть змогу подавати інформацію про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, через Електронний кабінет системи фінансового моніторингу. Такі нововведення дозволять зменшити матеріальні та часові затрати при виконанні своїх обов’язків в цій сфері.

Також СПФМ надається змога виконати свої обов’язки в частині подання нових видів повідомлень:

  • кейсового звітування про підозрілі фінансові операції або діяльність клієнтів;
  • розбіжності в інформації щодо кінцевих бенефіціарних власників клієнтів, встановленої в ході належної перевірки клієнта (так званої, «customer due diligence»), з інформацією, внесеною в ЄДР та застосування ризик-орієнтованого підходу.


COVID-19 та відмивання коштів: тенденції від MONEYVAL

Реагуючи на нові загрози та вразливості, які становлять собою злочини, пов’язані з COVID-19, та їх вплив на сферу відмивання коштів MONEYVAL підготовлено збірку Тенденції відмивання коштів та фінансування тероризму в юрисдикціях під час кризи, спричиненої COVID-19. 

Опитування показали, що під час обмежень, які спричинені COVID-19, загальний рівень злочинності залишився стабільним або дещо знизився. З іншого боку, кілька юрисдикцій висвітлили випадки зростання медичної злочинності, кіберзлочинності та корупції. Спостерігається  адаптація відомих схем шахрайства до нового (обмеженого та більш віддаленого) способу життя людей та підприємств. 

 Незважаючи на економічний спад, незаконні фінансові потоки продовжують надходити, злочинці намагаються використати тимчасове послаблення контролю у сфері відмивання коштів. Через фінансовий застій, спричинений запобіганням подальшому поширенню пандемії COVID-19, існує ризик того, що заходи щодо протидії відмивання коштів будуть пом'якшені або визнані менш пріоритетними для стимулювання економіки та прискорення процесу платежів. 

Загалом виокремлено п’ять основних категорій потенційних загроз: шахрайство, шахрайство в сфері медицини, корупція, кіберзлочинність, попит на переміщення незаконних коштів.

Ознайомитися із збіркою можна тут(англ.)/(укр.).