Статьи

Об украшениях без прикрас

Факт…

Не все те золото, що блищить…

Працівниками УПМ ДПА у Тернопільській області на одному з ринків обласного центру встановлено факт реалізації приватним підприємцем ювелірних виробів із золота. Однак відповідної ліцензії на здійснення цього виду діяльності у підприємця не було.


Податківцями вилучено ювелірних виробів із золота загальною вагою близько 450 г. Орієнтовна вартість продукції становить 135 тис. грн. Наразі складено протокол про адміністративне правопорушення за частиною першою ст. 164 Кодексу України про адміністративні правопорушення (зайняття господарською діяльністю без дозвільних документів). Матеріали перевірки передано до судових інстанцій.


За повідомленнями УПМ ДПА у Тернопільській області


… і коментар

Як уникнути прикрих несподіванок при покупці ювелірних виробів.

Директор Департаменту споживчої політики Держспоживстандарту України В’ячеслав ГолубовськийНа сьогодні в Україні працює близько тисячі підприємств, які спеціалізуються на виробництві та реалізації виробів із золота, срібла та інших дорогоцінних металів і каменів. Водночас 86 компаній контролюють понад 80% ювелірного ринку країни. Звичайно, на цьому тлі не важко загубитися і виробам контрабандного походження та звичайним підробкам. І все ж найхарактернішими порушеннями вимог законодавства про захист прав споживачів при реалізації ювелірних виробів насамперед є відсутність необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про товар, реалізація коштовностей без відповідних супровідних документів і порушення правил роздрібної торгівлі. Що необхідно знати споживачу, аби, купуючи прикрасу, не потрапити в халепу? Про це читачам «Вісника» розповідає директор Департаменту споживчої політики Держспоживстандарту України В’ячеслав ГОЛУБОВСЬКИЙ.


Реалізація у роздрібній мережі ювелірних виробів з використанням дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння здійснюється виключно за наявності ліцензії. Споживач також має знати, що підприємства торгівлі, які здійснюють продаж цієї категорії виробів, мають бути забезпечені ваговимірювальними приладами відповідних типів і класу точності.

Отож, щоб віддати перевагу тому чи іншому товару цієї категорії, споживачу необхідно мати повну інформацію щодо нього. Відповідно до Закону УРСР «Про захист прав споживачів» така інформація, зокрема, має містити:

  • назву товару, найменування або відтворення знака для товарів і послуг, за якими вони реалізуються;
  • найменування нормативних документів, вимогам яких повинна відповідати вітчизняна продукція;
  • дані про ціну (тариф), умови та правила придбання продукції;
  • дату виготовлення, найменування та місцезнаходження виробника (виконавця, продавця) і підприємства, яке здійснює його функції щодо прийняття претензій від споживача, тощо.

Таким чином, відвідуючи торговельний заклад, споживач насамперед має звертати увагу на наявність такої інформації незалежно від обсягів іншої інформації, передбаченої вимогами нормативних документів на конкретний вид продукції. Виконання цього правила може значною мірою мінімізувати або взагалі — унеможливити факт придбання товарів невідомого або сумнівного виробництва.

— Яку інформацію має передбачати типове маркування ювелірних виробів?

— Відповідно до Правил роздрібної торгівлі ювелірними та іншими виробами з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.99 р. № 460:

  • на лицьовому боці товарного ярлика, прикріпленого до виробу, зазначаються найменування або товарний знак підприємства-виробника, найменування виробу або його шифр, найменування сплаву металу та його проба, маса виробу, ціна за 1 г (для вагових виробів) або ціна виробу;
  • на зворотному боці товарного ярлика — артикул, номер (розмір) каблучки або браслета, найменування каменю, нормативно-правовий акт, відповідно до якого виготовлено виріб, кількість та якісні характеристики каменів (колір, дефектність, маса, форма огранки).

Ще однією важливою умовою є те, що товарні ярлики до ювелірних виробів як вітчизняного, так і іноземного виробництва мають бути прикріплені ниткою
і обов’язково опломбовані. Якщо конструкція виробу перешкоджає такому кріпленню, ярлик кладуть в індивідуальну упаковку разом з виробом або прикріплюють до неї. І звичайно ж, усі вироби повинні неодмінно мати фірмові відбитки виробників і державних пробірних клейм України.

Вище зазначено загальні вимоги до інформації про товари. Проте ми, споживачі, звикли оцінювати ювелірні та інші вироби насамперед за їх зовнішніми показниками. Тому радимо спочатку уважно оглянути всі гладкі поверхні й місця з’єднання деталей виробу на предмет відсутності тріщин, розшарувань, шерехатості, подряпин, загострень, адже ювелірна прикраса не повинна мати гострих і ріжучих країв, здатних пошкодити шкіру. А якщо виріб оздоблено каменями, то слід звернути увагу на кріплення вставок. Пам’ятайте: вони мають бути закріплені в оправі нерухомо.

На товари, що ввозяться на територію України з-за кордону, продавець повинен мати передбачений законодавством документ, який підтверджує їх належну якість. Посвідчення про якість (сертифікат якості тощо), яке видається виробником, підтверджує відповідність продукції вимогам нормативних документів, згідно з якими її виготовляють (ДСТУ, ТУ для вітчизняних виробників).

Чи знаєте ви, що…

У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач у порядку та у строки, встановлені законодавством, і на підставі обов’язкових для сторін правил чи договору має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

  • розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
  • заміни товару на такий самий товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.

(п. 1 ст. 8 Закону УРСР від 12.05.91 р. № 1023-ХІІ «Про захист прав споживачів»)


Юрій НОВИКОВ

«Горячие линии»

Дата: 14 марта, четверг
Время проведения: с 14:00 до 16:00
Контактный номер: (044) 501-06-42