НДФЛ

Податок на доходи фізичних осіб

15.01.2018 / 17:29

Вартість путівок працівникам

Вартість путівок звільнено від оподаткування. Зокрема, змінами до пп. 165.1.35 п. 165.1 ст. 165 Податкового кодексу встановлено, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається вартість путівок на відпочинок, оздоровлення та лікування, у тому числі на реабілітацію інвалідів, на території України платника податку та/або його членів сім’ї першого ступеня споріднення, які надаються його роботодавцем — платником податку на прибуток підприємств безоплатно або із знижкою (у розмірі такої знижки) один раз на календарний рік та за умови, якщо вартість путівки (розмір знижки) не перевищує п'яти розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного податкового року (у 2018 р. — 18 615 грн).

Зауважимо, що до внесення змін путівки, які придбавались для працівника його роботодавцем, вважались додатковим благом відповідно до пп. 164.2.17 п. 164.2 ст. 164 Кодексу та підлягали оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб та військовим збором на загальних підставах.

Доходи від продажу нерухомості

Порядок оподаткування доходів від продажу об’єктів нерухомого майна уточнено. Так, відповідно до п. 172.3 ст. 172 Податкового кодексу дохід від продажу об’єкта нерухомості визначається виходячи з ціни, зазначеної в договорі купівлі-продажу, але не нижче оціночної вартості такого об’єкта, розрахованої органом, уповноваженим здійснювати таку оцінку згідно із законом.

Змінами, внесеними до цього пункту, встановлюється, що звіт про оціночну вартість об’єкта нерухомого майна має бути обов’язково зареєстрований в єдиній базі даних звітів про оцінку.

Єдина база звітів про оцінку

Також змінами, внесеними до п. 172.3 ст. 172 Кодексу, визначається, що єдина база даних звітів про оцінку — інформаційно-телекомунікаційна система, до складу якої входять база даних та модуль електронного визначення оціночної вартості (з метою перевірки вартості об’єктів оподаткування, внесеної суб’єктом оціночної діяльності). Єдина база даних звітів про оцінку забезпечує розміщення, створення, зберігання та оприлюднення всієї інформації про об’єкт нерухомості та його вартість, електронне визначення оціночної вартості, автоматичний обмін інформацією і документами з авторизованими електронними майданчиками та користування сервісами з автоматичним обміном інформацією, доступ до якого здійснюється за допомогою мережі Інтернет.

Порядок ведення єдиної бази даних звітів про оцінку затверджується Фондом державного майна України. Внесення інформації зі звітів про оцінку до єдиної бази даних звітів про оцінку здійснюється суб’єктами оціночної діяльності через авторизовані електронні майданчики.

Авторизований електронний майданчик — авторизована Фондом державного майна України інформаційно-телекомунікаційна система, яка має комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю згідно із Законом № 80 та забезпечує реєстрацію суб’єктів оціночної діяльності, розміщення, отримання і передавання інформації та документів (без попередньої ідентифікації суб’єкта оціночної діяльності) до єдиної бази даних звітів про оцінку з метою перевірки оціночної вартості об’єкта нерухомості, користування сервісами з автоматичним обміном інформацією, доступ до якого здійснюється за допомогою мережі Інтернет. Порядок авторизації електронних майданчиків затверджується спільним рішенням Фонду державного майна України та спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань організації спеціального зв’язку та захисту інформації.

Захист інформації

Єдина база даних звітів про оцінку повин­на забезпечити збереження та належний захист усієї інформації щодо об’єктів нерухомості, оціночна вартість яких визначається та перевіряється, можливість доступу до цієї інформації нотаріусів та контролюючих органів в межах повноважень. Належний захист забезпечується за умови автоматичного обміну інформацією та документами між єдиною базою даних звітів про оцінку та авторизованими електронними майданчиками, які мають комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю відповідно до Закону № 80. Єдина база даних звітів про оцінку здійснює моніторинг звіту про оцінку на предмет відсутності порушень при його складанні та, в разі його повноти, правильності та відповідності, в тому числі відповідності оціночної вартості майна, майнових прав ринковим цінам, — реєструє звіт про оцінку з присвоєнням йому унікального номера. Після присвоєння унікального номера здійснюється автоматизована ідентифікація суб’єкта оціночної діяльності. В разі виявлення недоліків та/або порушень при складанні звіту про оцінку, в тому числі невідповідності оціночної вартості майна, майнових прав ринковим цінам, єдина база даних звітів про оцінку автоматично відмовляє у його реєстрації. 

