Интервью

«Поки що нам вдалося наростити експорт усього на 5%»

08.07.2016 / 19:00

Президент корпорації «Бісквіт-Шоколад» Алла Коваленко — про кризу у кондитерській галузі, торговельну війну з Росією та нові ринки для збуту.

фотоОстанні декілька років були непростими для кондитерського бізнесу: торговельна війна з Росією, а також падіння попиту на солодощі змусили підприємства змінити асортимент та географію поставок. Українські кондитери активно поставляють товари на ринки ЄС, а найбільш перспективними вважають країни Близького Сходу та Азії. Про останні тенденції кондитерського ринку журналу «Вісник. Рейтинг» розповіла президент корпорації «Бісквіт-Шоколад» Алла Коваленко.

З 1 січня набула чинності Угода про зону вільної торгівлі з ЄС. Чи змогли збільшити експорт?

За п’ять місяців 2016 року експорт до країн ЄС зріс на 18% у натуральному вираженні. За 2014 — 2015 роки загальне зростання експорту до цих країн становило понад 90% як через збільшення реалізації в уже напрацьованих країнах, так і за рахунок розширення їхньої географії.

Які ринки країн ЄС найбільш цікаві для вас? Чому?

Усі ринки цікаві. Враховуючи велику концентрацію великих торговельних мереж у країнах ЄС, найпріоритетнішим для нас є вхід саме в такі мережі. Однак на сьогодні їхні вимоги до підприємств не обмежуються наявністю сертифікатів ISO, HACCP, потрібна сертифікація за системами BRС, IFS, FSSC тощо, над отриманням яких зараз працює підприємство. Але це складний процес, що потребує значних тимчасових і капітальних витрат, особливо зважаючи на «вік» виробничих приміщень та інженерних мереж підприємства.

Як відрізняються смаки європейців та українців?

Через значну різницю в рівні життя основна відмінність вимог – тільки упакована продукція. Крім того, перевага віддається натуральним продуктам, зі зниженим вмістом жирів і цукру.

Чи відчули зміни в роботі митниці? Є поліпшення, чи задоволені співпрацею?

У відносинах з митними органами наше підприємство останнім часом жодних проблем не має, усі питання вирішуються в робочому порядку, ані щодо оформлення імпорту, ані щодо оформлення експорту жодних труднощів не виникає.

Як сильно постраждали українські кондитерські компанії через закриття ринку Росії? Коли і на яких умовах вдасться компенсувати втрати?

Заборону на ввезення українських кондитерських виробів встановлено ще у вересні 2014 року. За два роки падіння обсягів експорту з причини цієї заборони склало близько 7 тис. тонн. Якщо 2013 року загальний обсяг експорту корпорації становив майже 26 тис. тонн, то 2014 року склав 23 тис. тонн, а 2015 року – 21 тис. тонн. Цього року, враховуючи низьку статистичну базу порівняння, поки що нам вдалося наростити експорт усього на 5%. Проте з огляду на цілковиту заборону на транзит територією РФ української кондитерки до країн Центральної Азії таке зростання може бути знівельовано.

Які наслідки цієї заборони для галузі?

Оскільки заборону на транзит уведено тільки у квітні, поки що складно оцінити її наслідки для галузі. Зараз вантажні потоки перенаправлено через «Шовковий шлях», однак через значне подорожчання такої доставки обсяги експорту в цей регіон однозначно впадуть. Крім того, зростають витрати підприємств на доставку, а отже, знизиться прибутковість, оскільки покупці не готові повністю включати нові транспортні тарифи до ціни продукції.

Які нові ринки у світі, не тільки в країнах ЄС, маєте намір розвивати? Чому?

Збираємося розвивати всі ринки, де можливий продаж нашої продукції, – країни Близького Сходу, Азіатський регіон, Індія, Австралія та Нова Зеландія та інші. Наразі це життєво необхідно для збереження обсягів виробництва та персоналу підприємства.

Які прогнози щодо розвитку українського ринку на цей рік? Які основні тенденції можете назвати?

Враховуючи проблеми з експортом та значне зниження купівельної спроможності населення, ринок кондитерських виробів буде падати. Особливо це виявиться наприкінці року, коли традиційний для кондитерів новорічний сезон збігатиметься з потребою оплати комунальних послуг за новими тарифами. За чотири місяці поточного року падіння кондитерської галузі становило 6%.

