Новости

Новации налогового законодательства: налоговики отвечают на вопросы во время интернет-конференции

25.11.2020 / 15:20

24 листопада відбулась інтернет-конференція заступника начальника Управління — начальника відділу інформаційної політики та адміністрування субсайта організаційно-розпорядчого управління ГУ ДПС у Дніпропетровській області Манушак Осипової на тему «Новації податкового законодавства».


Мене цікавить питання, яка процедура погашення податкового боргу платниками у зв’язку з набранням чинності Законом № 466? 

Законом № 466 внесено зміни, зокрема, до глави 9 «Погашення податкового боргу платниками податків» ПКУ. 

Відповідно до внесених Законом № 466 змін: 

► скорочено строк, наданий для самостійного погашення платником податків суми податкового боргу, з 60 до 30 календарних днів з дня надсилання (вручення) такому платнику податкової вимоги, протягом яких не здійснюється стягнення коштів та продаж майна; 

► встановлено, що стягнення заборгованості в частині чистого прибутку (доходу) державних унітарних підприємств та їх об’єднань відтепер здійснюватиметься у порядку, встановленому статтями 59, 60 та 87 — 101 ПКУ; 

► доповнено підстави звільнення майна платника податків — боржника з податкової застави, зокрема, з дня: 

отримання контролюючим органом підтвердження повного погашення сум розстрочених (відстрочених) грошових зобов’язань та процентів за коригування розстроченням (відстроченням) в установленому законодавством порядку; 

отримання платником податків згоди контролюючого органу на відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, відповідно до ст. 92 ПКУ; 

► скорочено з двох до одного місяця строк, протягом якого платник податків, що має податковий борг, може самостійно здійснити оцінку майна, яке перебуває у податковій заставі, шляхом укладення договору з оцінювачем; 

► передбачено щоденне (замість щомісячного) оприлюднення інформації щодо суб’єктів господарювання, що мають податковий борг. 

Хочу запитати, з якого періоду підприємцям-«єдинникам» не обов’язково вести книгу обліку доходів і витрат? 

Законом № 786 внесено зміни, зокрема, до пп. 177.5.1 ст. 177 ПКУ щодо порядку ведення обліку доходів і витрат самозайнятими особами — фізичними особами — підприємцями та особами, які провадять незалежну професійну діяльність. 

Змінами, внесеними Законом № 786, відмінено обов’язкове ведення паперових Книг обліку доходів і витрат (ПКУ). 

Залежно від обраної групи єдиного податку самозайняті особи починаючи з 01.01.2021 р. мають вести облік своїх доходів (витрат) у такий спосіб. 

Фізичним особам — підприємцям — платникам єдиного податку першої і другої груп та платникам єдиного податку третьої групи, які не є платниками ПДВ, надається право вести облік у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів. Вони можуть вести облік як у паперовому, так і електронному вигляді (п. 296.1 ст. 296 ПКУ). 

Фізичним особам — підприємцям — платникам єдиного податку третьої групи, які є платниками ПДВ, надано право вести облік у довільній формі шляхом помісячного відображення доходів та витрат. Облік доходів та витрат може вестися також в паперовому та/або електронному вигляді (п. 296.1 ст. 296 ПКУ). 

Закон України № 786 фактично скасував вимогу до платників єдиного податку щодо реєстрації книг обліку доходів у податкових органах. Платникам податків з 01.01.2021 р. не потрібно вчиняти жодних дій зі скасування реєстрації вже зареєстрованих книг (подавати будь-які заяви чи повідомлення не потрібно); 

У мене запитання: для підпису звітності я як директор юридичної особи мав електронний цифровий підпис, дія якого закінчилась. Як мені відновити електронний документообіг (далі — ЕЦП) з контролюючим органом? 

З 01.09.2020 р. набрав чинності наказ Мінфіну від 01.06.2020 р. № 261 «Про внесення змін до Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами» (далі — наказ № 261). 

Наказом № 261 оновлено Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами (далі — Порядок). 

Слід зазначити, що ЕЦП діяв до 07.11.2020 р. Так, Законом України від 05.10.2017 р. № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги» (далі — Закон № 2155) було введено поступовий перехід на кваліфікований електронний підпис (далі — КЕП). 

Для відновлення електронного документообігу з контролюючим органом достатньо надіслати до податкового органу будь-який електронний документ за електронним підписом керівника. 

При цьому для надання права підпису електронних документів іншим особам, яким делеговано таке право підпису на підприємстві, платнику податків необхідно окремо направити повідомлення про КЕП на уповноважених осіб за підписом керівника. 

За умови делегування керівником (першою особою) права підпису, з направленням до ДПС повідомлення про КЕП, підприємство отримає можливість у подальшому направляти електронну звітність за підписом уповноважених осіб. 

Чи сплачують туристичний збір внутрішньо переміщені особи? 

З 14.10.2020 р. набрав чинності Закон України від 17.09.2020 р. № 905-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо уточнення окремих умов надання пільг із сплати туристичного збору та податку на нерухоме майно» (далі — Закон № 905). 

Законом № 905 пп. 268.2.2 ст. 268 ПКУ доповнено новим пп. «з», відповідно до якого платниками туристичного збору не можуть бути особи, які взяті на облік як внутрішньо переміщені особи відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», які тимчасово розміщуються у місцях проживання (ночівлі), визначених пп. 268.5.1 ст. 268 ПКУ, а інформація про адресу таких місць зазначена в довідці про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи як адреса фактичного місця їх проживання/перебування. 

Чи можна отримати індивідуальну податкову консультацію через Електронний кабінет? 

Законом № 466 було внесено зміни до ПКУ, зокрема у частині вдосконалення порядку надання податковими органами індивідуальних податкових консультацій (далі — ІПК). 

Так, змінами: 

- визначено, що Електронний кабінет надає можливість платнику податків подавати звернення на отримання ІПК в електронній формі (зміни набрали чинності з 01.07.2020 р.); 

- надано право податковим органам надавати ІПК в електронній формі. 

Запит на ІПК та ІПК в електронній формі необхідно підписувати з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги». 

Крім того, збільшено з 10 до 15 кількість календарних днів — термін, на який може бути продовжено строк розгляду звернення на отримання ІПК. 

Звертаємо увагу, що норми щодо звільнення від відповідальності, включаючи фінансової (штрафні санкції та/або пеня), платника податків, який діяв відповідно до наданої ІПК, а також Узагальнюючої податкової консультації (п. 53.1 ст. 53 ПКУ), діють до 31.12.2020 р. 

З 01.01.2021 р. вказані норми відповідно до Закону № 466 переносяться до п. 112.8 ст. 112 ПКУ і продовжать діяти. 

Хочу отримати відповідь на таке запитання: я планую в 2021 році займатися реалізацією рідин, що використовуються в електронних сигаретах, чи необхідно мені придбавати марки акцизного податку? 

Так. Кабмін постановою від 29.10.2020 р. № 1037 «Деякі питання маркування марками акцизного податку тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах» затвердив, зокрема, зразки марок акцизного податку для рідин, що використовуються в електронних сигаретах, вітчизняного та імпортного виробництва. 

Нові зразки запроваджуються з 01.01.2021 р.