Новости

Налог на недвижимость: вопросы-ответы

22.09.2021 / 15:37
Налог на недвижимость: вопросы-ответы

Про необхідність своєчасно сплатити податкові зобов’язання із податку на майно з фізичних осіб розповів начальник Головного управління ДПС у Тернопільській області Михайло Яцина.


– Для початку нагадайте, за яку нерухомість треба платити?

– Сплачувати податок за нерухомість доведеться, якщо:

- площа квартири більше як 60 кв. м,

- площа житлового будинку понад 120 кв. м,

- площа різних типів об'єктів нерухомості більше ніж 180 кв. м.

Наголошу, що сплачувати податок доведеться за кожен квадратний метр понад цю норму. Наприклад, якщо загальна площа квартири 75 кв. м, то вам доведеться заплатити податок за 15 кв. м.

Додатково оподатковуються об'єкти житлової нерухомості, площа яких перевищує 300 кв. метрів для квартир і 500 кв. метрів для житлових будинків, у сумі 25 тис. грн за кожен такий об'єкт житлової нерухомості (його частки).

– А які ставки податку?

– Ставки податку для об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішеннями сільської, селищної, міської ради або ради об’єднаних територіальних громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об’єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування. По Тернополю встановлена ставка 1%.

Враховуючи, що мінімальна заробітна плата станом на 1 січня 2020 року становить 4 723,00 грн, то граничний розмір ставок для розрахунку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у 2021 році за звітний 2020 рік не повинен перевищувати 70,85 грн (4 723,00 грн х 1,5%) на 1 квадратний метр бази оподаткування, а з урахуванням прийнятого рішення по Тернополю – 47,23 грн.

– Тернополяни скаржаться, що податкове повідомлення-рішення не надходить до свого адресата.

– Насамперед пораджу громадянам, які мають у власності нерухоме майно, що є об’єктом оподаткування, але з різних причин ще не отримали податкове повідомлення-рішення про нарахування їм податку на нерухомість, звернутися самостійно до територіального органу податкової служби області за місцем проживання.

Аналізуючи стан вручення податкових повідомлень-рішень, бачимо, що частина з них повертається у зв’язку із закінченням терміну зберігання повідомлень у поштових відділеннях. Таким чином окремі платники хитрують, щоб не отримувати повідомлення, сподіваючись, що сплата податку їх омине або термін сплати відстрочиться на більш пізніший строк.

Таким платникам хочу нагадати, що у разі відмови прийняти податкове повідомлення-рішення, рішення вважається врученим у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причин невручення. (п. 58.3 Податкового кодексу).

– Що робити, якщо платник змінив місце проживання і повідомлення приходять на колишню адресу?

– Якщо фізична особа – платник податків змінив особисті реєстраційні дані, скажімо, прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання (податкову адресу) тощо, то такий платник зобов’язаний повідомити контролюючі органи про зміну даних протягом місяця з дня виникнення таких змін шляхом подання до контролюючих органів (п.70.7 Податкового кодексу), подавши відповідну Заяву про внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (Форма №5 ДР) або Заяву про внесення змін до окремого реєстру Державного реєстру фізичних осіб – платників податків щодо фізичних осіб, які обліковуються за серією та/або номером паспорта (Форма № 5ДРП).

Без оновлення своїх особистих даних фізична особа – платник податків надалі може зіштовхнутися з неузгодженістю при поданні звітності, позбавляє себе можливості вчасно отримувати нагадування від податкових органів щодо обов’язкових податків, зборів (інших платежів) або наявності податкового боргу, що призведе до подальшого нарахування штрафних санкцій.

– У які строки потрібно платити податок?

– У 2021 році ми сплачуємо податок за 2020 рік. Сплатити податок потрібно упродовж 60 днів з моменту отримання повідомлення-рішення.

Наприклад, рішення сформовано 25 червня, 26 червня його відправили, а платник отримав 26 липня. Тому термін сплати рахується з 26 липня. Сплатити потрібно до 24 вересня.

– Якщо у повідомленні вказано некоректні дані, наприклад щодо об’єкта оподаткування, площі, наданої пільги, суми податку тощо.

– Платник зможе звернутися до податкової службу за місцем реєстрації, навіть якщо сама нерухомість зареєстрована в іншому регіоні, й врегулювати це питання. Водночас можна звірити (пп.266.7.3 п.266.7 ст.266 Податкового кодексу) дані до отримання повідомлень, якщо платник розуміє, що податок не омине, щоб не довелося писати скаргу щодо неправильності розрахунків, так звану адміністративну апеляцію.

Звірку можна провести щодо:

- об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності платника податку;

- розміру загальної площі об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності платника податку;

- права на користування пільгою із сплати податку;

- розміру ставки податку;

- нарахованої суми податку.

У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів, зокрема документів на право власності, контролюючий орган за місцем проживання (реєстрації) платника податку проводить перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).

За матеріалами ГУ ДПС у Тернопільській області