Новости

Итоги недели

05.02.2021 / 13:29

Бюро економічної безпеки: прийнято відповідний Закон

Верховною Радою прийнято Закон України «Про Бюро економічної безпеки України». Що ж передбачає зазначений Закон та на які зміни варто очікувати бізнесу?

Насамперед від Закону очікується усунення дублювання функцій правоохоронних органів та створення єдиного органу з чітко визначеними повноваженнями та підслідністю щодо розслідування злочинів у економічній та податковій сферах.

Саме тому із Закону України «Про Службу безпеки України» виключено норми, що стосуються розслідувань у сфері економіки, а із Закону України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю» спеціальні підрозділи по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю СБУ виключені з переліку державних органів, спеціально створених для боротьби з організованою злочинністю. Також Кабмін доручив не пізніше шести місяців з дня набрання чинності цим Законом забезпечити ліквідацію ДФС (податкової міліції).

Передбачається, що протягом двох місяців з дня прийняття рішення про початок діяльності БЕБ матеріали кримінальних проваджень мають бути передані органом досудового розслідування відповідному прокурору у кримінальному провадженні для подальшого прийняття рішення у порядку, визначеному КПК. При цьому прямо зазначено, що матеріали кримінальних проваджень, які перебувають в органах досудового розслідування, що здійснюють контроль за додержанням податкового законодавства (податкова міліція), передаються відповідному прокурору для подальшої передачі до БЕБ.

Натомість оперативно-розшукові справи, які перебувають в оперативних підрозділах податкової міліції, мають бути реалізовані шляхом початку досудового розслідування або їх закриття протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом. Заведення оперативно-розшукових справ оперативними підрозділами податкової міліції з дня набрання чинності цим Законом заборонено.

Законом закладено основи застосування ризик-орієнтованого підходу в діяльності БЕБ, визначено повноваження аналітиків, тобто створено передумови для перетворення нового органу на справді «аналітичний» правоохоронний орган.

Прийняття громадян на службу до БЕБ без проведення конкурсу заборонено. Також Законом установлена максимальна гранична чисельність штату БЕБ (до 4 тис. осіб) та належний рівень оплати праці працівників БЕБ (не менше 20 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб).

Докладніше про новий Закон читай тут.

Податкова накладна та декларація з ПДВ: Мінфін оновив форми

Наказом Мінфіну від 02.12.2020 р. № 734, який набере чинності з 01.03.2021 р., у новій редакції викладено:

  • форму податкової накладної;
  • форму податкової декларації з податку на додану вартість;
  • форму уточнюючого розрахунку податкових зобов’язань з податку на додану вартість у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок.

Також внесено зміни до форми розрахунку податкових зобов’язань, нарахованих отримувачем послуг, не зареєстрованим як платник податку на додану вартість, які постачаються нерезидентами, у тому числі їх постійними представництвами, не зареєстрованими платниками податків, на митній території України.

Україна — Данія: Конвенція про уникнення подвійного оподаткування зазнала змін

Міністр фінансів Сергій Марченко підписав Протокол про внесення змін до Конвенції між Урядом України і Урядом Королівства Данії про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень щодо податків на доходи і майно. Зміни внесено з метою приведення положень Конвенції у відповідність із Модельною Конвенцією ОЕСР. Зокрема, Протоколом передбачено:

  • оновлення перелікуподатків, на які поширюється дія Конвенції;
  • скасування нульової ставки оподаткування роялті у країні, в якій вони виникають (ставка оподаткування збільшена до 5 %);
  • розширення можливостей для податкових органів України і Данії здійснювати обмінподатковоюінформацієюта надавати допомогу у справлянні податків;
  • доповнення Конвенції статтею «Право на отримання вигід», що обмежує можливості застосування пільгових положень Конвенції, якщо основноюметоюбудь-якої операції є отримання таких пільг.

Про інші цьогорічні зміни до міжнародних конвенцій читай у матеріалах номера тут і тут.

Експорт за заниженими цінами/імпорт за завищеними цінами: суд підтримав правомірність висновків ТЦУ-перевірок 

ДПС повідомила, що 21 січня КАС ВСУ виніс рішення у справі № 826/17841/17, яким підтвердив позицію ДПС, визначену за результатами перевірки контрольованих операцій великого платника податків — виробника мінеральних добрив, який входить до однієї з найбільших фінансово-промислових груп в Україні, та правомірність донарахування податку на прибуток підприємств у сумі понад 43 млн грн та зменшення від’ємного значення на 195 млн грн. 

У справі розглядалось питання об’єктивності висновків податкової перевірки щодо ціноутворення в контрольованих операціях підприємства з експорту мінеральних добрив пов’язаній особі — резиденту Швейцарії за заниженими цінами та імпорту природного газу російського походження від пов’язаної особи — резидента Кіпру за значно завищеними цінами. 

