Новости

Налоговая амнистия: в одобренном варианте есть свои недостатки и угрозы

16.06.2021 / 12:34

Людмила ДЕМЧЕНКО, експерт з податкових питань


Вчора, 15 червня 2021 року, Верховна Рада України схвалила у другому читанні законопроект № 5153, який дозволяє провести в Україні податкову амністію – одноразове добровільне декларування активів.

З 1 вересня 2021 року до 1 вересня 2022 року фізичні особи зможуть легалізувати свої статки, з яких не були сплачені податки. За це доведеться сплатити одноразовий збір:

  • 5 % щодо активів, розміщених на рахунках українських банків;
  • 9 % для розміщених за кордоном;
  • 2,5 % щодо вартості держоблігацій, придбаних у період з 1 січня 2021 року до 20 червня 2022 року.

Після періоду податкової амністії вважатиметься, що всі, хто мали право, але не повідомили про свої незадекларовані активи, їх не мають. А якщо такі активи будуть виявлені у майбутньому, то платники будуть нести відповідальність за ухилення від сплати податків.

Для ґрунтовного аналізу податкової амністії «по-українськи» необхідно побачити кінцевий варіант Закону, а поки що, зверну увагу на кілька моментів.

Кого може зацікавити ця можливість?

В першу чергу до кола зацікавлених осіб потрапляють представники середнього класу, в яких є певні активи, а також – заробітчани. Також, скористатися механізмом подання нульової декларації є сенс особам, які набули іноземних активів чи корпоративних прав юридичних осіб-нерезидентів за рахунок раніше неоподаткованих доходів. Це пов'язано із розкриттям даних іноземними країнами та запровадженням звітування про контрольовані операції іноземними компаніями в Україні.

Чи можна не подавати декларацію?

Звичайно можна, але тільки якщо ви впевнені, що з власного майна та активів були сплачені необхідні податки, або зможете при необхідності довести це, маючи відповідні документи.

Поряд з цим, у запропонованій податковій амністії є свої недоліки та загрози.

По-перше, це те, що нульове декларування має бути запроваджене практично для усіх громадян та стосовно усіх активів, незалежно від того, набуті вони з порушенням законодавства, чи ні. Тоді як суттю податкової амністії має бути декларування доходів, з яких не були сплачені податки і збори, і незадекларованих в порушення законодавства активів.

По-друге, в законодавчій ініціативі не дотримано принципу добровільності спецдекларування для осіб, які порушили закон, та непоширення процедури такого декларування на сумлінних платників податків. Для останніх у документі закладено певні ризики, зокрема, трактування державою легально набутих і оподаткованих активів як набутих з порушенням закону. Це стосується і готівкових коштів.

По-третє − не внормовано питання неможливості легалізації корупційних коштів. До речі, цей аспект вже викликав зацікавленість з боку наших міжнародних партнерів. Зокрема, експерти Міжнародного валютного фонду (МВФ) наразі аналізують ухвалений Закон про податкову амністію на предмет неможливості його використання для відмивання коштів та корупції, а також щодо ефективності процедур перевірки – повідомили в постійному представництві МВФ в Україні.