Новости

Налогообложение нерезидентов и их постоянных представительств: в поисках ответа на проблемные вопросы

16.02.2021 / 17:48

Експерти PwC Україна

ДПС України випустила лист від 27.01.2021 р. № 2367/7/99-00-21-02-01-07, присвячений змінам до ПКУ. Вони стосуються постійних представництв нерезидентів і реєстрації в податкових органах нерезидентів, які здійснюють господарську діяльність в Україні. Як з’ясувалося, лист порушив цілу низку проблемних питань.

Що означають зміни?

Нерезиденти, які здійснюють господарську діяльність в Україні, мають подати документи для взяття їх на облік як платників податку на прибуток підприємств (далі — ПнПП) до 01.04.2021 р.

Зазначена вимога стосується також нерезидентів, які мають в Україні належним чином зареєстрований відокремлений підрозділ, включаючи постійні представництва (ПП).

Зареєстровані відокремлені підрозділи нерезидентів будуть зняті з обліку в податкових органах як платники ПнПП з моменту, коли їхні головні компанії-нерезиденти будуть зареєстровані в Україні.

Водночас відокремлені підрозділи нерезидентів залишатимуться платниками інших податків, відмінних від ПнПП, наприклад, ПДВ, податків і зборів, що утримуються із заробітної плати, земельного податку. Отже, певні категорії нерезидентів сплачуватимуть ПнПП, а поряд із цим їхні відокремлені підрозділи сплачуватимуть всі інші податкові зобов’язання.

Мінфін розробляє процедуру реєстрації нерезидентів платниками ПнПП та планує оприлюднити її найближчим часом. 

Проблемні аспекти

Попри те що лист ДПС надає довгоочікувані роз’яснення щодо деяких нових правил функціонування ПП, а також перехідних положень, він також породжує низку проблемних аспектів та запитань. Нижче наводимо основні з них:

  • чи виникнуть проблеми із застосуванням положень ПКУ, які розглядають ПП як окремого платника ПнПП, у зв’язку зі скасуванням відповідної реєстрації для ПП?
  • як дотримуватися нових правил за відсутності нового порядку реєстрації нерезидентів як платників ПнПП?
  • чи повинні нерезиденти, діяльність яких в Україні не створює постійне представництво, реєструватися платниками ПнПП? 
  • чи буде нерезидент як новий платник ПнПП вважатися правонаступником його ПП щодо податкових активів та зобов'язань, сформованих у попередніх звітних періодах?
  • чи призведе зняття з обліку відокремленого підрозділу/ПП до проведення податкової перевірки такого відокремленого підрозділу/ПП?
  • чи повинен нерезидент, зареєстрований платником ПнПП, готувати окрему фінансову звітність для цілей ПнПП, чи фінансової звітності його зареєстрованого відокремленого підрозділу буде достатньо?
  • якщо відокремлений підрозділ/ПП нерезидента подавав квартальну звітність із ПнПП, чи повинен такий нерезидент (1) продовжувати подавати квартальну декларацію з ПнПП; або (2) вважатися новим платником ПнПП та подавати річну декларацію з ПнПП в 2021 році?
  • як нерезиденти повинні сплачувати зобов’язання з ПнПП в Україні, тобто який банківський рахунок слід використовувати, в якій валюті/згідно з яким курсом валют сплачувати зобов’язання тощо?
  • чи може відокремлений підрозділ/ПП нерезидента продовжувати звітувати та сплачувати зобов'язання нерезидента з ПнПП як податковий представник такого нерезидента? 

Від редакції

Інформаційний лист ДПС України № 19 про оподаткування нерезидентів та їх постійних представництв за результатами 2020 року та реєстрацію платниками податків з 01.01.2021 р. див. тут.