Новости

Ничего нового / Ничего страшного: законопроекту №5600 посвящается

05.07.2021 / 11:15
Ничего нового / Ничего страшного: законопроекту №5600 посвящается

Олена МАКЕЄВА, голова Ради директорів аудиторської фірми «Аксьонова та партнери»

Якщо коротко - нічого нового та нічого страшного в законопроєкті №5600 немає. Нічого нового - майже всі ці норми вже були включені до законопроєктів минулих років та обговорювалися, тому реакція зрозуміла. Нічого страшного - спрощену систему не "вбивають", long live ФОПам. 

Чому бізнес не підтримує цей законопроект? Абсолютно розуміло. Поки не відбудеться справжня реформа Державна податкова служба України, не народиться довіра до цього інституту влади та до влади в Україні взагалі, очікувати на те, що бізнес підтримає такі податкові новації не варто.

Давайте чесно, про це ще не писали:

ПОДАТКОВА ЗАСТАВА

Ідея поширення права податкової застави не нова і цілком зрозуміла. З дати подання скарги до контролюючого органу до останнього судового засідання всі активи компанії можуть бути продані, компанія фактично стає банкрутом. І так часто трапляється. По суті судові витрати контролюючого органу є невиправдними, в кінці кінців, навіть за умов отримання позитивного рішення на користь податкової, отримати щось в бюджет є малоймовірним. Давайте чесно, «кмітливість» українського підприємця часто перемагає.

Тому ініціатива запровадження податкової застави з дня подання скарги до контролюючого органу вищого рівня або до звернення до суду є зрозумілою, але (!!) за умов наявності довіри та поваги до податкової органу та його неупередженого рішення. Ця норма не буде підтримана бізнесом, оскільки відсутній належний рівень довіри до податкової. Все ж таки, починати треба з побудови довіри бізнесу до органів влади.

ЗБИТКИ МИНУЛИХ ПЕРІОДІВ

Законопроектом пропонується обмежити врахування збитків минулих періодів (від’ємного значення) для розрахунку об’єкта оподаткування податком на прибуток для великих платників податків – на 50% суми від’ємного значення минулого податкового (звітного) року.

Вже не вперше Мінфін пропонує обмеження на врахування збитків минулих періодів, а для податківців - це взагалі стала практика, їх увага завжди прикута до природи збитків великих компаній.

З іншого боку, таке обмеження запроваджене і в інших європейських країнах. Приміром, в Польщі врахування збитків минулих періодів обмежене строком на 5 років, при цьому в поточному році можна зарахувати лише 50% збитків попереднього року. Аналогічне обмеження в розмірі 50% діє і в РФ. В Австрії податкові збитки можна переносити без будь-яких обмежень у часі, але до максимум 75% оподатковуваного доходу за будь-який рік. У Франції перенесення податкових збитків дозволене для компенсації першого 1 млн євро оподатковуваного прибутку та 50% оподатковуваного прибутку понад цю суму. Подобається нам це чи ні, але у законодавця є аргументи на користь цього обмеження.

ПІДВИЩЕННЯ НЕПРЯМИХ ПОДАТКІВ

Нещодавно я писала статтю (https://cutt.ly/bmgCe1W) по звіту ОЕСР «Реформи податкової політики 2021», загальна тенденція в світі - підвищення непрямих податків - ПДВ, акцизи на тютюн та збір на забруднення навколишнього середовища тощо. У січні 2021 року МВФ підрахував, що глобальна фіскальна підтримка досягла близько $14 трлн. Як це все компенсувати? Податками. Добре, що непрямими податками. Сподіваюся, ви теж це розумієте.

З досвіду, між першим та другим читанням можуть з’явитится більш цікаві новації, от за ними треба пильно слідкувати.

Від редакції: про цей проєкт читай також туттут, тут і тут.