Аналитика

Економічні центри в регіонах: потенціал та ділова активність

29.09.2017 / 18:53

Регіони, ніби органи людського тіла, становлять цілісний організм держави. Схоже, що Києву відведено роль головного мозку, лісам Карпатського регіону — легень, горам — хребта, Львівській області завдяки національному колориту судилося стати душею, а Одеській області з її веселими анекдотами — почуттям гумору. У такому руслі державний митний кордон є захисною оболонкою, наче шкірою (до речі, вона є найбільшим «органом» у людини). Проте поетичні асоціації підходять не всім областям. Промислові та сільськогосподарські регіони виконують роль таких життєво важливих органів, як печінка, шлунок, нирки. Саме від них комплексно залежить нормальна життєдіяльність державного організму.

Злагоджена робота всіх регіонів дає змогу національній економіці поступально розвиватися. Оподаткування є складовою процесу здорової життєдіяльності організму держави. Всі органи пов’язані колами фінансового кровообігу, якими в господарському процесі є виробництво, розподіл, обмін та споживання. Отже, все набагато органічно складніше, ніж нав’язана колись ззовні біполярна ідеологія «схід-захід», яка була шкідлива за своєю банальною примітивністю. Сумно визнавати, але анексія Криму та окупація Донбасу стали невдалою спробою трансплантувати українські органи до чужорідного сусідського організму.

Економічна динаміка 2016 р. дає змогу впевнено стверджувати, що функціонування держави після кризи 2014 — 2015 рр. повільно нормалізується. Зростають доходи місцевих бюджетів. Спостерігаються позитивні тенденції за всіма (окрім рентної плати) статтями податкових надходжень. Уже за підсумками першого півріччя 2017 р. економічні показники можна вважати навіть оптимістичними.

  Діаграма

Все пізнається в порівнянні

Який орган-регіон є найважливішим? Питання абсурдне по своїй суті та не має відповіді. Економічне здоров’я комплексно залежить від усіх складових організму держави. Забезпечення належного системного функціонування органів потребує регулярного діагностування. Відтак проводяться аналітичні рейтинги для оцінок реалізації їх потенціалу та ділової активності.

Найпоширенішими за останні роки стали Порядок та Методика проведення моніторингу й оцінки результативності реалізації державної регіональної політики згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 р. № 856. Моніторинг та оцінка проводяться з метою спостереження за процесом її реалізації, виявлення проблем розвитку регіонів та причин їх виникнення, підвищення ефективності управлінських рішень центральних органів виконавчої влади. Оцінка проводиться Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України щокварталу за шістьма напрямами із 27 показниками та щороку за дванадцятьма напрямами із 64 показниками. Перше оцінювання було здійснено точково за 2015 р., але вже зараз разом із результатами оцінки 2016 р. можна відслідковувати динаміку та робити певні ­висновки.

Отже, за результатами комплексної оцінки соціально-економічного розвитку регіонів за 2016 р. статистично виокремлено три групи:

І група — регіони, які посідають 1 — 5 місця: м. Київ, Харківська, Київська, Вінницька, Чернівецька області. Причому Київська та Вінницька області витіснили з почесної першої групи Дніпропетровську (нині 10 місце) та Івано-Франківську (нині 12 місце);

ІІ група — 15 регіонів, що посіли з 6 по 20 місце: Рівненська, Черкаська, Хмельницька, Волинська, Дніпропетровська, Житомирська, Івано-Франківська, Львівська, Запорізька, Одеська, Закарпатська, Полтавська, Кіровоградська, Миколаївська та Тернопільська області. Порівняно з рейтингом 2015 р. по п’ять позицій у 2016 р. додали Рівненська, Хмельницька та Житомирська області. Серед негативного — Закарпатська область з 8 місця змістилася на 16 в основному через слабку якість та доступність послуг у сфері освіти. Сумська область опустилася з 19 місця на 23, тобто увійшла до слабшої групи;

ІІІ група — регіони, які за інтегральними розрахунками посіли п’ять останніх (21 — 25) місць: Херсонська, Чернігівська, Сумська, Донецька та Луганська області. Зрозуміло, що для розрахунку рейтингової оцінки для двох останніх областей використано наявні дані лише щодо підконтрольної Україні території. Істотних змін позиціонування у складі зазначеної групи, на жаль, не відбулося.

