Новости

Мир о налогообложении

03.12.2020 / 15:10

Олена МАКЕЄВА, 
голова Ради директорів аудиторської фірми «Аксьонова та партнери» 

Що означає президентство Байдена для ваших податків?

Байден ніколи не приховував, що він має намір підвищити податки майже на 3,5 трлн дол. США протягом наступних 10 років для корпорацій та приватних осіб, що заробляють понад 400 000 дол. на рік. У результаті у людей з високим рівнем доходів є право нервувати з приводу його президентства.

Байден вважає, що корпорації Америки та її найбагатші громадяни повинні сплачувати свою «справедливу частку» податків. Зокрема, пропонується:

  • y підвищити ставку прибуткового податку до 39,6 з 37 % для людей, у яких дохід становить понад 400 тис. дол. на рік;
  • y підвищити ставку корпоративного прибуткового податку з нинішніх 21 до 28 %;
  • y запровадити нову форму «альтернативного мінімального податку», при цьому вимагати від корпорацій з доходом у фінансовій звітності, що перевищує 100 млн дол., сплачувати податок у розмірі 15 %;
  • y особи, які заробляють понад 1 млн дол., оподатковуватимуться податком на приріст капіталу за звичайною ставкою доходу 39,6%.

Водночас Байден запропонував пакет стимулів, спрямованих на зниження податків для платників податків з низькими доходами. Детальніше в статті http://surl.li/gwef.

Податковий звіт Генерального секретаря ОЕСР для лідерів G20

Генеральний секретар Ангхель Гурріа повідомляє, що політичний консенсус серед 137 країн — учасниць інклюзивної спільноти BEPS щодо так званого плану BEPS 2.0 (Програма роботи за вирішенням податкових викликів, пов'язаних з цифровою економікою) не знайдено, тому терміни переносяться. У жовтні для громадського обговорення було надано два плани (Pillar 1 і Pillar 2), які, як очікується, повинні бути узгоджені до літа 2021 року.

Триває робота з вирішення інших податкових проблем, пов'язаних з цифровою економікою: оподаткування віртуальних валют, досягнуто прогрес у відновленні загального стандарту звітності для автоматичного обміну інформацією з метою розширення його охоплення на кріптоактиви тощо.

У 2020 році кількість двосторонніх автоматичних обмінів інформації досягла 7 000, що на 900 більше, ніж у минулому році. Понад 95 країн і юрисдикцій беруть участь в автоматичному обміні інформацією в податкових цілях. Так, в 2019 році цей обмін інформацією стосувався більше 84 млн банківських рахунків на загальну суму майже 10 трлн євро. Очікується, що після кризи COVID-19 терпимість суспільства до ухилення від сплати податків сягне історичного мінімуму. Детальніше http://surl.li/gweh.

Тонка грань між податковою оптимізацією та шахрайством

Різниця між податковою оптимізацією та податковим шахрайством у тому, що перше є законним, а друге — злочином. Однак кожен платник податків повинен розуміти тонкі відмінності між ними. Просто про різницю Tax Avoidance vs. Tax Evasion, з прикладами, що все ж таки є «податкова оптимізація» http://surl.li/gweq.

Франція: складність застосування правил запобігання ухиленню
від сплати податків до трастів

Усім відомо, що траст — типовий міжнародний інструмент ухилення від податків. Рішення Апеляційного суду Парижа в червні 2020 року щодо оподаткування нерозподіленого прибутку, що одержується від активів у трасті Багамських Островів, викликає більш широке обговорення.

Новина — французькі податкові органи вважали за краще не передавати справу до Верховного суду, погодилися з рішенням апеляційного суду. Якщо коротко, для безвідкличних і дискреційних трастів податкові органи повинні продемонструвати, що французькі платники податків контролюють довірчого керуючого, а отже, мають інструменти впливу для прийняття рішення про розподіл такого доходу (http://surl.li/gwev).

Вважаю, це рішення буде цікаво розібрати юристам, особливо в контексті правозастосування нашими податковими органами пп. 392.1.5.1 ст. 392 ПКУ (володіння трастом).

Big Tobacco, Small Tax Bill

Нове дослідження вперше в цьому масштабі свідчить, які методи ухилення від сплати податків використовують чотири найбільші в світі тютюнові компанії, акції яких обертаються на біржі, для мінімізації своїх податків.

Шість європейських країн (Велика Британія, Ірландія, Бельгія, Люксембург, Нідерланди і Швейцарія) і п'ять основних інструментів ухилення від сплати податків (переміщення дивідендів, умовні (фіктивні) відсотки, переміщення прибутку за допомогою внутрішньо групових операцій, виплати роялті, внутрішні позики) — http://surl.li/gwfk.

Чому одні сплачують податки, а інші ні?

Більшість громадян сплачують податки, оскільки вони утримуються роботодавцем. Інше питання — самостійне декларування доходів громадянами, підприємцями та бізнесом.

Справді, можна продовжити розмову про довіру (недовіру) громадян і бізнесу до влади, про непрозорі державні фінанси, неефективне державне управління та корупцію в нашій країні, але з такої дискусії ми не дізнаємося нічого нового.

Чи можуть етичні підвалини людини впливати на її рішення сплачувати чи не сплачувати податки? У такій дискусії я бачу певну цінність для суспільства та держави в цілому.

Про це — детальніше в моїй колонці http://surl.li/gwfs.