Новости

Письма от ГНС: получать или не получать, отвечать или не отвечать, предоставлять или не предоставлять

12.04.2021 / 17:19

Точка зору

Андрій ТАМОШЮНАС, податковий адвокат, партнер консалтингової компанії «ADA Group»

Отримали запит від ДПС? Ось п'ять рекомендацій від адвоката,  як поводитися  платнику податків у подібній ситуації.

1. Запит завжди потрібно отримувати — або поштою (тому за місцем реєстрації необхідно налагодити процес відстеження та отримання кореспонденції), або наручний (якщо в реєстрах вказано контактний телефон, то він повинен бути  актуальним). Відмова/неотримання може призвести до «ризиковості» за п. 8 Критеріїв ризиковості, а надалі і до блокування ПН.

Причому такі варіанти, як запит за телефоном, вайбером, на електронну пошту або в ході особистої бесіди, навіть не обговорюються!

І головне — пам’ятайте про право не поспішати при отриманні запитів (про це у довідковому матеріалі), а при отриманні завжди зазначайте дату та обов’язково уточнюйте її в реєстрі Укрпошти (https://cutt.ly/5xkpwwF)!

Довідково
Запити від ДПС: головне — не поспішати
Важливо розуміти, що запит від податкових органів найчастіше є сигналізатором наявності проблеми, наслідки від якої для початку можна відтягнути. Для цього достатньо знати буквально кілька моментів.
Не поспішаємо отримувати
Як правило, отримувати лист потрібно, але робити це необхідно дуже повільно (тобто за кілька днів до закінчення граничного «поштового терміну»)! І тут пам’ятайте: в загальному випадку лист може зберігатися на поштовому відділенні один місяць. Бонус — за заявою зазначений термін можна продовжити до двох місяців.
Не поспішаємо відповідати
Виявляється, тут теж можна виграти за часом:
за загальним правилом такий термін становить 15 робочих (а не календарних) днів (див., наприклад, підпункти 78.1.1, 78.1.4. ст. 78 ПКУ);
на сьогодні терміни для підготовки відповідей на запити податкових органів, передбачені статтями 73 і 78 ПКУ, зупинені до останнього календарного дня місяця, в якому завершиться карантин (п. 528 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ).
Не поспішаємо надавати копії документів
Очевидно, що в разі, наприклад, втрати документів платник фізично не зможе виконати вимоги запиту та й не зобов’язаний це робити «поспіхом», оскільки в такому разі починає працювати алгоритм, передбачений положеннями п. 44.5. ст. 44 ПКУ («правило 90/120 днів»).
Звісно, у декого можуть виникнути запитання на кшталт «якщо проблема безумовно є, то для чого «дихати перед смертю»?» З цього приводу можу впевнено заявити, що різниця все ж таки є. Наприклад, цей час можна з користю використати для вивчення усієї ситуації та розробки захисної тактики, виведення контрагента з «ризикових» (якщо проблема прийшла від нього), доопрацювання пакета первинних документів, виведення активів з компанії (у разі якщо все дуже погано). І, врешті-решт, зі спливом часу фіскальне напруження навколо вашої проблеми може значно зменшитись або ж взагалі зійти нанівець.

 

2. На будь-який запит потрібно відповідати — причому незалежно від того, правильно він складений чи ні. В цьому разі йдеться не про те, щоб обов’язково надавати фіскалам все, що вони зажадали, а про сам факт відповіді на запит. «Відписка» — це один з видів такої відповіді.

З іншого боку, якщо запит містить занадто загальний характер або ж має універсальну приписку «інше стосовно цього питання», не соромтеся вказувати на те, що такі формулювання позбавляють вас можливості задовольнити такі апетити в повному обсязі і попросіть конкретизуватися.

При цьому в практиці мали місце непоодинокі випадки, коли уточнюючі запити після цього не надходили.

3. На будь-який запит потрібно відповідати аргументовано — причому незалежно від прийнятого рішення:

  • якщо вирішили надавати відомості та їх документальне підтвердження, то повні і якісні письмові пояснення мають статус доказів і податківці повинні будуть взяти їх до уваги, а в разі ігнорування — це підстава для оскарження в суді;
  • якщо було прийнято рішення відмовляти — по-перше, це важливий захисний хід (детальніше про це у п. 5), а, по-друге,  аргументація відмови може зіграти важливу роль в суді при зверненні податківців за підтвердженням обґрунтованості адмінарешту в зв’язку з недопуском до перевірки!

4. На будь-який запит потрібно відповідати вчасно — по-перше, терміни відповідей на запити чітко регламентовано ПКУ (на сьогодні діє єдиний термін — 15 робочих днів  з дня, що настає за днем отримання запиту (за винятком запитів для зустрічних звірок — 10 робочих днів)); а по-друге, порушення цих термінів може створити передумови для законного проведення на підприємстві позапланової перевірки або ж «автоматичного» включення до категорії «ризикових»!

5. Копії документів на запит не надавати — практика свідчить про те, що у більш ніж 90 % випадків безпечніше не надавати копії документів. Втім, думаю, значна частина читачів не погодяться з цим твердженням, тому спробуємо їх переконати за допомогою семи фактів вже у наступному матеріалі.