Новини

Від чого залежить своєчасність фінансування видатків бюджету?

09.03.2016 / 16:00

У Мінфіні підготували відповіді на найпоширеніші запитання, що часто виникають з цього приводу.

 

Що таке паспорти бюджетних програм?

Паспорт бюджетної програми – це документ, передбачений бюджетним законодавством України. Після ухвалення Верховною Радою бюджету, що передбачає фінансування значної кількості різних програм, для більшості бюджетних програм складається паспорт.

Наявність паспорту бюджетної програми є необхідною умовою для відкриття фінансування Державним казначейством для відповідної програми у бюджетному році.

 

Що визначає паспорт бюджетної програми?

Паспорт визначає мету, завдання, напрями використання коштів, відповідальних виконавців, результативні показники бюджетної програми. Паспорт дає можливість оцінити ефективність і результативність використання бюджетних коштів.

 

Хто готує паспорти бюджетних програм?

Головні розпорядники бюджетних коштів – галузеві міністерства, органи державної влади, інші установи, які, відповідно до закону про держбюджет, які відповідають за бюджетну програму.

 

Хто затверджує паспорти бюджетних програм?

Головний розпорядник та Міністерство фінансів затверджують паспорт бюджетної програми спільним наказом.

 

Коли розпочинається – та скільки триває - підготовка та затвердження паспортів бюджетних програм?

Паспорти бюджетних програм мають бути затверджені протягом 45 днів з дати набрання чинності Законом про державний бюджет (зазвичай, 1 січня), тобто до 15 лютого. У головного розпорядника є 30 днів (до 30 січня) для розроблення та подання паспорту бюджетної програми Міністерству фінансів.

 

Як виглядає процес затвердження паспортів бюджетних програм?

Головний розпорядник, який підготував паспорт, направляє його до Міністерства фінансів. Профільний департамент Мінфіну здійснює аналіз паспорту, щоб переконатися, що паспорт відповідає закону про бюджет, розпису держбюджету, порядкам використання коштів. Після того, як Мінфін перевірив паспорт, він затверджується та надсилається до Держказначейства, у якому відкривається рахунок для обслуговування затвердженої бюджетної програми.

 

Скільки паспортів бюджетних програм підлягають затвердженню?

У 2016 році законом про бюджет визначено 509 бюджетних програм, реалізація 456 з яких потребує затвердження паспортів. Водночас, станом на 1 березня Міністерство фінансів отримало лише 395 паспортів, з них 288 пройшли процедуру затвердження.

 

Які неточності у паспортах бюджетних програм можуть спричинити затримку у їх затвердженні?

У разі, якщо відбулося:

•        Внесення змін до порядків використання бюджетних коштів (наприклад, у зв’язку із зміною назви бюджетної організації чи бюджетної програми).

•        Порушення строків затвердження порядків використання бюджетних коштів

•        Результативні показники не висвітлюють виконання завдань бюджетної програми та реалізацію напрямів використання бюджетних коштів, визначених у паспорті.

•        Результативні показники не дають можливості оцінити ефективність бюджетної програми.

 

Що робить Міністерство фінансів у разі, якщо у поданих паспортах є помилки?

Міністерство відправляє такі паспорти на допрацювання головним розпорядникам коштів.

 

Чи завжди Мінфін сам ухвалює рішення щодо затвердження паспортів бюджетних програм?

Ні. У разі, якщо у назві бюджетного паспорту відбулась зміна, або змінено напрямки використання коштів, перш ніж ухвалити бюджетний паспорт, потрібно ухвалити порядок використання бюджетних коштів. Даний порядок має бути ухваленим не лише Мінфіном, але й Міністерством юстиції, а також МЕРТом, а після цього – рішенням Кабінету Міністрів України.

Таким чином, у разі, якщо розпорядник бюджетних коштів знає, що або в назві бюджетного паспорту, або у напрямках використання відбулися зміни, то він потребує більшого часу, аби пройти всі зазначені процедури.

 

Що трапиться, якщо галузеві міністерства не подадуть правильно заповнені бюджетні паспорти у належний термін для їх затвердження Мінфіном?

Держказначейство не може відкрити бюджетні рахунки для фінансування відповідної програми, отже, фінансування не може розпочатися, що призведе до невиплати зарплатні, неоплати комунальних послуг тощо.

 

Яким чином головний розпорядник може забезпечити безперебійне фінансування у новому бюджетному році та уникнути затримок з фінансуванням?

Головні розпорядники повинні подавати бюджетні паспорти якомога раніше після ухвалення бюджету. Ще на початку січня Міністерство фінансів почало звертатися до головних розпорядників з проханням до 12 січня підготовити паспорти бюджетних програм та подати їх у Мінфін на затвердження.

Аби уникнути будь-яких питань щодо своєчасності та можливих затримок з фінансуванням, Міністерство фінансів буде публікувати реєстр бюджетних паспортів з датою їх отримання від бюджетних організацій та з датою їх затвердження Мінфіном або, у випадку повернення паспортів на доопрацювання, з датою повернення незатверджених паспортів до відповідних головних розпорядників.

 

Довідково:

Наказ Мінфіну від 29.12.2002 № 1098 «Про паспорти бюджетних програм».

Наказ Мінфіну від 10.12.2010 № 1536 «Про результативні показники бюджетної програми».

«Гарячі лінії»

Дата: 15 грудня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00