Интервью

Понад 10 млрд грн буде сплачено до бюджету додатково через підвищення акцизів

12.01.2018 / 15:47

Виробники тютюнової продукції готуються до нового випробування — Верховна Рада України підтримала підвищення ставки акцизного податку. Відбуватиметься воно планомірно впродовж восьми років. Вже у 2018 р. передбачено підвищення акцизу на тютюн на 29,7 %, а в наступні роки — на 20 % до рівня, еквівалентного 90 євро за тисячу штук. Тютюнові компанії, зважаючи на необхідність імплементації Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, розуміють невідворотність таких кроків. Проте як це відобразиться на галузі, спрогнозувати важко. Про основні податкові зміни щодо акцизного податку на тютюнові вироби та компроміс між інтересами держбюджету і бізнесу у цьому питанні розповіла Наталія БОНДАРЕНКО, директор з корпоративних зв’язків компанії «Філіп Морріс Україна».

фотоНаскільки рішення про поступове підвищення акцизу на тютюн до рівня, еквівалентного 90 євро за тисячу штук, є збалансованим і виваженим, зважаючи на реалії українського ринку?

Звісно, зростання податків завжди є болючим питанням. Проте в умовах необхідності імплементації Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, зокрема щодо підакцизних товарів, такі кроки є неминучими. Однак враховуючи, що купівельна спроможність громадян України наразі значно нижча, ніж у ЄС, підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби має відбуватись поступово. Це дасть змогу попередити ризики зростання контрабанди із сусідніх країн, що не підвищують ставки аналогічними темпами (Росія, Білорусь, Молдова) та відповідно мають нижчі ціни на сигарети.

Насправді цього року Кабінет міністрів та Верховна Рада України заслуговують на схвальний відгук, адже нарешті парламент підтримав ініціативу уряду, затвердивши довгостроковий, восьмирічний план підвищення специфічних ставок акцизного податку на сигарети. Можливість прогнозувати податкову політику відіграє важливу роль в оцінці інвестиційного клімату для міжнародних компаній. Тому ми підтримуємо рішення парламенту щодо визначення ставок акцизного податку на тютюнові вироби на наступні вісім років. На нашу думку, це більш виважений крок порівняно з практикою минулих років, коли ставки акцизів підвищувались безпосередньо напередодні нового року на 40 %.

Також ми раді, що в діалозі з бізнесом та громадськістю уряд взяв до уваги нашу позицію щодо продовження практики визначення ставок акцизів у національній валюті, а не в євро.

При розгляді законопроекту № 6776-д у другому читанні ряд пропозицій відхилено, зокрема щодо адвалорної ставки акцизного податку на тютюнові вироби. Що, на вашу думку, стало аргументом на користь такого рішення?

Угода про асоціацію між Україною та ЄС не ставить вимог щодо рівня адвалорної ставки акцизного податку. У деяких країнах, наприклад, у Швеції та Данії, ця ставка взагалі символічна — 1 %.

Адвалорна ставка справляється як відсоток від ціни продукції, а отже, створює цінові розриви між дорогими та дешевими брендами сигарет. Враховуючи досвід попередніх років, в умовах низької купівельної спроможності населення підвищення адвалору спричинить перехід споживачів на дешевші бренди, що аж ніяк не сприятиме значному збільшенню надходжень до бюджету.

Слід також зазначити, що навіть експерти Світового банку наголошують, що уряди країн мають зосередити увагу на встановленні не адвалорних, а саме специфічних ставок акцизного податку. У коментарях до офіційного звіту ВООЗ стосовно глобальної тютюнової епідемії 2015 р. фахівці пояснюють, що адвалорні податки складні для реалізації та зменшують вплив податкової політики. Оскільки вони стягуються у відсотках від ціни, компанії мають більше можливостей для уникнення вищих податків та збереження або збільшення розміру свого ринку, виробляючи та продаючи дешеві бренди.


Експерти Світового банку наголошують, що уряди країн мають зосередити увагу на встановленні не адвалорних, а саме специфічних ставок акцизного податку

Згідно з рейтингом ТОП-100 найбільшими платниками податків серед підприємств переробної промисловості є тютюнові компанії. Як вплине підвищення ставки акцизного податку на надходження до бюджету й економіку в цілому?

За підрахунками експертів, підвищення акцизів на сигарети у 2018 р. додатково принесе понад 10 млрд грн у бюджет. При цьому, за нашими прогнозами, ціна на сигарети виросте на 4 — 5 грн за пачку. Зростання цін може позначитися на обсягах реалізації легальної продукції та відповідно збільшити обсяги нелегальної торгівлі сигаретами.

Яким чином, за вашими оцінками, податкові зміни можуть позначитися на інвестиційних проектах і на обсягах експортних операцій тютюнових компаній?

Акциз є непрямим податком, тобто він справляється у тій країні, де продукт реалізовується кінцевому споживачеві. Таким чином з продукції, що вироб­лена на експорт, не справляється акцизний податок в Україні. Разом з цим, експортна складова діяльності тютюнових компаній дозволяє отримувати додаткові доходи (і сплачувати з них податки в Україні), а також забезпечує надходження валютної виручки в Україну.

Наскільки на сьогодні досягнуто компромісу в питанні про підвищення ставок акцизу між інтересами держбюджету та бізнесу?

Як я вже зазначала раніше, практика 2016 — 2017 рр. показала, що підвищення акцизів на 40 % не призвело до пропорційного зростання надходжень до бюджету. Саме у зв’язку з цим уряд прислухався до аргументів бізнесу і запропонував більш поступовий графік підвищення ставок, наближений до практики країн ЄС. Більше того, європейські країни, які свого часу проходили аналогічний процес інтеграції, наближували ставки акцизного податку протягом 12 — 15 років, а не за вісім, як запропоновано для України.

Відомо, що «Філіп Морріс Україна» у суді оскаржує рішення ДФС. Фіскальна служба вимагає від компанії доплатити 635 млн грн через порушення митного режиму переробки. Чи є якісь зрушення у цій судовій справі?

21 вересня 2017 р. під час зустрічі Президента України з представниками американського бізнесу в Нью-Йорку обговорювалось, зокрема, питання щодо роботи «Філіп Морріс Україна» та було домовлено про зустріч з в. о. Голови ДФС України та представниками компанії.

За результатами зустрічі, що відбулася у листопаді 2017 р., було створено робочу групу для вирішення спірних питань між компанією та фіскальною службою щодо застосування митного режиму переробки. Зокрема, на першому засіданні робочої групи було вирішено затвердити розпорядженням ДФС склад, цілі та план діяльності цієї групи.

Сподіваємось, що діяльність робочої групи дасть можливість повернути розгляд питання у конструктивне русло та прийняти рішення у рамках правового поля.

Розмову вела
Ірина РИБНІЦЬКА

Заказажите доставку онлайн, заполнив форму, или по телефону 044 501 06 30