Новости

Итоги недели

03.09.2021 / 13:20

Огляд підготувала Вікторія АЛЕКСЄЄВА,
консультант з питань оподаткування


Е-аудит великих платників податків: чого їм чекати від новацій?

27 серпня 2021 року набрав чинності наказ Мінфіну від 15.09.2020 р. № 561. Ним внесено зміни до Порядку надання документів великого платника податків в електронній формі при проведенні документальної перевірки, який ще у 2011 році був затверджений наказом Мінфіну №1393.

Суть змін, внесених наказом № 561 - це визначення вимог щодо процедури надсилання великим платником податків електронних документів до податкового органу засобами телекомунікаційного зв’язку. Фактично тут йдеться про електронний аудит великих платників податків, який податковий орган може проводити на підставі п. 85.2 ПКУ. Цей пункт передбачає, що після початку податкової перевірки платник податків зобов’язаний надати у повному обсязі всі документи, що належаться або пов’язані з предметом перевірки. При цьому великий платник податків на запит податкового органу зобов’язаний також надати засобами електронного зв’язку копії документів, що створюються ним в електронній формі з обліку доходів, витрат та інших показників, пов’язаних із визначенням об’єктів оподаткування чи податкових зобов’язань, а також копії первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності і інших документів, пов’язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів.

Також зверніть увагу, що надання документів здійснюється в обов’язковому порядку платником податків після початку документальної перевірки, але подавати потрібно документи, що належать або пов’язані саме з предметом перевірки.

Наказом №561 визначено вимоги до подання електронних документів. Зокрема, великий платник податків повинен мати програмне забезпечення з ведення бухгалтерського обліку для формування електронних документів у визначеному форматі, а саме у форматі XML, у вигляді стандартного аудиторського файлу SAF-T ua.

SAF-T - це стандартизований формат подання платниками податків бухгалтерської та фінансової інформації в електронному вигляді до податкових органів, що містять експортовані з вихідної системи обліку достовірні дані. А саме про наявність та стан активів, власного капіталу та зобов’язань, про зміни у фінансово-господарському стані платника податків за певний період. Структура подання електронних документів, тобто стандартний аудиторський файл, наведено у додатку до Порядку №1393. Такий файл має містити таку інформацію:

- загальну про великого платника податків;

- інформацію щодо елементів облікової політики;

- опис типів господарських операцій;

- дані про власників (засновників) юрособи;

- інформацію за рахунками (субрахунками) бухгалтерського обліку, які застосовуються платником податків, в тому числі розгорнуте сальдо на початок та на кінець періоду;

- дані по дебету та по кредиту;

- дані щодо контрагентів, з яким суб’єкт господарювання мав господарські відносини;

- вид та обсяги продукції (товарів), запаси, необоротні активи тощо.

Податковий орган для отримання інформації від платника податків повинен направити йому запит у довільній формі про надання електронних документів, а також вказати можливі способи їх подання, електронну адресу та контактні телефони відповідальних осіб.

Великий платник податків зобов’язаний, своєю чергою, надати електронні документи (інформацію) не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання такого запиту податкового органу. А підтвердженням прийняття податковим органом електронних документів є, звісно, повідомлення, яке направляється великому платнику податків у вигляді електронного документу засобами телекомунікаційного зв’язку.

Якщо протягом двох робочих днів таке повідомлення не отримано, платник податків повинен надіслати їх повторно, інакше при проведенні документальної виїзної перевірки податківці можуть вимагати від платника надати доступ до електронних документів за його місцезнаходженням та за місцезнаходженням його підрозділів.

Наразі ці зміни стосуються великих платників податків, але слід очікувати, що незабаром електронний податковий аудит буде поширений і на інших платників податків. До речі, вже зараз Мінфін підготував проєкт закону про внесення змін до Податкового кодексу, яким передбачено обов’язкове щорічне подання з 2025 року великими платниками податків стандартного аудиторського файлу SAF-T ua. З 2027 року таке подання буде розповсюджуватися на всіх платників ПДВ. Тобто, якщо зараз електронний аудит проводиться у зв’язку з документальною перевіркою, то надалі він буде запроваджений як обов’язковий щорічний. Більш того, за неподання стандартного аудиторського файлу Мінфін пропонує застосовувати чималий штраф до великих платників податків - у розмірі 100 мінімальних заробітних плат.

Докладніше про це тут: 

Податкова амністія: 1 вересня стартувала кампанія добровільного одноразового спецдекларування

1 вересня 2021 року  стартує одноразове (спеціальне) добровільне декларування, яке триватиме до 1 вересня 2022 року.

«Більшість громадян сьогодні готові пройти процедуру одноразового  добровільного декларування, щоб інтегруватися у сучасну систему відносин між бізнесом, суспільством та державою. Підтримка суспільством податкової амністії – запорука успіху цього заходу, який має стати фундаментом побудови нової ефективної податкової політики держави», – сказав в.о. Голови ДПС Євген Олейніков.

