Новости

Налоговая амнистия: какие изменения к проектам могут быть целесообразными

23.04.2021 / 10:43

Експерти Економічної експертної платформи

У Верховній Раді зареєстровано та прийнято за основу чотири президентські законопроєкти щодо податкової амністії (№ 5153№ 5154№ 5155№ 5156). Проєктами передбачається у період з 01.07.2021 р. до 01.07.2022 р. провести одноразове добровільне декларування активів фізичних осіб.

Експерти з питань податкової політики Економічної експертної платформи проаналізували проєкти законів та зазначають таке.

У цілому проєкти вбачаються доцільними та позитивними, водночас містять кілька недоліків, які важливо скоригувати до другого читання. Зокрема, це:

  • амністія не дає повноцінного імунітету від розслідувань в рамках справ з відмивання брудних коштів — нічого не заважає СБУ або Нацполіції почати розслідування, наприклад, за ст. 209 ККУ після амністії. Це питання необхідно врегулювати — забезпечити повноцінний імунітет після амністії, унеможливити відкриття справ за суміжними статтями;
  • необхідно посилити державні гарантії як для репутації, так і безпеки (через можливі витоки інформації) потенційних учасників декларування, а саме відповідальність згідно із законом: а) за розголошення уповноваженим представником інформації про декларанта або будь-якої іншої інформації, що може призвести до його ідентифікації, використання цієї інформації на свою користь чи на користь третіх осіб; б) заборона проведення заходів податкового контролю (крім випадків, прямо передбачених процедурами) щодо фактів подання декларації та у зв'язку з придбанням зазначених в ній активів, а також сплати податків, зборів, інших обов’язкових платежів у зв’язку з таким набуттям. Дані спецдекларацій не мають бути доступними правоохоронним органам;
  • необхідно забезпечити більш чіткі та справедливі процедури: а) передбачити, що у разі подання уточнюючої декларації на декларанта не поширюються норми статей 50 та 120 ПКУ в частині застосування штрафів; б) встановити термін оприлюднення платіжних реквізитів для сплати збору — до 01.07.2021 р. на вебсайті казначейства; в) Кабміну доручити до 01.06.2021 р. провести широку просвітницьку кампанію та масово-роз’яснювальну роботу щодо одноразового декларування активів фізичних осіб;
  • важливим є збільшити поріг сумарної вартості активів, що вважаються автоматично, без сплати збору та подання декларації, легалізованими — до 2 млн грн. Низьке порогове значення (у проєкті діє 400 тис. грн або біля 15 тис. дол США) призведе до: а) охоплення заходами податкового контролю громадян з середніми статками (середній клас); б) різкого збільшення кількості як декларантів, так і об’єктів декларування (майже будь-яка квартира в місті-мільйоннику коштує більше 15 тис. дол); в) призведе до фізичної неможливості з боку контролюючого органу якісно адмініструвати процес декларування (помилки, корупційні прояви тощо). Також вважаємо доцільним передбачити можливість декларувати актив частково, а також чітко описати процедуру, коли актив знаходиться у спільній власності;
  • забезпечити оптимальне звуження переліку активів, що є об’єктами декларування, а саме: активи, що одночасно відповідають таким критеріям: вартість не перевищує 400 тис. грн та вони раніше зареєстровані (задекларовані) на території Україні у встановленому законодавством порядку, крім коштів в готівковій формі (новий абзац п. 4 підрозділу 94). Не підлягають фінансовому моніторингу операції, які не перевищують 400 тис. грн. Водночас не потрібно декларувати те, про що знають контролюючі органи, це зайві витрати часу громадян та коштів держави;
  • скасувати підвищену ставку збору (9 %) для закордонних активів — для всіх активів повинна застосовуватись однакова базова ставка (5 %). Зазначене усуває дискримінацію об’єкта оподаткування залежно від географії розташування активу (для активу в Україні — 5 %, поза її межами — 9 %).
  • забезпечити впорядкування структури законопроєкту: поняття (підпункти 14.1.280 та 14.1.281 ст. 14 проєкту), що запроваджуються для цілей підрозділу 94 «Особливості застосування одноразового (спеціального) добровільного декларування активів фізичних осіб» та які мають тимчасовий характер, — потрібно перенести до перехідних положень законопроєкту;
  • проєкт № 5153 зобов’язує Кабмін протягом дев’яти місяців внести законопроєкт про посилення контролю за повнотою оподаткування доходів фізичних осіб. На думку експертів, це вкрай передчасні і негативні норми в умовах низької якості інституцій, які діють сьогодні в Україні, — контроль витрат фізичних і непрямі методи їх оцінки не можуть бути запроваджені.

Фахівці Економічної експертної платформи закликають народних депутатів врахувати надані пропозиції до другого читання.

Від редакції: про податкову амністію читай також туттут і тут.