Статьи
Тема: Прочее

Що авторинок в рік прийдешній нам готує?

Повільно, але впевнено український авторинок починає повертати втрачені позиції. Звичайно, до рекордних докризових результатів ще дуже далеко, проте основні показники свідчать про те, що пік кризи пройдено. У подальшому, якщо не буде великих потрясінь, слід очікувати поступового зростання рівня продажів транспортних засобів. Водночас 2016 рік принесе цілу низку цікавих та несподіваних новацій у галузі, зокрема податкових.


Відновлення втрачених позицій

Найкраще стан автомобільного ринку характеризують сухі цифри. Про те, що галузь потроху відновлюється, свідчить рівень продажів нових автомобілів, який з осені минулого року нарешті почав зростати. Так, у жовтні реалізовано всього 5596 легкових автівок, у листопаді — 5144, а в грудні — 5419. Це вже показники майже на рівні минулого року. Невеличкий (усього 8%) спад у листопаді пояснюється перебоями в роботі реєстраційних органів через нові правила реєстрації та брак бланків у ДАІ. Лідерами стали «Toyota» (4903 проданих машин за 2015 рік), «Renault» (4215)  та ЗАЗ (2868). Цікаво, що японська марка тримає першу позицію не тільки завдяки гібридним «Prius» для поліції, адже найпопулярнішою моделлю листопада стала «Toyota Corolla». Усього ж за 2015 рік власників знайшли 46 546 легкових автомобілів, що на 52% менше, аніж за аналогічний період минулого року. Щодо комерційних та вантажних моделей, то їх останнім часом продають приблизно по 500 на місяць, а автобусів — по 80. Тобто показники також не дуже відрізняються від минулорічних.

Виробництво поки що не вражає і зібрані автомобілі вимірюються сотнями. Так, у 2015 р. вироблено понад 5 тис. легкових автівок, 1500 вантажівок та близько 1 тис. автобусів. Лідером залишається ЗАЗ, проте до нього наблизився закарпатський «Єврокар», який останніми місяцями суттєво збільшив обсяги виробництва.

Хоча і тут можна відзначити позитивні зрушення. Так, КрАЗ у грудні виготовив 182 вантажівки, а це приріст 7% порівняно з минулорічним показником. Усього ж за січень — грудень вироблено 1401 КрАЗ, що трохи більше, ніж за аналогічний період 2014 року. Звичайно, значну частину замовлення становлять замовлення для армії, але водночас 40% продукції йде на експорт.

У новий рік — з новими правилами

Почнемо з прогресивного нововведення. В Україні таки скасували ввізне мито на електромобілі — відповідний закон ухвалила у першому читанні Верховна Рада. Звичайно, це здешевить цей сучасний вид автотранспорту приблизно на 10%. До того ж українці отримають можливість долучитися до новітніх технологій та економити, адже електроенергія значно дешевша за бензин чи дизельне пальне. Між іншим, наші співвітчизники вже оцінили переваги електромобілів: за 10 місяців їх придбали понад 500 осіб, тобто зростання обсягів продаж порівняно з 2014 р. становить аж 550%. Розвивається й інфраструктура — в Україні вже існує понад 50 станцій зарядки акумуляторів.

Щодо ПДВ, то він поки залишається, адже у законопроекті пропонувалося звільнити від цього податку лише імпортні електричні моделі й жодного слова не зазначено про вітчизняні електромобілі. Депутати більшості наполягають і на пільгах для українських виробників, однак цей крок потребує узгодження із європейськими партнерами.

З 1 січня скасовано й додатковий імпортний збір. Нагадаємо, він стосувався майже всіх товарів, крім критично важливих. Його ставка для автомобілів становила 5%. Це сприятиме зниженню цін, хоч і невеликому. Крім того, в рамках запровадження зони вільної торгівлі з ЄС починаючи з 1 січня мито на нові автомобілі щороку знижуватиметься на 1%.

А от автомобілі, зібрані в СНД, навпаки — подорожчають. Щодо узбецьких моделей (а це передусім деякі «Daewoo») запроваджено додаткове спецмито у розмірі 12,12%. Слід зауважити, що це крок у відповідь, адже саме уряд Узбекистану першим вдався до обмежувальних заходів. А з 3 січня 2016 р.  запроваджено й аналогічні обмежувальні заходи щодо російських автівок. Розмір компенсаційного мита становить 10,41 — 17,66% залежно від марки, а діятиме воно упродовж п’яти років.

