Новости

Оборот подакцизной продукции: убеждают ли размеры штрафов «играть» по правилам?

09.12.2020 / 13:45

«Офісом великих платників податків ДПС з початку 2020 року здійснено 353 фактичні перевірки суб’єктів господарювання з питань дотримання вимог законодавства у сфері ліцензування, обліку, зберігання та транспортування підакцизної продукції. Із них – 280  перевірок платників податків, які здійснюють свою діяльність на ринку реалізації пального.

В ході проведення перевірочних заходів, здійснено інвентаризацію залишків підакцизної продукції  на 140 господарських одиницях. Результат – донарахування штрафних (фінансових) санкцій на суму більше 50,5 млн грн, з них майже 70 % суми донарахувань це порушення встановлені  на АЗС», – повідомила заступник начальника Офісу великих платників податків ДПС Анна Пужай-Череда.

Здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників та резервуарів, чи без реєстрації акцизного складу забороняється. А за порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах статтею 128 1 Податкового кодексу передбачена відповідальність у вигляді  штрафних санкцій.

Аналіз здійсненої контрольно-перевірочної діяльності показав, що здебільшого порушення є типовими. Найбільш поширеними порушеннями під час проведення фактичних перевірок виявились наступні:

  • необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників, за що великим платниками з початку поточного року донараховано майже 7 млн грн;
  • відсутність з вини платника податку реєстрації акцизних складів у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового платником податку – розпорядником акцизного складу, донараховано більше 4 млн грн;
  • незабезпечення з вини розпорядника акцизного складу своєчасного подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового – більше ніж 1,5  млн грн;
  • оптова торгівля, зберігання пального без ліцензії,  донараховано 4 млн грн;
  • роздрібна торгівля пальним без ліцензії – 2 млн грн.

Податкова служба неодноразово акцентувала увагу на дотриманні правил при здійсненні діяльності у сфері ліцензування, обліку, зберігання та транспортування підакцизної продукції, оскільки в окремих випадках за повторне (протягом року) вчинення аналогічного порушення розмір штрафних санкцій збільшується вдвічі. Це стосується, зокрема відсутності реєстрації акцизних складів розпорядником акцизного складу – розмір штрафу зростає до 2 млн гривень.

Під час перевірок зустрічалось чимало випадків порушення порядку ведення  обліку товарних запасів на місці реалізації. Протягом 11 місяців 2020 року за такі порушення великим платникам донараховано штрафних санкцій близько 31,4 млн грн.

Тож, проаналізувавши стан дотримання платниками вимог законодавства щодо підакцизної продукції, можемо з впевненістю сказати, що масштаби штрафних санкцій, безумовно, позначається на кількості правопорушень, а розміри законодавчо встановлених штрафів за такі ексцеси є цілком виправданими. Але залишаються і недобросовісні платники: ті, кого не лякають штрафи, ті, хто не любить «грати» за правилами, і як свідчать результати перевірок  — здебільшого це великі мережі автозаправних станцій. 

Безперечно, карантинні заходи впливають  на кількість перевірок. Але разом з цим, варто пам’ятати, що карантинні виключення не поширюються, зокрема на санкції за порушення вимог законодавства в частині:

- ліцензування, обліку, виробництва, зберігання, транспортування і обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

- цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;

- обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;

- здійснення суб'єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб'єктів платниками акцизного податку;

- порушення нарахування, декларування та сплати акцизного податку.