Слід підтримати експертів, які рекомендують шир­ше залучення громадськості до оцінювання результативності державної регіональної політики, встановлення очікуваних цільових значень із прив’язкою для зіставлення відповідних європейських показників регіонального розвитку.

Звісно, будь-які рейтинги є дуже відносними через регіональну специфіку, яку не завжди можливо кількісно обліковувати. Окрім загальновідомих економічних до таких особливостей слід віднести природні, історичні, екологічні, географічні, демографічні тощо, а також етнічну та культурну самобутність. Державна регіональна політика передбачає систему цілей, заходів, засобів та узгоджених дій центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування для забезпечення високого рівня якості життя людей на всій території України з урахуванням зазначених регіональних особливостей. Основним результатом Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2020 р. та плану заходів на 2015 — 2017 рр. з її реалізації слід зазначити успішний процес бюджетної децентралізації. Доходи місцевих бюджетів (без урахування трансфертів) впевнено зростають з 101,1 млрд грн у 2014 р. та 120,5 млрд грн у 2015 р. до 170,7 млрд грн у 2016 р., або на +41,7 %. За підсумками першого півріччя 2017 р. вони вже збільшилися до рівня 104,2 млрд грн, або +37,5 % до аналогічного показника минулого року. Простежуються позитивні тенденції за всіма (окрім рентної плати) статтями податкових надходжень.

Фінансова самодостатність регіонів

Найцікавішим для нас у регіональній оцінці Мінрегіону, звісно, є напрям «Фінансова самодостатність», дані для якого надає Міністерство фінансів. Напрям включає чотири показники: доходи та капітальні видатки місцевих бюджетів у розрахунку на одну особу, темп зростання (зменшення) доходів місцевих бюджетів та зростання (зменшення) податкового боргу. Останній продовжив своє зростання за підсумками першого півріччя 2017 р. до рівня 77,4 млрд грн.

Середній показник доходів місцевих бюджетів по Україні на душу населення без урахування трансфертів зріс з 2,7 тис. грн у 2015 р. до 4,0 тис. грн, а капітальних видатків — з 0,7 до 1,1 тис. грн відповідно. Позиції вище середнього показника регіонів за обсягом доходів місцевих бюджетів на душу населення у 2016 р. утримують м. Київ, Дніпропетровська, Київська, Запорізька, Полтавська, Одеська та Донецька області.

Зазначаючи щоразу обласні центри, слід не забувати й про інші його складові як функціонального органу в цілісному організмі держави. Такими важливими компонентами, наприклад, для Дніпропетровської області є міста Кривий Ріг, Кам’янське, Нікополь та Павлоград; для Київської області — Біла Церква, Обухів, Бровари, Ірпінь, Фастів та Бориспіль; для Запорізької області — Мелітополь, Бердянськ та Енергодар; для Полтавської — Кременчук та Горішні Плавні; Одеської — Южне та Чорноморськ, Білгород-Дністровський та Ізмаїл; Донецької — Маріуполь та Краматорськ.

Економічні результати обнадійливі

Економічна динаміка 2016 р. дала змогу впевнено стверджувати, що обмін речовин у державному організмі після кризи 2014 — 2015 рр. повільно нормалізується. З урахуванням складних умов вимушеної торговельної блокади непідконтрольних територій на початку поточного року економічні показники за підсумками першого півріччя 2017 р. можна вважати навіть оптимістичними.

