Интервью

Тютюнову контрабанду прикриє стала акцизна політика держави

29.09.2017 / 09:39

У першому півріччі 2017 р. змінилася позиція тютюнової компанії «Бритіш Американ Тобакко Україна» у рейтингу найбільших платників податків країни. Про актуальні питання, а саме про вплив на тютюнову галузь подальшого підвищення акцизів на сигарети й боротьбу з контрабандою, розповів Юрій РИЛАЧ, начальник відділу по роботі з державними органами цієї компанії.

фотоЗростання ставок акцизу на тютюнову продукцію не уникнути. Зокрема, Кабінет Міністрів України  пропонує підвищити специфічну ставку для сигарет, у той час як депутати пропонують підвищити специфічну та адвалорну ставки акцизного податку. Який варіант ви вважаєте найприйнятнішим для галузі?

Компанія «Бритіш Американ Тобакко Україна» — завжди на боці прогнозованих та стабільних акцизних моделей, які прийнятні як для бізнесу, так і для держави. Ми підтримуємо ініціативу Мінфіну України та Уряду України щодо середньострокового планування бюджету, зокрема ставок акцизного податку на три роки. Закріплення в Податковому кодексі України поступового підвищення акцизів щороку дає змогу бізнесу прогнозувати свою діяльність на місцевому ринку, уникаючи сумнозвісних податкових подарунків «під ялинку», коли ставки податків різко змінюються за лічені дні до наступного року.

Якщо вести мову про підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби, то державі слід збільшувати специфічну ставку акцизного податку та мінімальне акцизне зобов’язання, оскільки саме ці два компоненти дають змогу уряду легко та прозоро розрахувати бюджетні надходження, зважаючи на кількість вироблених та реалізованих сигарет. Водночас підвищення акцизів має враховувати умови ринку, купівельну спроможність громадян та запобігати зростанню нелегального виробництва й контрабанди сигарет.

На нашу думку, підвищення специфічної ставки акцизного податку та мінімального акцизного зобов’язання на 20  % сприятимуть забезпеченню прогнозованого зростання бюджетних надходжень навіть на тлі органічного скорочення ринку традиційних тютюнових виробів.

Частка нелегальної продукції на ринку України зростає. Якщо цього року в травні вона становила 1,7  %, то у червні — усі 2,6  %. Який вихід для запобігання та боротьби з контрабандою ви бачите?

Зростанню нелегального ринку тютюнових виробів наразі сприяє підвищення цін на продукцію, яке зумовлено різким зростанням акцизного податку на тютюнові вироби (на 40 %), що відбулося з 1 січня 2017 р. Так само на 40 % було підвищено акцизи на тютюнові вироби у 2016 р. без належної оцінки наслідків такого різкого підвищення. На жаль, тенденція до стійкого зростання частки нелегальної продукції зберігається, і це негативно відображається на бюджетних надходженнях держави, а всі прибутки від тіньової торгівлі фактично підживлюють організовану злочинність.Ми неодноразово наголошували на тому, що першою складовою ефективної боротьби з нелегальною торгівлею є прогнозована й стала акцизна політика держави.

З іншого боку, правоохоронні органи мають забезпечити ефективну протидію нелегальній торгівлі. Основним керівним документом у цій справі має стати Національна стратегія з протидії нелегальній торгівлі тютюновими виробами. Ця Стратегія 1,5 року перебувала на розгляді в Кабінеті Міністрів України й була прийнята лише у серпні цього року. Аналогічна ситуація склалася із законопроектом № 4327 про посилення відповідальності за правопорушення у сфері виробництва та обігу тютюнових виробів, який передбачає запровадження кримінальної відповідальності за контрабанду тютюнових виробів. Документ досі не розглянуто Верховною Радою України.

Не секрет, що кримінальні угруповання часто використовують поштові та кур’єрські перевезення для контрабанди тютюнових виробів, тому ми вважаємо, що необхідними є розумні правові інструменти контролю за переміщенням підакцизних товарів у такий спосіб. При цьому, звісно, такі інструменти не мають перешкоджати законній діяльності самих поштових та кур’єрських служб або обмежувати їх розвиток.

Боротьба з незаконною торгівлею також потребує вирішення на законодавчому рівні та забезпечення на практиці питання знищення тютюнової продукції, вилученої правоохоронними органами в рамках процесуальних дій.

На сьогодні ведеться багато розмов про посилення прикордонного та митного контролю, запровадження спільного прикордонного контролю із сусідніми державами, спільні операції, технічне переоснащення прикордонників тощо. Незважаючи на інформацію про гучні затримання партій контрабандних сигарет, до країн ЄС згідно зі звітом KPMG з України потрапляє 5,8 млрд шт. сигарет, у той час як внутрішня статистика відображає лише 3 — 4 % цього обсягу. Тому, на нашу думку, після декларацій про боротьбу з корупцією слід переходити до реальних дій. Парламент та уряд мають підтримувати правоохоронні органи — законодавчо, фінансово й технічно, а з іншого боку — необхідно кардинально змінювати підхід до оцінки та контролю їхньої діяльності.

Неодноразово порушувалося питання запровадження мінімальних цін на тютюнові вироби. Чи розглядаєте цей варіант як такий, що стабілізує ситуацію на ринку тютюнових виробів?

У 2015 — 2016 рр. український ринок тютюнових виробів зіткнувся з так званими ціновими змаганнями, які супроводжувалися випадками застосування необґрунтовано низьких цін на певні тютюнові вироби, що спотворювало ринкову кон’юнктуру. Але раніше пропоноване введення мінімальних цін на сигарети суперечить практиці Європейського Союзу, порушує свободу ціноутворення та загалом запроваджує фактично ручне управління галуззю.

Ми вважаємо, що досвід зарубіжних країн свідчить про існування ефективніших фіскальних механізмів, які водночас не порушують свободу ціноутворення, що є основою конкурентної економіки. Наразі у Верховній Раді України зареєстровано законопроект, який передбачає запровадження підвищеної ставки мінімального акцизу. Суть цього механізму полягає в тому, що у разі декларування вартості пачки сигарет нижче суми, яка становить певний коефіцієнт, помножений на мінімальне акцизне зобов’язання, застосовується підвищена ставка акцизного податку.

Цей механізм має значні переваги над інститутом мінімальних цін, оскільки не позбавляє виробників права самостійно встановлювати будь-які ціни, забезпечуючи при цьому бюджетні інтереси держави. Цей фіскальний механізм прозорий, прив’язаний до ставок акцизного податку, і його застосування не залежить від впливу тих чи інших органів влади. Сам розмір коефіцієнта має відображати ту обґрунтовану вагу акцизу, інших податків у продукції, що об’єктивно підлягають сплаті чесними виробниками під час її виробництва та продажу.

Які на сьогодні найнагальніші питання слід вирішити в тютюновій галузі, щоби вона мала змогу й надалі робити вагомий внесок у ВВП?

Україні потрібна прогнозована і стала податкова політика, яка б дала змогу виробникам вийти хоча б на трирічний горизонт планування, враховувала купівельну спроможність споживачів та створювала б умови для сталого зростання економіки України, притоку іноземних інвестицій та нарощування експортного потенціалу.

Розмову вела Ірина РИБНІЦЬКА

 

Заказажите доставку онлайн, заполнив форму, или по телефону 044 501 06 30

«Горячие линии»

Дата: 26 октября, четверг
Время проведения: с 14:00 до 16:00
Контактный номер: (044) 501-06-42