Статьи

Індустріальні парки: нові можливості

Твердження про те, що врятувати економіку України можуть промислові кластери, уже не потребує доведення.
Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман, наголошуючи на необхідності створення сприятливого інвестиційного клімату в Україні, зазначив, що його можна досягти в тому числі за рахунок розвитку механізму індустріальних парків, які мають стати осередками такої інвестиційної політики.
З його слів, планується встановити нормальний податковий клімат, заплановано дерегуляцію. Крім того, прем’єр-міністр пообіцяв інвесторам верховенство права у країні та прогнозованість державної політики.


В Україні про створення мережі індустріальних парків заговорили ще в 2006 р. У 2012 р. було прийнято Закон України «Про індустріальні парки», який чинна на той час влада нібито підтримала. Ним передбачено звільнення суб’єктів індустріального парку від пайової участі у розвитку інфраструктури населених пунктів та сплати ввізного мита за ввезення устаткування, обладнання та комплектуючих до них, які не виробляються в Україні, тощо.

Однак механізм прямої державної підтримки (безвідсоткові кредити (позики), цільове фінансування на безповоротній основі для облаштування індустріальних парків) у період затяжної економічної рецесії, відсутності у держави ресурсів для забезпечення мінімальних потреб громадян набув суто декларативного характеру.

У 2013 р. у країні було зареєстровано 12 індустріальних парків. Саме ця форма організації виробництва, як вважають експерти, могла б стати двигуном української економіки. Проте поки що про успіхи не йдеться: лише чотири демонструють хоч якісь результати, інші, наштовхнувшись на певні неузгодження із законом, неточності, які гальмують їх повноцінний розвиток, перебувають на стадії проекту.

Де вихід?

Експерти сподівалися, що розвиток індустріальних парків пришвидшить ухвалений Верховною Радою у листопаді 2015 р. Закон України № 818-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо зняття регуляторних бар’єрів для розвитку мережі індустріальних парків в Україні», яким знімається низка регуляторних бар’єрів. Але, як виявилося, цього замало.

Де ж брати гроші для старту проектів, зокрема, на підведення до сотень гектарів інженерних мереж? Великі надії покладають на Фонд регіонального розвитку. У ньому, зокрема, передбачено 1 млрд.  грн. субвенцій на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад. Однак на місцях вважають, що кошти із цього Фонду швидше за все можуть бути спрямовані на користь соціальних проектів: дитячих садків, шкіл, лікарень.

Голова Комітету Верховної Ради України з питань промислової політики та підприємництва Віктор Галасюк вважає за необхідне звернутись за допомогою, зокрема, до сусідніх держав: «Туреччина відмінно налагодила процес підготовки ділянок для індустріальних парків. Чому б їм не запропонувати якийсь майданчик для розміщення своїх виробництв?» Інші експерти переконані, що і в самій державі коштів більш ніж достатньо. Головне — прозорі правила. Якщо наш проект не цікавий самим українцям, нелогічно чекати зарубіжного інвестора, який поспішив би вкласти в нього свої кошти.


СВІТОВИЙ ДОСВІД

Світовий досвід свідчить, що розвиток мережі індустріальних парків є ефективним інструментом впливу як на соціально-економічний розвиток країни, так і на підвищення конкурентоспроможності конкретного регіону, в якому розміщено індустріальний парк.
Країни зацікавлені надавати державну підтримку та використовувати  потужні стимули для створення індустріальних парків.
За розрахунками експертів, у середньому в світі в 1 га площі індустріального парку інвестори інвестують від 1,0 до 5,0 млн. дол. і створюють від 20 до 50 робочих місць.