Суперечливий податок на розкіш, коли «розкішним» вважався автомобіль не за класністю, а за об’ємом двигуна, переглянули. Він, як і раніше, стосуватиметься потриманих автомобілів, яким до 5 років, і становитиме 25 тис.  грн. на рік, проте тепер справлятиметься з власників легкових автомобілів вартістю понад 1 млн. грн. За даними Державної фіскальної служби, нині таких транспортних засобів в Україні 15 888.

Важливою подією стало запровадження з 1 січня в рамках Угоди про асоціацію з ЄС екологічних стандартів Євро-5. І хоча більш сучасне обладнання дещо збільшить вартість іномарок, безперечно, таке нововведення позитивно вплине на екологію. Крім того, це остаточно зруйнує мрії автолюбителів пригнати дешеву потриману 10-річну машину з Європи. Євро-5 запровадили в 2009 р., отже, старіші автомобілі (які не відповідають цим нормам) імпортувати просто заборонять. І якщо раніше «секонд-хенд» не дуже активно ввозили в Україну через високу вартість розмитнення, то тепер на заваді стане екологія.

Уже діє нова схема купівлі-продажу автомобілів. Якщо раніше для оформлення цієї операції була потрібна довідка-рахунок, то тепер потреба в цьому відпала. Достатньо прийти до сервісного центру МВС (колишні МРЕВ) та у присутності представника центру оформити договір купівлі-продажу. Головна перевага нового способу — суттєве здешевлення, адже одна лише довідка-рахунок коштувала від 600 до 2000 грн., сьогодні вся процедура обійдеться в 500 грн. До того ж час на оформлення купівлі-продажу суттєво зменшено. Цікаві зміни у правилах чекають і на учасників дорожнього руху. Зокрема, йдеться про запровадження системи штрафних балів. Їх щороку виписуватимуть водієві по 150. У разі порушення правил спочатку зніматимуться саме бали, а коли вони вичерпаються, то прийде черга традиційних грошових штрафів. Наприклад, проїзд на червоне світло — мінус 30 балів, а перевищення швидкості на 20 км/год — 20.

Вищезазначені нововведення багато в чому наближають Україну до європейських стандартів. І хоча деякі з цих рішень не є популярними, водночас вони не є несподіваними, тому й не повинні серйозно вплинути на рівень продажів.


КОМЕНТАР

Олег НАЗАРЕНКО,
генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів:

— Здається, крига скресла. Протягом останніх двох років, скільки триває війна, був величезний відкладений попит на автомобілі. Люди чекали, не поспішаючи купувати товари довготривалого вжитку, зокрема, міняти стару машину на нову. А раптом доведеться залишати країну? Зараз, коли у державі стає хоч трохи спокійніше й економіка поступово починає працювати, громадяни потроху починають міняти своїх старих металевих коней на нових.
Мій прогноз на 2016 рік — зростання ринку на 26%, тобто буде продано 58 тис. нових автомобілів. Це з урахуванням запровадження спецмита на російські автомобілі. Про це мито я знав ще півроку тому й рекомендував автоімпортерам диверсифікувати імпорт і поступово переходити до замовлень на європейських заводах, а не російських. «Kia», «Hyundai», «Renault», «Volkswagen» останнім часом ввозилися вже не з Росії, а з Європи. Це не стало для нас несподіванкою.
Щодо скасування мита на електромобілі, то значного ефекту на ринок воно не матиме. Це, скоріше, іміджевий крок. Нам потрібно йти вперед, а орієнтирами є енергетична незалежність України, екологічність автомобілів. Але навіть якщо імпорт електромобілів у 2016 році зросте на 100%, це все одно дуже мало.
З 1 січня 2016 року набирають чинності екологічні норми Євро-5, і ввезти в Україну потриманий автомобіль, якому понад 5 років, стане неможливо. Не порушувати ж закон. Тому маємо те що маємо, ми самі обрали собі цей шлях, підтримуючи угоду про асоціацію з Європейським Союзом. А цей документ передбачає перехід на європейські екологічні стандарти. Я був проти цього пункту, але як законослухняний громадянин мушу виконувати його. А як інакше? Розірвати угоду з ЄС? Я не вважаю автомобілі п’ятирічної давнини поганими, це не мотлох, навіть 8—10-річні автівки без пробігу українськими дорогами хороші. Але це моя особиста думка, народні депутати вважають інакше.

«Горячие линии»

Дата: 1 ноября, четверг
Время проведения: с 14:00 до 16:00
Контактный номер: (044) 501-06-42