Новости

Налоговая амнистия & косвенные методы: стоит ли соглашаться на обещанное государством прощение ответственности?

11.08.2021 / 13:29
Налоговая амнистия & косвенные методы: стоит ли соглашаться на обещанное государством прощение ответственности?

Антон ПОЛЯНИЧКО,
адвокат, радник АО «ЛНМ»


На думку автора, варто  дочекатися принаймні проекту майбутнього закону про посилення контролю за оподаткуванням громадян, який планується розробити впродовж 9 місяців з дня набрання чинності законодавством з питань спеціального одноразового декларування.

Якщо ви побачите в майбутніх нормах певні перепони для реалізації ваших подальших побутово-економічних планів і водночас знайдете розв'язання відповідних проблем у тому, аби апелювати до одноразової декларації — можете поміркувати щодо амністії. Але зважаючи на всі ризики, що з нею пов'язані.

При цьому варто враховувати, що виходячи зі змісту статті 58 Конституції України, яка забороняє зворотну дію законів у часі, непрямі методи теоретично мають поширюватися лише на ті доходи громадян, що отримані після набрання чинності відповідним законодавством. Оподаткування раніше отриманих доходів з використанням непрямих методів контролю порушуватиме принцип незворотності дії в часі законів, що погіршують правове становище особи.

Відтак, непрямі методи не повинні поширюватися на доходи, отримані від продажу майна, набутого до запровадження непрямих методів. Адже вочевидь таке майно придбане за рахунок тих доходів, що отримані фізичними особами до появи в українському законодавстві непрямих методів.

Виходячи з цього, є неспроможними тези про те, що в майбутньому податкові органи можуть запитати вас, за які кошти було придбано майно, яке ви не включите до одноразової декларації і в подальшому продаватимете. Хоч би коли було набуте відповідне майно, його продаж відбудеться в подальших податкових періодах, і відповідні кошти підлягатимуть оподаткуванню на момент отримання доходу. Якщо ви цей дохід оподатковуєте згідно з поточними нормами (наприклад, один об'єкт нерухомості на рік — за нульовою ставкою, другий - за ставкою 5 % і так надалі), то ваші кошти будуть належно оподатковані, а отже легальні. І ніхто не матиме права запитати, звідки ви взяли майно, за рахунок продажу якого ви отримали ці гроші.

Звісно, законодавець може спробувати надати зворотну дію нормам, що встановлюватимуть непрямі методи, шляхом включення до майбутнього закону застереження про поширення його дії на контроль за доходами, отриманими до набрання чинності таким законом. Або ж передбачити, що дохід від продажу майна, набутого до набрання чинності законодавством про непрямі методи і не відображеного в спеціальній одноразовій декларації, підлягає оподаткуванню за окремими, більшими ставками, ніж інше майно.

Проте це буде порушенням усіх принципів належного урядування.

Втім,  найбільша проблема полягає навіть не в самому тексті відповідних законів (хоча й до них чимало претензій), а в тому, що ці закони застосовуватимуться в незмінних українських реаліях — із нереформованими правоохоронцями, податківцями і посадовцями, які лише й прагнуть вичавити з українців якомога більше.