У зазначеному випадку контролюючим органом доведено, що зовнішньоекономічні операції підприємства були спрямовані не на отримання прибутку, об’єктивне формування об’єкта оподаткування та сплату податків в Україні, а на створення умов, які сприяли необґрунтованому отриманню прибутків нерезидентами. 

Зазначене судове рішення є черговою ланкою в справах про оскарження результатів перевірок підприємств — виробників мінеральних добрив, за якими КАС ВСУ у справах № 857/3010/18 та № 818/1786/17 уже підтвердив правомірність позиції податкової служби у визначенні звичайних цін щодо контрольованих операцій з експорту та імпорту. 

До уваги платників акцизного податку: продовжено термін приймання електронних документів за попередніми формами 

27 січня набрав чинності наказ Мінфіну від 27.11.2020 р. № 729 «Про затвердження форм заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів, акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового». 

Але у зв’язку з проведенням тестових робіт програмного забезпечення з приймання та обробки нових електронних форм документів (акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового) ДПС продовжила термін приймання електронних документів за попередніми формами: 

  • акцизна накладна форми «П» — J (F) 1203201; 
  • розрахунок коригування акцизної накладної форми «П» — J (F) 1203301; 
  • заявка на поповнення (коригування) залишку пального — J (F) 0210901; 
  • акцизна накладна форми «С» — J (F) 1203401; 
  • розрахунок коригування акцизної накладної форми «С» — J (F) 1203501; 
  • заявка на поповнення (коригування) залишку спирту етилового — J (F) 0209902. 

Інформація про приймання електронних форм документів, затверджених наказом № 729, буде розміщена на вебпорталі ДПС додатково.

Придбано будівлю: право на землю — автоматично?

У Верховній Раді прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо єдиної правової долі земельної ділянки та розміщеного на ній об’єкта нерухомості». Він передбачає автоматичність переходу прав користування земельною ділянкою при переході права власності на розташовану на ній будівлю, споруду від землекористувача до нового власника майна.

Законом також встановлюється обов’язок набувача права власності на будівлю, споруду, що розташовані на земельній ділянці державної та комунальної власності, право користування якою не оформлено протягом 30-денного терміну з дня набуття такого права власності, здійснити відповідні дії для оформлення прав на земельну ділянку.

9 лютого — останній день подання розрахунку за формою № 1ДФ за старою формою

ЦМУ ДПС по роботі з великими платниками податків нагадує, що за IV квартал 2020 року податковий розрахунок за старою формою подається востаннє. Мінфін наказом від 15.12.2020 р. № 773 виклав у новій редакції податковий розрахунок за формою № 1ДФ, включивши до нього таблиці щодо ЄСВ. 

Оновлений розрахунок подається щокварталу (з розбиттям по місяцях) упродовж 40 календарних днів за останнім календарним днем звітного кварталу. Окремий Розрахунок за календарний рік не подається. 

Подається розрахунок до контролюючих органів за основним місцем обліку. У разі якщо відокремлений підрозділ юридичної особи не уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) податок до бюджету та який не має окремого балансу і самостійно не веде розрахунки із застрахованими особами для сплати єдиного внеску на небюджетні рахунки, то розрахунок за такий підрозділ подає юридична особа до контролюючого органу за основним місцем обліку. При цьому під час подання розрахунку вона зазначає дані про відокремлений підрозділ в рядку 032 заголовної частини розрахунку. 

Фінансові піраміди: Верховна Рада зареєструвала законопроєкт, який має захистити українців від шахрайства

У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт, яким пропонується дієвий механізм захисту громадян України від зловживань на фінансовому ринку.

Зареєстрований законопроєкт має на меті повністю змінити статус українського ринку на такий, що стане абсолютно неприйнятним для діяльності аферистів та відповідатиме світовим стандартам. Він передбачає новий ефективний регуляторний нагляд, а саме: отримувати та обмінюватись банківською та іншою інформацією про діяльність шахраїв між державними фінансовими та правоохоронними органами України та інших країн; блокувати сумнівні рахунки до рішення суду по суті справи, підтримувати прокурорів у судових процесах; взаємодію з іноземними фінансовими регуляторами з метою використання їх можливостей щодо повернення коштів з інших юрисдикцій.

Для більшої ефективності регулятора законопроєктом пропонується запровадити три рівні нагляду за ринком: оцінювання — перевірки — розгляд справи.

Єдине вікно подання електронної звітності: ДПС оновлено програмне забезпечення 

Як стало відомо, ДПС оновлено спеціалізоване клієнтське програмне забезпечення для формування та подання звітності до «Єдиного вікна подання електронної звітності» (версія 1.29.1.0 станом на 22.01.2021 р.). Такий комплект програмного забезпечення включає в себе зміни та доповнення з 31.12.2020 р. по 22.01.2021 р. включно та встановлюється тільки на релізи Системи версії 1.29.*. При цьому всі персональні довідники та налаштування користувача залишені незмінними. 

