Статьи

Тютюнова галузь залишається джерелом поповнення скарбниці

08.07.2016 / 18:36
Тютюнова галузь залишається джерелом поповнення скарбниці

Проте обсяг ринку цигарок в Україні скоротився з 82,9 млрд штук у 2012 році до 70,2 млрд штук у 2015 році

Ринок тютюнових виробів в Україні є одним з найдинамічніших і висококонкурентних та одночасно одним з найбільш зарегульованих. Галузь не має усталених тенденцій, і кожне бізнес-рішення того чи іншого гравця досить швидко відображається на частці ринку та фінансових показниках тієї чи іншої компанії. Також це пов’язано з тим, що ринок тютюнових виробів контролюють чотири глобальних виробники: «Філіп Морріс Україна», JTI, «Імперіал Табакко Україна» і «BAT Україна». Їхня сумарна частка ринку становить, за даними Антимонопольного комітету України 98%.

Акцизний тиск

Наразі ринок тютюнових виробів характеризується поступовим спадом в абсолютних показниках (штуках), зумовленим як збільшенням податкового навантаження на сигарети, так і зміною споживчих звичок населення. За оцінками виробників, ринок цигарок в Україні скоротився з 82,9 млрд штук у 2012 році до 70,2 млрд штук у 2015-му. Проте тютюнову галузь уже декілька років позаочі називають одним з найефективніших резервів наповнен­ня державної скарбниці. Які саме проблеми нині констатують виробники?

Останнім часом декілька разів на рік держава піднімала ставки акцизів, пояснюючи це тим, що завдяки дорожнечі в Україні знизиться рівень тютюнопаління. І одночасно скоротиться частка нелегальної продукції.

В Україні ставка акцизного податку наразі становить 14 євро, що в 6 разів нижче ніж мінімальний європейський рівень. Проте виробники розуміють, що після підписання Угоди про Асоціацію з ЄС Україна рухатиметься в напрямку вирівнювання ставок з європейськими. Індустрія категорично проти стрімкого підвищення акцизу — виробники просять перехідний період, протягом якого ставка акцизу гармонізувалася б поступово.

«З огляду на розміри ринку та важливість стабільного наповнення державного бюджету, будь-яке підвищення акцизів має бути обдуманим, прозорим, прогнозованим та обґрунтованим. Саме тому, наприклад, ми вважаємо помилкою введення у 2015 році додаткового податку на роздріб. До речі, аналогів цього додаткового роздрібного акцизу немає в європейській практиці», — зазначає директор з корпоративних зв’язків компанії Philip Morris Ukraine Наталя Бондаренко.

Як розповідає Наталя Бондаренко, значне підвищення акцизу на безфільтрові сигарети — на 128% — призвело до певних трансформацій на ринку. «Акцизні перетворення практично зрівняли ціну на фільтрові та безфільтрові сигарети. У результаті сегмент безфільтрових сигарет звузився, за нашими даними, з 13% у грудні 2014 року до 5 — 6% на сьогодні», — говорить вона. За словами Юрія Рилача, начальника відділу по роботі з державними органами «Бритіш Американ Тобакко Україна» (BAT «Україна»), найчастіше податкова політика держави непослідовна і спрямована на вирішення тактичних проблем за рахунок тієї чи іншої галузі.

Наприклад, незважаючи на те, що з 1 січня 2016 року акцизний податок на тютюнові вироби було збільшено на 40%, на розгляді Верховної Ради України зараз перебуває законопроект №4619 про додаткове збільшення адвалорної складової акцизного податку з 12% до 15%. «Отже, законодавець вкотре проігнорував положення пп. 4.1.9 п. 4.1 ст. 4 Податкового кодексу України, згідно з яким податки і збори, їхні ставки не можуть змінюватися протягом бюджетного року», — зазначає Юрій Рилач.

Така непослідовність, зазначають представники компаній, негативно позначається на інвестиційній привабливості України в цілому. Інвестори не готові вкладати в розвиток економіки країни, у якій неможливо навіть прогнозувати податкові зобов'язання протягом того чи іншого року.

Цінова халепа

Ще один камінь спотикання в тютюновій галузі — питання запровадження інституту мінімальних роздрібних та оптових цін на тютюнові вироби. Юрій Рилач констатує, що подібні ініціативи суперечать зобов'язанням України, передбаченим угодою про асоціацію. «Введення таких мінімальних цін не тільки суперечить свободі ціноутворення, суті положень Податкового кодексу України про максимальні роздрібні ціни, а ще й надає, по суті, антиконкурентні переваги деяким виробникам», — каже він.

Олег Стрекаль, директор з корпоративних і юридичних питань Imperial Tobacco в Україні, Молдові та країнах Кавказу (Азербайджан, Грузія, Вірменія) погоджується з колегою та зазначає, що в Європі мінімальні ціни заборонені рішеннями Європейського Суду. «Кабмін врахував ці аргументи та підготував законопроект про скасування положення про мінімальні ціни й вніс зміни до Податкового кодексу України», — говорить Олег Стрекаль.

Проте в ціновому питанні позиція індустрії неодностайна. Зокрема, директор відділу корпоративних питань компанії JTI Україна Олександр Когут уважає, що, конкуруючи за частку ринку, виробники сигарет утримують низькі ціни на деякі торгові марки за рахунок власного прибутку. «Сьогодні в деклараціях про максимальну роздрібну ціну можна знайти сигарети по 8,50 грн за пачку — і це при тому що частка непрямих податків у ціні пачки становить щонайменше 10,22 грн. Такі цінові війни можуть тривати невизначено довго, оскільки немає механізмів, що їх унеможливлюють», — говорить він.

