Статті

Електронна акцизна марка: від дискусій — до впровадження

05.08.2016 / 12:15

Чинне на сьогодні в Україні маркування підакцизної продукції паперовими марками є недостатньо ефективним засобом контролю. Відтак на пропозицію Мінфіну уряд схвалив Концепцію впровадження електронної акцизної марки — автоматизованої системи контролю за обігом алкогольних напоїв та тютюнових виробів. В Україні вона з’явиться вже наступного року.


ВАЖЛИВО

Зі слів Голови ДФС України Романа Насірова, до кінця нинішнього року Податковий кодекс України має змінитися, і одним із головних  нововведень є саме створення умов для впровадження електронного акцизу. Зміни до Податкового кодексу, на думку Романа Насірова, дадуть змогу усунути двозначності в законодавстві. Очільник відомства переконаний, що в таких нагальних змінах передусім зацікавлений бізнес.
Для ефективного комплексного контролю за переміщенням підакцизних товарів використовуватиметься електронна акцизна накладна. Вона фактично замінить товаротранспортну, тому додаткового навантаження на бізнес не очікується.


Оздоровлення економічне та фізичне

Це рішення має полегшити роботу підприємств, які виробляють підакцизну продукцію, і стане дієвим важелем у боротьбі з контрафактом та  контрабандою. Адже нині в Україні більш як половина ринку алкоголю є нелегальним, що призводить  не лише до величезних втрат для державного бюджету, які, за деякими оцінками, сягають 18 млрд. грн. на рік, а й становлять величезний ризик для здоров’я людей. Купуючи алкогольну продукцію в  супермаркеті, кафе чи ресторані, ніхто не може бути впевненим у її легальності та безпечності. Як змінити ці обставини на користь споживача, який наразі не має жодної можливості перевірити продукт? Бо фахівці стверджують, що підроблені паперові марки  з’являються вкрай швидко, вже за кілька тижнів після впровадження в державі нових.

Дискусія про необхідність переходу до електронного акцизу в українському уряді точилася ще з 2014 року. А вже 2015-го  підприємства, що займаються виготовленням тютюнових виробів, добровільно протестували систему електронного акцизу Codentify. Результати використання нової системи виявилися достатньо оптимістичними. За даними Державної фіскальної служби України, за січень - березень 2015 р. обсяги сплаченого акцизу з тютюнових виробів зросли на 18,5%, або майже на 700 млн. грн. І це за ситуації, що обсяги реалізованої тютюнової продукції в Україні впали на 594 млн. шт. (або на 4,7%).

За інформацією експертів ринку, нині чимало країн Євросоюзу також поступово переходять на електронну акцизну марку.  А позитивні результати  добровільного використання системи Codentify на тютюновому ринку дали підстави стверджувати, що в разі офіційного запровадження електронної акцизної марки Україні вдасться серйозно скоротити частку підробленої, контрабандної продукції. За деякими даними,  частка тіньової продукції на ринку тютюнових виробів перевищує 10% ринку.

Крім того, зниження обсягів тіньової торгівлі тютюновими виробами та посилення контролю держави і суспільства за обігом тютюнових виробів — це одне з ключових вимог протоколу Всесвітньої організації охорони здоров’я по боротьбі з нелегальною торгівлею сигаретами.

Переваги автоматизованої системи

Прийняте рішення про запровадження автоматизованої системи контролю за обігом алкогольних напоїв та тютюнових виробів «Електронна акцизна марка»  забезпечить комплексний контрольно-попереджувальний моніторинг у сфері обігу підакцизних товарів, який охопить кожний етап їх переміщення — від виробника чи імпортера до кінцевого споживача.

Окрім того, що концепція покликана покращити систему адміністрування акцизного податку,  впровадження електронної акцизної марки забезпечить створення єдиного інформаційного простору та формування бази даних про обіг підакцизних товарів, що стане дієвим важелем у боротьбі з фальсифікованою, контрафактною та контрабандною продукцією. Автоматизований контроль за рухом підакцизних товарів (алкогольних напоїв та тютюнових виробів)  значно спростить документообіг у сфері обігу підакцизних товарів, мінімізує вплив людського фактора на адміністрування акцизного податку та загалом зменшить обсяги  тіньового ринку підакцизних товарів.

Зі слів Голови ДФС України Романа Насірова, до кінця нинішнього року Податковий кодекс України має змінитися, і одним із головних  нововведень є саме створення умов для впровадження електронного акцизу. Зміни до Податкового кодексу, на думку Романа Насірова, дадуть змогу усунути двозначності в законодавстві. Очільник відомства переконаний, що в таких нагальних змінах передусім зацікавлений бізнес.


РОЗ’ЯСНЕННЯ ЕКСПЕРТА

Що ж таке електронна марка, чим вона відрізняється від традиційної і в чому полягає  механізм її застосування?
«Принцип дії полягає в тому, — роз’яснює експерт Ростислав Чайківський, — що прямо на готовий виріб, а також на ящик, наноситься унікальний код. Цей код має 12 символів (цифр і букв), у якому зашифровано інформацію про товар (дату, час, місце виготовлення тощо — ред.).  Він дає можливість прослідкувати рух товару від виробника до магазину.
Але головною особливістю є те, що за допомогою цього коду кожен покупець коли завгодно (через програму в смартфоні, безплатний СМС або зателефонувавши) може перевірити легальність походження продукту, на який цей код задано.
Отже, держава отримує величезний штат добровільних і мотивованих контролерів. І що важливо, цей метод забирає покупців у контрафактників. Тому що люди зазвичай не купують завідомо контрафактні ліки, їжу і напої, адже на відміну від промислових товарів те, що приймають всередину, може легко вбити. Залучення громадян до таких процесів дуже добре зарекомендувало себе у світі. Наприклад, система громадського контролю фіскальних чеків у Словенії виявилася настільки ефективною, що влада скасувала фіскальні касові апарати, оскільки цей контроль тепер виявився зайвим».


Представники тютюнової галузі, зокрема, не мають сумнівів у тому, що за електронною акцизною маркою — майбутнє і сподіваються на те, що використання сучасних технологій дасть змогу покращити контроль за переміщенням тютюнової продукції, нарахування акцизу. Адже практика засвідчила, що ні нанесення на паперову марку додаткових елементів, ані її здорожчання не підвищило її ефективність. 

Фахівці ДФС вже провели робочу зустріч із представниками Асоціації «Укртютюн», під час якої детально обговорювали, зокрема,  питання впровадження автоматизованої системи контролю за обігом алкогольних напоїв та тютюнових виробів «Електронна акцизна марка». Зі слів директора департаменту податків і зборів з юридичних осіб ДФС Олексія Лишенка, для ефективного комплексного контролю за переміщенням підакцизних товарів, який на сьогодні відсутній, використовуватиметься електронна акцизна накладна. Вона фактично замінить товаротранспортну, тому додаткового навантаження на бізнес не очікується. Крім того, автоматизована система надасть можливість забезпечити облік та контроль за сплатою 5% акцизного податку з роздрібного продажу. Електронна акцизна марка також сприятиме оперативному виявленню та запобіганню фактів незаконного вивезення підакцизних товарів до Європейського Союзу.


ДУМКА ФАХІВЦІВ

Представники тютюнової галузі, зокрема, не мають сумнівів у тому, що за електронною акцизною маркою — майбутнє і сподіваються на те, що використання сучасних технологій дасть змогу покращити контроль за переміщенням тютюнової продукції, нарахування акцизу.

«Гарячі лінії»

Дата: 8 грудня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00