Про появу у Єдиному вікні нової форми звіту з єдиного внеску для ФОП читай тут.

Відомості про кінцевого бенефіціарного власника юрособи: ДПС про перспективи щорічного підтвердження   

ДПС взяла до уваги позицію Мін’юсту щодо щорічного підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи. 

Оскільки у 2020 році нормативно-правовий акт, яким мали бути затверджені форма та зміст структури власності, не було прийнято, то подання відомостей про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи вперше очікуватиметься у 2021 році після прийняття відповідного нормативно-правового акта. Оскільки йдеться про щорічне підтвердження, то виходячи з цього принципу наступне підтвердження планується вже в 2022 році. Таке підтвердження має бути здійснено протягом 14 календарних днів з дати державної реєстрації. Тому кожна юрособа в 2022 році протягом 14 календарних днів з дати державної реєстрації створення такої юрособи має підтвердити відомості про кінцевого бенефіціарного власника. 

Наприклад, якщо юрособа зареєстрована 10 лютого, то обов’язок щодо подання відповідних документів у неї виникає з 10.02.2022 р. 

Докладніше про це читай у матеріалах номера тут.

Невиплата заробітної плати: у Верховній Раді заговорили про посилення відповідальності

У парламенті зареєстровано проєкт закону «Про внесення змін до статті 175 Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за невиплату заробітної плати, стипендії, пенсії чи інших установлених законом виплат».

До ККУ пропонується внести зміни шляхом виключення частини третьої ст. 175, яка передбачає звільнення особи від кримінальної відповідальності, якщо до притягнення до кримінальної відповідальності нею здійснено виплату заробітної плати, стипендії, пенсії чи іншої встановленої законом виплати громадянам.

На думку авторів проєкту, внесені зміни повністю унеможливлять уникнення покарання керівників підприємств за таку невиплату.

Крім того, планується посилити відповідальність за невиплату заробітної плати, стипендії, пенсії чи інших установлених законом виплат: збільшити суму штрафів утричі та встановити покарання у вигляді штрафу від 1500 НМДГ (25 500 грн) до 3000 НМДГ (51 000 грн) (на сьогодні — від 500 до 1000 НМДГ).

За те саме діяння, якщо воно було вчинене внаслідок нецільового використання коштів, призначених для виплат, пропонується карати штрафом від 3000 НМДГ (51 000 грн) до 5000 НМДГ (85 000 грн) (на сьогодні — від 1000 до 1500 НМДГ).

Торгівля цінними паперами: торговці мають привести свою діяльність у відповідність із новими вимогами

НКЦПФР установила нові вимоги до здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами та до договорів, які укладаються під час провадження такої діяльності, зареєструвавши два нормативні акти:

рішення від 03.11.2020 р. № 640 «Про затвердження Вимог (правил) щодо здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами»;

рішення від 03.11.2020 р. № 641 «Про затвердження Вимог до договорів, які укладаються під час провадження професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів) — діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперам».

Ці рішення наберуть чинності через 60 днів з дня їх офіційного опублікування. Торговцям цінними паперами доведеться привести свою діяльність та внутрішні документи у відповідність із набранням рішеннями чинності.

Зокрема, Комісією переглянуто класифікацію договорів, які можуть укладатися торговцем під час провадження діяльності. З переліку договорів було виключено такі види: договір на брокерське обслуговування, дилерський договір, договір на придбання цінних паперів, договір на виконання.

Документами запроваджено новий вид базового договору про надання торговцем послуг — «генеральний договір», яким установлюється порядок надання торговцем інвестиційних послуг та спосіб взаємодії між сторонами. Генеральний договір є більш універсальним, ніж договір на брокерське обслуговування, та може укладатися як з клієнтом, так і з контрагентом торговця. Допускається можливість укладання такого договору з іноземними інвестиційними фірмами та іншими особами — нерезидентами. Передбачено укладання додаткових договорів до генерального договору, зокрема, з метою надання послуг щодо андерайтингу, вчинення маржинальних операцій, операцій РЕПО.

Договори купівлі-продажу, міни, позики фінансових інструментів, строкові контракти відтепер можуть укладатись у тому числі шляхом обміну зустрічними повідомленнями за допомогою визначених між сторонами засобів комунікацій, що значно спрощує процедуру укладання таких договорів для торговців та їх клієнтів.

Порядок ідентифікації договорів та строкових контрактів відтепер визначатиметься самим торговцем згідно з його внутрішніми документами.

Доступ к материалу ограничен и доступен подписчикам после авторизации
Подпишитесь на журнал и Вы получите доступ ко всем публикациям печатного издания