Громадяни України, які мають активи, що не були оподатковані належним чином, можуть добровільно пройти одноразове (спеціальне) декларування, сплатити одноразовий збір та легалізувати такі активи. Податкова амністія розповсюджується, зокрема, на такі активи у вигляді грошових коштів, валютних цінностей, цінних паперів, рухомого та нерухомого майна в Україні та закордоном.

Ця можливість надана нормами Закону України від 15.07.2021 № 1539-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання детінізації доходів та підвищення податкової культури громадян шляхом запровадження одноразового (спеціального) добровільного декларування фізичними особами належних їм активів та сплати одноразового збору до бюджету».

Декларування активів здійснюється виключно за бажанням громадянина, який має право на таке декларування.

Декларація подається до ДПС безпосередньо платниками через Електронний кабінет.

До подання одноразової декларації платник має розмістити кошти в національній або іноземній валютах на спеціальному рахунку, що може бути відкритий в банках України.

Докладніше про це тут: 

Адміністрування “кримських” податків і зборів: черговий Інформаційний лист ДПС

Черговий Інформаційний лист ДПС присвячено нормам Закону України від 1 липня 2021 року № 1617-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо адміністрування податків і зборів на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя» (далі – Закон № 1617), яким встановлено особливості застосування ПКУ платниками податків, які на дату втрати чинності Законом України від 12 серпня 2014 року № 1636-VIІ «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» матимуть податкову адресу та/або об’єкти оподаткування на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя.

Закон № 1617 набирає чинності не раніше дня набрання чинності Законом України від 1 липня 2021 року № 1618-ІХ «Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» та про внесення змін до деяких законодавчих актів України». Останній, у свою чергу, набирає чинність 21.11.2021 р.

У листі роз’яснюються правила та умови податкового адміністрування для осіб на тимчасово окупованих територіях, особливості процедури списання податкового боргу, адміністрування акцизного податку, оподаткування доходів фізичних осіб у вигляді спадщини та подарунків.

Докладніше про це тут: 

Обрахунок середньої зарплати удосконалили: які нарахування мають бути враховані при її визначенні?

Уряд вдосконалив механізм обчислення середньої заробітної плати. Відповідну постанову було ухвалено на засіданні Уряду  1 вересня.

Згідно з прийнятим рішенням при обчисленні середньої заробітної плати враховуватимуться премії та інші заохочувальні виплати за підсумками роботи за певний період в заробіток періоду, який відповідає кількості місяців, за які вони нараховані, починаючи з місяця їх нарахування. 

«Діючий механізм обчислення середньої зарплати є досить складним в адмініструванні, особливо для підприємств, де працює багато працівників. Ухвалене рішення дозволить його спростити, а також сприятиме зменшенню кількості спірних ситуацій, що виникають при застосуванні діючого порядку», - прокоментувала заступниця Міністра економіки України Світлана Глущенко.

Рішення Уряду також передбачає зобов'язання роботодавців здійснити перерахунок середнього заробітку працівникам за новими правилами у разі, якщо ними не було забезпечено перерахунок відповідних сум середньої заробітної плати з урахуванням премій та виплат за підсумками роботи за певний період згідно з правилами, що діяли з 12 грудня 2020 року.

Докладніше про це тут: 

Кваліфікований Е-підпис та печатку можна отримати через застосунок“Дія”: що для цього потрібно?

З 25 серпня 2021 року Кваліфікований надавач електронних довірчих послуг Інформаційно-довідкового департаменту ДПС (далі - Надавач) приєднався до застосунку «ДІЯ».

Це дає можливість всім фізичним особам звернутись до Надавача для отримання кваліфікованого електронного підпису чи печатки, без надання копій паперових документів, що значно спрощує отримання даної послуги.

Як це працює?

1. У власника повинен бути відображений паспорт громадянина України або паспорт громадянина України для виїзду за кордон у застосунку «ДІЯ», версії не нижче 2.0. Копію одного з документів можна надати за допомогою функції «ШЕРІНГ» застосунку «ДІЯ».

Для цього необхідно продиктувати штрих-код та підтвердити передачу даних з «Дії».

2. Пройти ідентифікацію за допомогою електронного паспорта.

3. Отримати електронний кваліфікований підпис чи печатку.

Докладніше про це тут: 

Акцизні марки: Кабмін визначив строки їх отримання та утилізації

Кабмін постановою від 26.08.2021 р. № 901  вніс зміни до Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

Зокрема, змінами передбачено, що:

- строк одержання марок акцизного податку покупцем марок (виробником) визначається за погодженням між продавцем марок і покупцем марок, але становить не більше трьох робочих днів від дати подання таким покупцем  документів на одержання марок акцизного податку;

- строк утилізації повернутих продавцю пошкоджених марок акцизного податку становить не більше 120 календарних днів з моменту отримання ним таких марок для їх подальшої утилізації.

Крім того, з метою забезпечення маркування марками акцизного податку рідин, що використовуються в електронних сигаретах, передбачається нанесення марки акцизного податку на упаковку для таких рідин.

Докладніше про це тут: 

Доступ к материалу ограничен и доступен подписчикам после авторизации
Подпишитесь на журнал и Вы получите доступ ко всем публикациям печатного издания