Новости

Полицейские рейды во время карантина: на каких основаниях полиция может прийти к предпринимателю?

24.12.2020 / 09:25

Ірина ОВДІЙЧУК, юрист Адвокатського об’єднання «Адвокатська фірма «Єфімов та партнери»

Тривалий час у відповідь на пандемію COVID-19 Україна, як і більшість інших держав, для запобігання загрози життю та здоров’ю людей «живе» та функціонує в умовах карантину. У зв’язку з ускладненою епідемічною ситуацією владою було ухвалено рішення щодо посилення відповідальності за порушення карантинних правил та норм, установлених чинним законодавством. Одночасно правоохоронці продовжують вживати заходів із запобігання поширенню коронавірусної інфекції та охорони публічної безпеки шляхом проведення перевірок. 

Повноваження поліції щодо проведення перевірок

Наразі не потрібне вмотивоване рішення суду для перевірок суб’єктів господарювання щодо дотримання карантинних правил та норм. При цьому органи внутрішніх справ (Нацполіцію) віднесено до органів, які мають право складати адміністративний протокол про вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 443 КпАП, а саме про порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом про захист населення від інфекційних хвороб, іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами.

Зміст протоколу про адміністративне правопорушення

Реквізити протоколу чітко встановлено у ст. 256 КпАП та п. 9 розділу ІІ Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення в органах поліції, затвердженої наказом МВС України від 06.11.2015 р. № 1376:

  • дата і місце його складення, посада, прізвище, ім’я, по батькові особи, яка склала протокол;
  • відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення);
  • місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення;
  • нормативний акт, який передбачає відповідальність за таке правопорушення. Тобто у протоколі про адміністративне правопорушення за вказаною статтею має бути зазначено, які саме нормативні акти та якими конкретно діями особи було порушено. Відсутність чіткої вказівки на нормативний акт, який було порушено, свідчить про неконкретність звинувачення особи і є порушенням права на захист. На цей пункт протоколу необхідно звертати увагу ще й для перевірки чинності нормативних актів, на які посилаються правоохоронці, адже до них досить часто вносять зміни або ж взагалі оновлюють. Посилання у протоколі на норму, яка не діяла на момент перевірки, не дає підстав для притягнення до відповідальності за її порушення;
  • прізвища, адреси свідків і потерпілих, прізвище викривача (за його письмовою згодою), якщо вони є;
  • пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності;
  • інші відомості, необхідні для вирішення справи.

Звертаємо увагу, що відсутність у протоколі про адміністративне правопорушення достатніх доказів для підтвердження факту вчинення правопорушення позбавляє права притягнути особу до адміністративної відповідальності.

Доступ к материалу ограничен и доступен подписчикам после авторизации
Подпишитесь на журнал и Вы получите доступ ко всем публикациям печатного издания