Так, у Туреччині через вісім років після прийняття законодавства про індустріальні парки у країні їх було створено 148, на сьогодні — понад 264. ВВП країни та експорт у зазначений період зросли більше ніж втричі.
Світова практика свідчить, що тимчасове стимулююче оподаткування індустріальних парків є одним з найважливіших і найдієвіших інструментів державної підтримки.
Податковими інвестиційними стимулами, що застосовуються іншими країнами для розвитку індустріальних парків, є:

  • пільгові ставки з податку на прибуток (Нідерланди, Чехія, Туреччина, Китай);
  • звільнення від ввізного мита на обладнання та устаткування (Туреччина, Нідерланди, Азербайджан, Республіка Білорусь, Узбекистан);
  • звільнення від сплати податку на нерухомість (Польща, Нідерланди, Туреччина, Тайвань, Казахстан, Узбекистан, Азербайджан, Республіка Білорусь);
  • звільнення від податку на землю (Туреччина, Тайвань, Китай);
  • звільнення від податку на оренду землі або нерухомого майна (Литва, Туреччина);
  • звільнення від сплати місцевих податків і зборів (Угорщина);
  • застосування пільгових суттєво знижених тарифів на комунальні послуги (Туреччина, Угорщина);
  • державні гарантії від несприятливої зміни законодавства про податки і збори  (діють у багатьох країнах та передбачають збереження умов діяльності в разі прийняття законів, які погіршують умови в частині митного, податкового та інших режимів).

Робота над помилками

У Верховній Раді України очікує свого розгляду доопрацьований у Комітеті з питань податкової та митної політики проект закону про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо розвитку вітчизняного виробництва шляхом стимулювання залучення інвестицій в реальний сектор економіки через індустріальні парки.

Автори законопроекту — Ніна Южаніна, Віктор Галасюк та ін. пропонують внести такі зміни до Податкового кодексу України:

  • визначити виключний перелік критеріїв до учасників індустріальних парків, які мають право на застосування стимулюючих особливостей оподаткування (мінімальна кількість робочих місць, види діяльності, середня заробітна плата по підприємству);
  • встановити терміном на 10 років особливості оподаткування податком на прибуток учасників індустріальних парків (перші п’ять років — за нульвою ставкою, наступні п’ять років — за ставкою, вдвічі меншою за базову (на цей час — 9%));
  • надати можливість розстрочення строком на п’ять років сум ПДВ щодо операцій з ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту устаткування, обладнання та комплектуючих до них, матеріалів резидентами індустріальних парків, якщо такі товари використовуються ними для облаштування таких парків або для здійснення господарської діяльності у їх межах;
  • передбачити можливість для органів місцевого самоврядування встановлювати пільги та знижені ставки зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, земельного податку за земельні ділянки та орендної плати за користування земельною ділянкою державної чи комунальної власності, на якій створено індустріальний парк, для резидентів індустріальних парків.

Оптимістичні прогнози

Слід зазначити, що прогнози експертів щодо розвитку і розквіту індустріальних парків доволі оптимістичні. Директор Асоціації індустріальних парків України Ігор Николин упевнений: у кожному регіоні країни можна розмістити щонайменше три промислові зони. А деяких інвесторів передусім цікавлять Львів, Волинь, Закарпаття та Київ, навіть є намір збудувати десятки таких парків.

Однак усі «так» — з невеличкою припискою: «за умови, якщо держава...». Інвестори, для яких на першому місці — безпека бізнесу, хай би яку дешеву робочу силу їм не пропонували, потребують гарантій та преференцій, які повинна забезпечити держава, вважає експерт. Відтак проблеми виникають на всіх рівнях: інвестори висувають свої умови, а держава не завжди готова їх прийняти.

За різними оцінками, створення промислових зон забезпечить Україні значний приріст економіки (щонайменше 20%). Але це у разі, якщо все піде за планом.


ДУМКА ЕКСПЕРТІВ

Експерти переконані, що і в самій державі коштів більш ніж достатньо. Головне — прозорі правила. Якщо наш проект не цікавий самим українцям, нелогічно чекати зарубіжного інвестора, який поспішив би вкласти в нього свої кошти.

«Горячие линии»

Дата: 1 ноября, четверг
Время проведения: с 14:00 до 16:00
Контактный номер: (044) 501-06-42