Новости

БЭБ vs налоговая милиция: предварительная характеристика полномочий

01.03.2021 / 15:19

Вікторія ГОРОЖАНОВА, адвокат ID Legal Group

Верховною Радою ухвалено та передано на підпис Президенту законопроєкт № 3087-д від 02.07.2020 р. «Про Бюро економічної безпеки України». Одновременно запланирована ликвидация налоговой милиции. 

Рішення про початок роботи нового органу приймає Кабмін, однак не пізніше шести місяців з дня введення в дію нового закону. З початком роботи Бюро економічної безпеки припиняє свою роботу податкова міліція. Усі структурні підрозділи податкової міліції передають справи, матеріали та бази даних до відповідних структурних підрозділів Бюро. Відповідно новий орган створюється на базі податкової міліції.

Набір до штату співробітників Бюро відбуватиметься винятково на конкурсній основі. Законом не передбачено заборону на участь у конкурсі та прийняття на роботу у Бюро колишніх працівників податкової міліції.

Серед інших звичайних вимог до керівника Бюро — директора новим законом передбачено окремі вимоги: він призначається строком на п’ять років і одна й та сама особа не може обіймати цю посаду двічі. Крім того, серед звичайних підстав для звільнення з посади директора Бюро Законом передбачено: досягнення 65-річного віку, у зв’язку зі зміною ним громадянства, наявністю заборгованості зі сплати аліментів більше ніж за шість місяців, визнання Президентом роботи Бюро незадовільною тощо.

Унаслідок створення нового органу, який має повноваження на проведення досудового розслідування та оперативно-розшукову діяльність, відбулися зміни й у підслідності інших слідчих органів.

Як і передбачалось, до підслідності (зміни внесені законом до частини третьої ст. 216 КПК) детективів Бюро економічної безпеки віднесли розслідування 21 основного кримінального правопорушення у сфері економічної діяльності, які передбачені статтями 204, 2051, 206, 212, 2121, 2181, 219, 2201, 2202, 222, 2221, 2222, 2231, 2232, 224, 229, 231, 232, 2321, 2322, 233 ККУ, та восьми додаткових, передбачених статтями 2062, 210, 211, 192, 200, 216, 358, 366 ККУ.

Відповідно до чинних на сьогодні вимог ст. 216 КПК повноваження органів податкової міліції дещо вужчі. До їх компетенції належало розслідування лише семи основних злочинів (статті 204205121221212162181219 ККУ) та семи додаткових (статті 1921992002222221358366 ККУ).

Отже, до підслідності Бюро віднесено повноваження на здійснення досудового розслідування у кримінальних правопорушеннях, передбачених статтями 206, 2201, 2202, 2231, 2232, 224, 229, 231, 232, 2321, 2322, 233 ККУ, як основних підслідних злочинах, які раніше мали слідчі органи Національної поліції України.

Визначені для детективів Бюро як додаткові кримінальні правопорушення, передбачені статтями 2062, 210, 211 ККУ, належать наразі до компетенції НАБУ. Дивовижно, що ст. 209 ККУ про легалізацію (відмивання) майна, одержаного злочинним шляхом, пройшла повз компетенцію нового Бюро.

Разом з повноваженнями щодо проведення досудового розслідування у вищезазначених кримінальних правопорушеннях співробітникам Бюро передано у тому числі всі повноваження, які належали податковій міліції і сформульовані у ст. 8 нового закону.

Повноваження щодо здійснення досудового розслідування детективами Бюро значно ширші, ніж у податкової міліції, зокрема до їх компетенції віднесли злочини щодо незаконних дій з цінними паперами та інші злочини у сфері підприємницької діяльності. Однак весь спектр економічних злочинів так і не охоплений їх впливом.

Від редакції

Про БЕБ читай також туттут і тут