Новости

Обращения граждан — это своеобразное приглашение к конструктиву

Заступник голови ДПА у Полтавській області Андрій Скляренко«Якщо вчасно звернути увагу на проблеми, які виникають у процесі податкових відносин, та швидко на них відреагувати, можна уникнути багатьох непорозумінь і конфліктних ситуацій», — переконаний заступник голови ДПА у Полтавській області Андрій СКЛЯРЕНКО. В інтерв’ю посадовець розмірковує про форми й методи діяльності, завдяки яким у регіоні забезпечується якісний і неупереджений розгляд письмових звернень громадян, про заходи, спрямовані на запобігання неправомірним діям податківців, та про важливі аспекти роз’яснювальної роботи.


— Андрію Сергійовичу, тематика звернень громадян до податкових органів свідчить про те, що більшість із них стосуються контрольно-перевірочної роботи. Наскільки оперативно реагують податківці Полтавщини на проблемні питання, чи завжди вдається вчасно запобігти скаргам і які категорії громадян звертаються до податкових органів області найчастіше?

— Тематика й кількість звернень громадян до податкових органів — це своєрідний індикатор якості виконання податківцями своїх обов’язків і запрошення до конструктиву. Розглядаючи звернення, ми насамперед виявляємо, які законодавчі норми потребують додаткових роз’яснень, і відповідним чином формуємо структуру зворотного зв’язку з громадянами. Ключовим напрямом в організації цієї роботи є своєчасне реагування на проблеми, порушені у запитах громадян, та вжиття заходів, які запобігатимуть скаргам і унеможливлять конфліктні ситуації.

Зокрема, упродовж минулого року до податкових органів Полтавської області надійшло 830 письмових звернень громадян: 777 заяв, 41 скарга та 12 інформаційних запитів. Контрольно-перевірочної роботи стосувалися близько 21% звернень, понад 19% — звернення громадян, які містили інформацію про ухилення від сплати податків, 11% запитів торкалися проблем, пов’язаних з ідентифікаційними номерами, а у 8% звернень йшлося про питання слідства та суду. Наразі усі одержані звернення розглядаються в чіткій відповідності із законом та з дотриманням установлених термінів.

Щодо соціального статусу заявників, то понад 21% звернень надійшло від службовців, пенсіонерів, ветеранів війни та інвалідів, більше ніж 18% — від суб’єктів підприємницької діяльності — фізичних осіб. Втім більшість громадян, які минулого року зверталися до органів ДПС області (близько 60%), не надали інформації про свій соціальний статус.

— Чи багато скарг на діяльність податківців області надійшло минулого року і скільки з них підтвердилися?

— Протягом минулого року до податкових органів Полтавщини надійшла 41 скарга від громадян, в яких переважно йшлося про неправомірні дії працівників податкових органів та недоліки в їх роботі. Після вивчення скарг з’ясувалося, що у 40 випадках свідчення, які вони містили, не підтвердилися. Лише за розглядом однієї скарги щодо незаконного закриття підприємницької діяльності підтвердилися факти неправомірних дій з боку працівників податкових органів. Було проведено службове розслідування, винних притягнуто до відповідальності, а законні права громадянина відновлено. Так завдяки своєчасному та якісному розгляду скарги вдалося уникнути конфлікту.

Щоб запобігти випадкам неправомірних дій з боку податківців, у відділі внутрішньої безпеки при ДПА у Полтавській області Управління внутрішньої безпеки ДПА України постійно функціонує «телефон довіри» (0532-56-30-76). Інформація щодо цієї послуги та номер телефону оприлюднено на інформаційних стендах у всіх інспекціях та відділеннях ДПІ в області, на веб-сайті ДПА в області, у ЗМІ.

— Які конкретні приклади ефективності роз’яснювальної роботи Ви можете навести?

— Податківці Полтавщини прагнуть знайти індивідуальний підхід до кожної людини, не залишаючи поза увагою жодної подробиці в питаннях, що їх цікавлять, та надати кваліфіковану допомогу. Практика засвідчує, що інформація з перших вуст для громадян є пріоритетною. Зокрема, доволі ефективною формою є проведення особистих прийомів громадян. У 2010 р. керівництвом податкових органів Полтавщини проведено 166 таких прийомів, у тому числі виїзних — за місцем роботи чи проживання громадян. Приміром, восени минулого року в сільраді с. Новаки Лубенського району проведено особистий прийом начальником Лубенської об’єднаної державної податкової інспекції Олександром Коломійцем. До посадовця з різноманітними проблемами звернулося 47 пенсіонерів та дітей війни. Усі вони отримали кваліфіковані відповіді на запитання. Крім того, для Новаківської сільради та сільської бібліотеки податківці передплатили на рік 20 видів вітчизняних періодичних друкованих видань.

За потреби в органах податкової служби області проводиться особистий прийом жінок, яким присвоєно почесне звання «Мати-героїня», інвалідів Великої Вітчизняної війни, Героїв Соціалістичної Праці, Героїв Радянського Союзу, Героїв України.

Для забезпечення прозорості в діяльності податкової служби області інформація з питань організації прийому та розгляду звернень громадян податковими органами Полтавщини систематично розміщується на веб-сайті ДПА у Полтавській області й оприлюднюється у ЗМІ. У кожному податковому органі створено тематичні інформаційні стенди, де розміщено графіки прийому громадян посадовими особами та нормативні документи для відвідувачів щодо особистого прийому громадян, а також роз'яснюється порядок подання письмових звернень.

— Останнім часом чимало звернень спричинено суттєвими змінами, внесеними до податкового законодавства. Наскільки часто трапляються серед них повторні, коли перша надана відповідь не задовольняє громадянина?

— Минулого року, приміром, повторних звернень від громадян до органів ДПС у Полтавській області не надходило. У цілому розгляд письмових звернень громадян і організація особистих прийомів проводяться в області кваліфіковано, неупереджено, об’єктивно та якісно. Однак вкрай актуальна діяльність, спрямована на запобігання їх виникненню, триває. Адже чимало питань у громадян виникає з огляду на запровадження норм Податкового кодексу України. Протягом минулого року для платників податків було організовано та проведено 765 семінарів, присвячених згадуваним питанням, підготовлено та розміщено у засобах масової інформації близько 5 тисяч матеріалів роз’яснювального характеру, проведено 748 сеансів телефонного зв’язку «гаряча лінія».

На веб-сайті ДПА в області систематично оприлюднюються податкові роз’яснення та коментарі провідних фахівців як обласної ДПА, так і ДПА України до нормативно-правових актів. Зокрема, впродовж 2010 р. на веб-сайті ДПА у Полтавській області розміщено 40 законодавчих та нормативно-правових актів, 188 податкових роз’яснень ДПА України, 195 податкових роз’яснень ДПА у Полтавській області, 30 матеріалів щодо проектів законодавчих та інших нормативно-правових актів з питань оподаткування, 265 відповідей на актуальні запитання щодо податкового законодавства.

Крім того, для вивчення причин, що породжують повторні звернення громадян, керівники державних податкових інспекцій області продовжують працювати в постійно діючих комісіях з питань розгляду звернень громадян органів державної влади та місцевого самоврядування. Дієву допомогу в роз’ясненні податкового законодавства надають близько 500 волонтерів із числа студентської молоді, колишніх податківців, секретарів сільських та селищних рад. Завдяки постійній співпраці добровільних помічників і працівників податкових органів зростає загальний рівень податкової культури та освіченості населення.


Розмову вела  Ірина ВОВК,
начальник відділу громадських

зв’язків ДПА у Полтавській області