Статьи
Тема: Прочее

Контролюємо податкові надходження

Про те, що для великого бізнесу планується скасування спеціальних правил для біржових товарів, а для малого — вимог щодо підготовки документації з трансфертного ціноутворення (ТЦ), ринку стало відомо ще наприкінці серпня 2015 р. з Міністерства фінансів України. Також пропонувалося спростити вимоги до порівнюваних операцій, документації послуг з низькою доданою вартістю, уточнити правила для низькоподаткових юрисдикцій і дозволити подавати документи в електронному вигляді. Крім того, міністерство пропонувало дозволити компенсаційні коригування результатів діяльності за підсумками року, але при цьому зняти фінансовий поріг для контрольованих операцій і визначити додаткові вимоги до розкриття інформації для великих компаній. Яка ситуація наразі та чого можна очікувати найближчим часом?


Тема ТЦ активно обговорюється на різних інформаційних майданчиках, де окремі коментатори час від часу запевняють, що зіставлення біржових котирувань не підходить для контрольованих операцій вітчизняних компаній.

Якщо розглядати ситуацію з погляду ідеології ТЦ, то має бути підтвердження всіх проведених господарських операцій. І, як зазначають експерти, компанії швидше подають відписки, ніж повноцінні звіти — щоб податківці не змогли визначити відповідність операцій ринковим показникам. Цього, звичайно, можна було б уникнути, якби вдалося налагодити роботу справедливих і ефективних ринків. Звісно, якщо господарство публічно проводить свою торговельно-закупівельну діяльність, то і звітність — не більше, ніж матеріальне підтвердження операцій, що пройшли моніторинг та проаналізовані аналітиками ДФС. У такому випадку у податківців з’являється більше можливостей для аналізу — не потрібно «перелопачувати» тонни макулатури в пошуках хоча б краплі суттєвої інформації. Якщо компанія свідомо подає неякісно заповнену звітність або намагається з її допомогою маніпулювати податківцями, то це непрямий доказ того, що компанія намагається піти від сплати податків.

Експерти стверджують, що збитки від неефективного ТЦ оцінюються приблизно в 100 млрд. грн. Це та сума, яка залишає країну щороку і повертається у вигляді об’єктів розкоші, які в Україні не виробляються. Тим часом інвестиції у виробничі потужності і розвиток науково-технічного потенціалу дали б змогу Україні перетворитися із сировинної на країну з високим рівнем розвитку економіки.

Як подолати оптимізацію?

Схему оптимізації оподаткування, коли товар за заниженою ціною продається підставним офшорним фірмам з подальшим перепродажем за ринковою вартістю, можна здолати запровадженням лише однієї простої формули, заявив голова Комітету економістів України  Андрій Новак.

З його слів, останнім часом намагалися змінити цю систему, але привабливі для нечистих на руку бізнесменів схеми побороти не вдалося. Андрій Новак вважає, що ТЦ в Україні перетворили на схему, коли воно нібито є, але держава не отримує податки в повному обсязі. Олігархи і далі не хочуть сплачувати податки в український бюджет. Тому тут, на його думку, важлива не сама наявність ТЦ, а формула, за якою обчислюється ця ціна.

«Я би запропонував дуже просту формулу. На світових біржах є ринкова ціна на товар, наприклад на зерно чи на метал. І трансфертна ціна повинна бути на 15% нижче ціни на біржі. А ці 15% ми даємо нашим виробникам, щоб вони були більш конкурентні на світовому ринку. Але більше, ніж на ці 15%, знижувати не можна, бо тоді український бюджет втрачає надто багато податків», — зазначив Андрій Новак.

Тим часом...

Мінфіном України підготовлено презентацію, що знайомить з тим, які нововведення в трансфертному ціноутворенні можливі з 2016 р.

Для великого бізнесу — скасування спеціальних правил для біржових товарів.

Для малого бізнесу — скасування вимоги з підготовки документації з ТЦ.

У ТЦ-документації передбачено:

  • збільшення порогу частки володіння для визначення пов’язаних сторін;
  • простіші вимоги для зіставності операцій;
  • спрощені вимоги до документування для послуг з низькою доданою вартістю;
  • можливість подання ТЦ-документації в електронному вигляді;
  • дозволяється групувати подібні операції для подання ТЦ-документації;
  • допускається використання інших методів ТЦ (наприклад, методів, що застосовуються в оціночній діяльності).

У контрольованих операціях — уточнення правил для низькоподаткових юрисдикцій.

Щодо дотримання правил ТЦ передбачено:

  • можливість здійснювати компенсаційне коригування за результатами року;
  • усунення порогу для операцій, які підлягають контролю з ТЦ;
  • скасування верхньої межі штрафів за неподання ТЦ документації;
  • деталізованіші вимоги до ТЦ-документації для внутрішньогрупових послуг;
  • додаткові вимоги до розкриття інформації для великих груп компаній відповідно до правил Організації економічного співробітництва та розвитку.

ДОВІДКОВО

Трансфертне ціноутворення в світовій практиці — це формування цін в операціях пов’язаних між собою осіб. Цей феномен став предметом вивчення і впливу з боку держави в усіх країнах світу з того моменту, коли платники винайшли способи мінімізації своїх податкових зобов’язань за допомогою трансфертних цін. Найпростішим способом такої мінімізації стало, наприклад, переведення прибутку на тих суб’єктів з групи пов’язаних осіб, які мають пільги з податку або є центрами витрат чи мають збитки. При реалізації продукції таким суб’єктам за ціною, близькою до собівартості, і подальшому перепродажу реальному покупцеві за ринковою ціною оподатковуваний прибуток буде зменшено за рахунок пільг чи збитків, витрат.

Явище трансфертного ціноутворення виникло в зв’язку з появою великих транснаціональних корпорацій та активізацією міжнародної торгівлі у другій половині ХX століття. Самовільний перерозподіл оподатковуваного прибутку корпораціями спровокував активний пошук окремими державами шляхів урегулювання цього питання всередині національних юрисдикцій (піонерами у такому регулюванні стали США).

На законодавчому рівні питання трансфертного ціноутворення врегульовано у багатьох країнах, зокрема в США, Канаді, Великій Британії, Франції, Німеччині, Республіці Казахстан тощо.

У рамках Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) розроблено низку документів у сфері трансфертного ціноутворення, якими керується більшість розвинених держав. Основним є Керівництво ОЕСР про трансфертне ціноутворення для транснаціональних корпорацій та податкових органів.

Керівництво ОЕСР передбачає поширення його положень на міжнародні (зовнішньоекономічні) угоди, тобто регламентує податкові аспекти трансфертного ціноутворення в контексті міжнародного податкового права. Національне законодавство багатьох країн так чи інакше дотримується положень цього документа. Окрім правових актів ОЕСР, питання трансфертного ціноутворення регулюється документами інших міжнародних організацій, зокрема, ООН і Комісією ЄС. Основним нормативним актом, що регламентує порядок оподаткування при здійсненні міжнародних угод, є податкова угода.

«Горячие линии»

Дата: 1 ноября, четверг
Время проведения: с 14:00 до 16:00
Контактный номер: (044) 501-06-42