Суб’єкт оціночної діяльності, який не погоджується з результатами перевірки оціночної вартості єдиною базою даних звітів про оцінку, має право протягом 10 днів звернутись із заявою до Фонду державного майна України про здійснення рецензування звіту про оцінку відповідно до Закону № 2658. Зазначений Фонд розглядає таку заяву не більше п'яти днів.

Якщо звіт не зареєстровано

Звіт про оцінку, не зареєстрований в єдиній базі даних звітів про оцінку, без присвоєного унікального номера відповідно до вимог ст. 172 Податкового кодексу, є недійсним.

Під час посвідчення правочинів, для яких передбачено чинним законодавством України отримання нотаріусом звіту про оцінку, нотаріус перевіряє реєстрацію такого звіту в єдиній базі даних звітів про оцінку та наявність присвоєного йому унікального номеру.

Внесеними змінами визначається, що нотаріус посвідчує відповідний договір за наявності оціночної вартості такого нерухомого майна, який обов’язково має бути зареєстрований в єдиній базі даних звітів про оцінку, відповідно до вимог п. 172.3 ст. 172 Кодексу.

Місцеві податки і збори

Згідно з п. 12.3 ст. 12 Податкового кодексу сільські, селищні, міські ради та ради об’єднаних територіальних громад, створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, у межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів.

Відповідно до оновленої редакції пп. 12.3.3 п. 12.3 зазначеної статті копія прийнятого рішення про встановлення місцевих податків чи зборів надсилається в електронному вигляді у десятиденний строк з дня прийняття до контро­люючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів, але не пізніше 1 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін.

Контролюючі органи не пізніше 10 липня поточного року складають зведену інформацію про розмір та дату встановлення ставок місцевих податків та зборів на відповідних територіях та надають в електронному вигляді центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, не пізніше 15 липня поточного року оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті зведену інформацію про розмір та дату встановлення ставок місцевих податків та зборів на відповідних територіях.

Орган місцевого самоврядування у десятиденний строк з дня затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель направляє в електронній формі до контро­люючого органу інформацію про нормативну грошову оцінку земель.

Контролюючі органи не пізніше 10 липня поточного року складають зведену інформацію про нормативну грошову оцінку земель.

Центральний орган виконавчої влади, що реа­лізує державну податкову політику, не пізніше 15 липня поточного року оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті зведену інформацію про нормативну грошову оцінку земель, яку проведено.

Також встановлено, що платники місцевих податків та зборів при визначенні своїх податкових зобов’язань можуть використовувати зведену інформацію, розміщену на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Такі платники звільняються від відповідальності у разі якщо у зведеній інформації, розміщеній на офіційному веб-сайті, виявлено помилку, що містить розбіжності між даними контролюючих органів та даними офіційно оприлюдненого рішення про встановлення місцевих податків та зборів. У такому разі до таких платників податку штрафні санкції та пеня, передбачені Податковим кодексом, за порушення податкового та іншого законодавства, контро­ль за дотриманням якого покладено на контро­люючі органи, що спричинені такою помилкою, не застосовуються, підстави для притягнення платника податків та/або його посадових осіб до відповідальності відсутні.

Податок на нерухомість

Строки сплати податку уточнено. Слід звернути увагу, що п. 266.10 ст. 266 Податкового кодексу доповнено новими підпунктами, відповідно до яких у разі якщо контро­люючий орган не надіслав (не вручив) податкове/податкові повідомлення-рішення у строки, встановлені пп. 266.7.2 п. 266.7 цієї статті, фізичні особи звільняються від відповідальності, передбаченої зазначеним Кодексом за несвоєчасну сплату податкового зобов’язання.