Індекс промислової продукції за підсумками першого півріччя 2017 р. до відповідного періоду 2016 р. становив 99,6 % (для порівняння: перше півріччя 2016/2015 рр. — 102,6 %). Загальний показник найбільше «потягли вниз» Луганська (–25,0 %) та Донецька (–11,7 %) області. Але тут приємно визнавати, що найгірші прогнози експертів таки не справдилися. Вітчизняний бізнес за роки економічної турбулентності вже давно навчився адаптуватися до всіляких політичних негараздів. Найбільше позитивне значення зростання промислового виробництва зафіксовано в Одеській (+19,4 %), Житомирській (+14,0 %), Кіровоградській (+11,9 %) та Вінницькій (+10,9 %) областях.

Індекс сільськогосподарської продукції у першому півріччі 2017 р. становив 97,9 % порівняно із аналогічним показником минулого року. Оборот роздрібної торгівлі у порівнянних цінах збільшився на 7,3 %. Серед регіонів найбільше зростання спостерігалося в Закарпатській (+20,9 %), Вінницькій (+16,9 %), Одеській (+13,8 %), Сумській (+10,2 %), Львівській (+9,2 %) областях та м. Києві (+8,7 %).

Оновлення та омолодження регіонів

Організм України з минулого року прискорено оновлюється також і фізично за рахунок зростання будівництва. Індекс будівельної продукції у першому півріччі 2017 р. порівняно з відповідним періодом 2016 р. становив 124,6, у тому числі індекс будівництва будівель — 121,2 %, інженерних споруд — 128,7 %. Нове будівництво, реконструкція та технічне пере­оснащення становили 79,5 % від загального обсягу виконаних будівельних робіт, капітальний і поточний ремонти — 11,1 та 9,4 % відповідно. Найбільшу питому вагу за обсягами виконаних будівельних робіт серед регіонів мали м. Київ (26,1 %), Харківська (10,5 %), Дніпропетровська (9,0 %), Одеська (8,8 %), Полтавська (6,9 %), Київська (5,5 %), але найменше (до 1 %) — Херсонська (0,9 %), Закарпатська та Чернігівська (по 0,8 %) і Луганська (0,6 %) області. Найкращу динаміку будівельної продукції у першому півріччі 2017 р. порівняно з аналогічним періодом минулого року продемонстрували Кіровоградська (+84,2 %) та Житомирська (+82,2 %), Полтавська (+47,1 %) та Запорізька (+44,5 %) області.

Капітальні інвестиції свідчать про омолодження організму України. У першому півріччі 2017 р. підприємствами та організаціями за рахунок усіх джерел фінансування освоєно майже 155,1 млрд грн капітальних інвестицій, що на 22,5 % більше обсягу за відповідний період 2016 р. (для порівняння, у першому півріччі 2016 —2015 рр. — +9,6 %). Найкращу динаміку із зростанням близько як у половину за перше півріччя 2017 р. до відповідного показника 2016 р. зафіксували Запорізька (+65,0 %), Тернопільська (+64,0 %), а також Закарпатська (+46,4 %) області.

З початком нового трудового сезону необхідно підтримувати здоровий спосіб життя, як-от, зрештою, остаточно відмовлятися від шкідливих для державного організму звичок корупції та тінізації результатів господарської діяльності. Визнаємо, за більшістю випадків неефективності економіки банально приховано людські лінощі. З ними варто нещадно боротися. Ставати кращими слід уже сьогодні з орієнтиром на європейські цінності верховенства права, свободи та гуманізму. Якість власного життя залежить тільки від нас самих. Злагоджена робота всіх регіонів успішно забезпечить конкурентоспроможність організму держави. Кожному з нас належить реалізувати власний та регіональний потенціал, про який, можливо, ми самі ще навіть не здогадуємося. Все найцікавіше — попереду!

Заказажите доставку онлайн, заполнив форму, или по телефону (044) 223-24-06

«Горячие линии»

Дата: 29 ноября, четверг
Время проведения: с 14:00 до 16:00
Контактный номер: (044) 501-06-42