Чи плануєте підвищувати ціни на свою продукцію? Якщо так, то як сильно і з чим це пов’язано?

Здорожчання продукції підприємства пов'язано виключно із зростанням цін на сировину, матеріали та енергоресурси. Тому скласти прогноз підвищення наразі неможливо, оскільки ціни на сировину залежать від дуже багатьох чинників.

Чи вдалось українським виробникам зайняти частку імпорту? Якщо так, то яку і за рахунок яких найменувань?

Імпорт насправді за останні два роки скоротився, однак скоротився й ринок України. Тому говорити про те, що вітчизняні кондитери зайняли частку імпорту, не доводиться.

Чи плануєте розширювати асортимент, упроваджувати нову продукцію на ринок? Якщо так, то яку?

Наша корпорація за 2014 — 2015 роки провела масштабну реконструкцію виробництва і вивела на ринок декілька нових продуктів. Тому найближчим часом ми працюватимемо над їхнім просуванням на ринок.

Чи плануєте розвивати власну мережу роздрібних магазинів? Чому?

Не плануємо. Щоб мати зворотний зв’язок від безпосередніх покупців, нам цілком досить наявних магазинів, а як окремий вид бізнесу роздрібна мережа є доволі витратним механізмом.

Як податкові новації останнього часу відобразилися на вашій галузі? На вашу думку, який ефект вони дадуть для всієї економіки та держави? Як податкові нововведення позначилися на роботі вашої компанії?

Не вважаємо, що відбулися суттєві податкові новації, оскільки кардинальна податкова реформа так і не була проведена. Упровадження електронного податкового адміністрування однозначно ускладнило роботу бухгалтерського підрозділу підприємства, однак прискорення повернення ПДВ позитивно вплинуло на фінансовий стан. Спрощення ведення податкового обліку та його зближення з бухгалтерським обліком, з одного боку, полегшило складання податкової звітності, з іншого – упровадження контролю за трансфертним ціноутворенням і підведення під цей контроль звичайного експорту в країни СНД, які «раптом» стали низькоподатковими юрисдикціями, ще більше ускладнило роботу фінансових, юридичних та експортних підрозділів.

Як ви розцінюєте зменшення ставки єдиного соціального внеску до 22%, позитивно чи негативно?

Розцінюємо позитивно, однак сумарне навантаження на фонд оплати праці залишається досить високим (41,5%), що не дозволяє багатьом структурам виходити з «тіні». Для нашого підприємства це дало змогу підняти реальну заробітну плату на 20% ще наприкінці минулого року, коли застосовувався понижуючий коефіцієнт до ЄСВ. При цьому за чотири місяці поточного року сумарні податки на фонд оплати праці (ЄСВ+ПДФО) зросли на 7,1% до аналогічного періоду 2015 року.

ДОСЬЄ

Корпорація «Бісквіт-Шоколад» – один і з н айбільших в Україні виробників кондитерської продукції. До складу корпорації входять два виробничих підприємства: ПАТ «Харківська бісквітна фабрика» та ПАТ «Кондитерська фабрика «Харків’янка». З 2001 року всі вироби цього кондитерського об’єднання випускаються під спільною торговою маркою – «Бісквіт-Шоколад». Зараз на підприємствах корпорації працюють близько 3 тис. людей, кількість продукції, що виробляється, досягає 180 тонн на день.
Алла Арестівна Коваленко закінчила кафедру технології жирів Харківського політехнічного інституту. Протягом своєї професійної діяльності працювала на Харківському жировому комбінаті змінним майстром, інженером, технологом, старшим технологом, начальником виробництва. З 1987 року очолює колектив ПАТ «Харківська бісквітна фабрика». У 1993 році фабрику було приватизовано трудовим колективом. Згодом вдалося розширити виробництво, асортимент солодощів та прийти на допомогу колишньому партнеру по об’єднанню – кондитерській фабриці «Харків’янка», яка опинилася в складному економічному стані. Алла Коваленко – мати трьох дітей, член президії Спілки жінок України, голова Харківського відділення «Конгресу Ділових жінок України».

 

Спілкувався Анатолій РАКИЦЬКИЙ

Заказажите доставку онлайн, заполнив форму, или по телефону (044) 223-24-06