Відповідно до пп. 266.7.2 п. 266.7 ст. 266 Кодексу податкове/податкові повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та відповідні платіжні реквізити, зокрема органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням кожного з об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, надсилаються (вручаються) платнику податку контролюючим органом за місцем його податкової адреси (місцем реєстрації) до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком).

Щодо новоствореного (нововведеного) об’єкта житлової та/або нежитлової нерухомості податок сплачується фізичною особою — платником починаючи з місяця, в якому виникло право власності на такий об’єкт.

Фізичні особи сплачують податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.

Також відповідно до внесених до п. 266.10 ст. 266 Податкового кодексу змін податкове зобов’язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, може бути нараховано за податкові (звітні) періоди (роки) в межах строків, визначених п. 102.1 ст. 102 Кодексу (не пізніше закінчення 1095 дня).

Плата за землю з фізичних осіб

Порядок надання пільг щодо сплати земельного податку для фізичних осіб уточнено.

ВІДПОВІДНО ДО СТ. 281 ПОДАТКОВОГО КОДЕКСУ ВІД СПЛАТИ ПОДАТКУ ЗВІЛЬНЯЮТЬСЯ:

  • інваліди першої і другої груп
  • фізичні особи, які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років
  • пенсіонери (за віком)
  • ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону № 3551
  • фізичні особи, визнані законом особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

Пунктом 281.2 ст. 281 Податкового кодексу встановлено, що звільнення від сплати податку за земельні ділянки для відповідної категорії фізичних осіб поширюється на одну земельну ділянку за кожним видом використання у межах граничних норм:

  • для ведення особистого селянського господарства — у розмірі не більш як 2 га;
  • для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка): у селах — не більш як 0,25 га, в селищах — не більш як 0,15 га, в містах — не більш як 0,10 га;
  • для індивідуального дачного будівництва — не більш як 0,10 га;
  • для будівництва індивідуальних гаражів — не більш як 0,01 га;
  • для ведення садівництва — не більш як 0,12 га.

Відповідно до оновленої редакції абзацу першого п. 281.2 ст. 281 Податкового кодексу звільнення від сплати податку за земельні ділянки для відповідної категорії фізичних осіб поширюється на всі земельні ділянки за кожним видом використання у межах граничних норм.

Таким чином, з 01.01.2018 р. скасовано обмеження застосування пільги до однієї ділянки зі сплати земельного податку фізичним особам.

Строки сплати

Строки сплати плати за землю встановлено ст. 287 Податкового кодексу, яку доповнено новими пунктами, відповідно до яких у разі якщо контролюючий орган не надіслав (не вручив) податкове/податкові повідомлення-рішення у встановлені строки, фізичні особи звільняються від відповідальності, передбаченої Кодексом за несвоєчасну сплату податкового зобов’язання.

Згідно з п. 286.5 ст. 286 Кодексу нарахування фізичним особам сум податку на землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають (вручають) такому платникові за місцем його реєстрації до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку.

У разі переходу права власності на земельну ділянку від одного власника — фізичної особи до іншого протягом календарного року контролюючий орган надсилає (вручає) податкове повідомлення-рішення новому власнику після отримання інформації про перехід права власності.

Фізичні особи сплачують податок на землю протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.

Також відповідно до внесених до ст. 287 Податкового кодексу змін податкове зобов’язання з податку на землю може бути нараховано за податкові (звітні) періоди (роки) в межах строків, визначених п. 102.1 ст. 102 Кодексу (не пізніше закінчення 1095 дня).

Єдиний податок для ФОП

Визначено порядок оподаткування доходів нерезидентів при виплаті їх платниками єдиного податку. Зокрема, ст. 297 Податкового кодексу доповнено новою нормою, відповідно до якої платник єдиного податку, який здійснює на користь нерезидента — юридичної особи або уповноваженої ним особи (крім постійного представництва на території України) будь-які виплати з доходів із джерелом їх походження з України, отриманим таким нерезидентом, здійснює нарахування та сплату податку з доходів нерезидента в порядку, розмірі та у строки, встановлені розділом ІІІ Кодексу.