Водночас, як і перед підвищенням акцизного податку на тютюнові вироби, виробники й надалі нагромаджують запаси готової продукції із задекларованими низькими роздрібними цінами, розраховуючи реалізовувати їх якомога довше протягом 2016 року. Він уважає, що питання впровадження МРЦ не має бути предметом дискусій, адже така норма закріплена в чинній редакції Податкового кодексу України. «Імплементація цієї норми призьведе до зростання надходжень від податків, котрі залежать від ціни пачки сигарет, — ПДВ, адвалорної складової акцизу, 5%-го податку на реалізацію підакцизної продукції. Це також запобігатиме нагромадженню запасів продукції із задекларованими низькими роздрібними цінами, а отже, матиме позитивний ефект для бюджету», — зазначає Олександр Когут.

Він зазначає, що за оцінками Державної фіскальної служби України втрати державного бюджету в VI кварталі 2015 року через цінові війни в тютюновій галузі становили 400 млн грн. «А за умови збереження поточної ситуації цього року наш держбюджет недорахується ні мало ні багато — 1,5 млрд грн. Для країни, яка переживає непересічну економічну та фінансову кризу та ще й має на своїй території бойові дії, така сума, м’яко кажучи, не краплина в океані», — зазначає Олександр Когут.

Нелегальна торгівля

У сфері нелегальної торгівлі актуальними питаннями залишаються контрафактна сигаретна продукція, яка надходить з непідконтро­льної території України, вивезення сигарет до країн ЄС, а також почастішали випадки підроблення безфільтрових сигарет, зазначає Олег Стрекаль. «До 2015 року підроблення сигарет без фільтра було вкрай рідкісним явищем, але різке підвищення ставок акцизу на цей вид сигарет стимулювало цей вид тіньового бізнесу», — каже він.

Історично склалося так, що основними джерелами контрабанди тютюнових виробів в Україну були Росія, Білорусь і Молдова. З 2015 року намітилася тенденція до зростання кількості контрабандних сигарет з ОАЕ та Китаю, зазначає Наталя Бондаренко. Проте в загальному заліку рівень тінізації галузі знизився завдяки перекриттю основних каналів поставок — з боку сусідніх регіонів з Донбасом, а також через девальвацію гривні і, відповідно, невигідність торгівлі тютюновими виробами в Україні.

За даними ДФС, у період з 01.05.2015 року по 01.05.2016 року оперативні підрозділи з незаконного обігу вилучили 10,7 млн пачок цигарок (з них незаконно переміщених через митний кордон України — 7,7 млн пачок) на суму 182,6 млн грн (з них незаконно переміщених через митний кордон України — 122,9 млн грн). А за чотири місяці поточного року вилучено 3,4 млн пачок нелегальних цигарок на суму 68,6 млн грн. З них левова частка — 3 млн пачок — ввезено нелегально через митний кордон.

А тим часом асоціація виробників «Укртютюн» підготувала законопроект про введення кримінальної відповідальності за контрабанду тютюнових виробів у великих розмірах.

У свою чергу, Юрій Рилач говорить, що протидія незаконній торгівлі тютюновими виробами потребує вжити певні першочергові заходи. Зокрема, прийняття Національної стратегії з протидії нелегальній торгівлі, яка зараз перебуває на розгляді Кабінету Міністрів України; ухвалення Верховною Радою України законопроекту № 4327 про посилення відповідальності за правопорушення у сфері виробництва та обігу тютюнових виробів.

Також індустрія вважає, що необхідно посилити прикордонний та митний контроль за ділянками кордону в Закарпатській, Чернівецькій і Волинській областях та налагодити співпрацю із сусідніми державами. А ще досі залишається невирішеною проблема необхідності знищення тютюнової продукції, вилученої правоохоронними органами в рамках процесуальних дій. Це питання, уважає Юрій Рилач, має бути чітко врегульовано на законодавчому рівні із забезпеченням належного практичного виконання.

Динаміка виробництва, імпорту та реалізації сигарет у 2015 році

Період

Вироблено,
млн штук

Імпортовано, млн штук

Реалізовано, млн. штук

всередині країни

у % до 2014 року

на експорт

у % до 2014 року

Січень

5011,9

312,4

2349,9

77,3

985,9

153,2

Лютий

6396,9

408,8

4450,6

109,5

1412,2

111,6

Березень

7805,1

579,5

5249,4

94,7

1745,3

146,3

ВСЬОГО за І квартал

19213,9

1300,7

12049,9

95,3

4143,4

133,6

Квітень

6663,9

337,2

5658,5

94,3

2206,1

152,8

Травень

7359,3

447,5

5090,8

90,7

1777,3

121,1

Червень

8136,3

387,1

6237,3

54,2

2533,4

167,8

ВСЬОГО за 6 місяців

41373,4

2472,6

29036,5

81,2

10660,2

141,7

Липень

8619,5

315,6

6746,7

193,2

2418,8

140

Серпень

7910,4

272,3

6216,9

74,2

1991,3

130,2

Вересень

7899,2

362,2

5943,9

234,2

2294,3

134,7

ВСЬОГО за 9 місяців

65802,5

3422,7

47944

95,5

17364,6

139,1

Жовтень

8729,6

179,4

6228,3

103,1

1953,7

117,5

Листопад

9485,1

272,9

7045,8

168,4

2028,5

106,6

Грудень

9120,7

440,2

8510,5

124,9

2608,7

128,2

ВСЬОГО за 2015 рік

93137,9

4315,2

69728,6

103,7

23955,5

132,5

Заказажите доставку онлайн, заполнив форму, или по телефону (044) 223-24-06