Аналітика

Від «Волинянки» до «гармошки»

У десятці кращих в Європі

Вирушивши на ВАТ «Луцький автомобільний завод», згадав армійські роки: неподалік від нашого інженерно-саперного батальйону (ІСБ) знаходилася військова частина десантників. Тоді, у сімдесяті, кожен хлопець мріяв стати «ВДВшником», бо крім спеціальної фізичної підготовки, десантники мали найсучасніше озброєння техніку, у тому числі автомобільну. Ми, воїни ІСБ, які призивалися до армії з України, із заздрістю дивилися на навчання «голубих беретів», але кожного з нас переповнювала гордість, коли бачили, як «ВДВшники» виїжджали на полігон на мобільних, маневрених, легких і надійних позашляховиках, вироблених на Луцькому автомобільному заводі.

Ще до серійного випуску «Волинянка», як у народі називали луцький автомобіль, отримала високу оцінку на Виставці досягнень народного господарства СРСР. У 1978 р. на Міжнародному автосалоні в м. Турині українська малолітражка увійшла до десятки кращих автомобілів світу, а в липні 1979 р. її було нагороджено золотою медаллю на міжнародній виставці у Чехословаччині. ЛуАЗ-969М став своєрідною візитною карткою радянського автомобілебудування, сповна виправдавши покладені на нього надії, отримував позитивні оцінки на виставках у Бельгії, Греції, Польщі, Болгарії, Угорщині. Тому й не дивно, що легкий плаваючий позашляховик з високою підвіскою, придатний для десантування з літаків, перевезення поранених, прижився в армії.

Потім настали складні вісімдесяті й особливо дев’яності роки, коли все почало занепадати. Але автомобіль ЛуАЗ уцілів, про що свідчить хоча б його сьогоднішня популярність серед позашляховиків цього класу. Також вцілів і навіть збільшив виробництво Луцький автомобільний завод. Відома марка «ЛуАЗ» стала платформою для подальшого розвитку нового автомобільного бренду «Богдан».

Лідер комунального транспорту

На сьогодні ВАТ «Луцький автомобільний завод» (ДП «Автоскладальний завод № 1», ПАТ «Автомобільна компанія «Богдан Моторс») є одним з найбільших в Україні виробників автобусів і тролейбусів. Назву підприємство змінило в грудні 2006 р. з метою популяризації нового бренду, а в червні 2005 р. керівництво прийняло рішення про перенесення автомобільного виробництва з м. Луцька до м. Черкаси, автобусного — з м. Черкаси до м. Луцька.

Презентація нової автобусної програми не випадково проходила на Волині. ВАТ «Луцький автомобільний завод» мав стабільно позитивну репутацію та авторитет у світі, хороших робітників і досвідчених конструкторів, тож подальший розвиток програми на Волині дав корпорації «Богдан» і визнання, і прибутки. З червня 2005 р. по квітень 2006 р. на виробничих площах луцького проммайданчика було створено виробничі потужності, які давали змогу випускати за рік до 1,5 тис. середніх, великих, надвеликих автобусів і тролейбусів різних модифікацій. Інвестиції на впровадження першого етапу автобусної програми становили понад 40 млн. грн. Її ж реалізація сприяла додатковому створенню близько 300 робочих місць, розширенню номенклатури виробництва.

«Нам вдалося успішно освоїти випуск міських 10-метрових автобуса А-601.10 і тролейбуса Т-601.11, — розповідає директор ДП «Автоскладальний завод № 1» Вік-тор Мойсеєнко. — Обидва транспортні засоби мають сучасний дизайн, комфортабельні, надійні в експлуатації. Низька підлога і встановлена система «кнілінг» — нахил транспортного засобу в сторону посадочних місць — істотно відрізняють луцький транспорт від автобусів і тролейбусів інших фірм, у тому числі закордонних. Окрім того, лучани першими в Україні освоїли виробництво 15-метрових автобуса А-801.10 і тролейбуса Т-801.10, туристичного автобуса A-401.62, який відповідає стандарту Євро-4. Якість транспортних засобів, вироблених у Луцьку, забезпечується використанням високотехнологічного японського та німецького обладнання, високоякісних комплектуючих як вітчизняних, так і іноземних фірм».

До речі, на ДП «Автоскладальний завод № 1» діє сертифікована система менеджменту якості, яка відповідає всім вимогам міжнародних стандартів ISO 9001-2000, ISO 1400 і національного сертифіката УкрСЕПРО.

І в горах, і в місті

Луцькі автобуси та тролейбуси створюють велику конкуренцію громадському транспорту інших виробників, перевозять пасажирів у багатьох містах нашої держави. Корпорація бере активну участь у тендерах на поставку рухомого складу для комунальних і приватних перевізників у всіх регіонах України. КДВП «Кримтролейбус», наприклад, лучани вже передали 61 тролейбус (31 — для експлуатації в місті і 30 — для гірських трас), виробництво яких передбачено контрактом від 02.09.2010 р. між корпорацією «Богдан» і Міністерством ЖКГ АР Крим. Більша частина цих машин на сьогодні щодня курсує маршрутами автономії. Новий транспорт, як повідомили місцеві ЗМІ, так сподобався кримчанам, що вони почали віддавати перевагу луцьким «гармошкам». Щодобові надходження від касової виручки збільшилися вдвічі. Виграла корпорація «Богдан» тендер і на поставку 10 тролейбусів Т701.10 для м. Полтави. Сума контракту перевищує 18 млн. грн. У вересні 2011 р. завод відправив до цього міста 10 машин.

У комунальних і приватних перевізників особливо великим попитом користуються 12- та 18-метрові тролейбуси. Вони значно розвантажують маршрути і дуже надійні в експлуатації. Відповідно до двох інших контрактів лучани повинні поставити 10 автобусів до м. Вінниці і 15 — до АР Крим. Останнє замовлення входить до загальнодержавної програми «Шкільний автобус», переможцем тендера якої було визнано компанію «Хюндай Мотор Україна», що входить до складу корпорації «Богдан». Автобуси А-06905, вироблені корпорацією з використанням комплектуючих найкращих світових виробників для перевезення школярів, — єдині в Україні, які мають сертифікат відповідності транспортного засобу «Спеціалізований шкільний автобус».

Привабливий столичний ринок

КП «Київпастранс» планує закупити у корпорації «Богдан» 202 тролейбуси. Першу 18-метрову «гармошку» з Волині відправили до столиці наприкінці серпня 2011 р. «Фінансування контракту, — розповідає Віктор Мойсеєнко, — здійснюється за кошти «Європейського банку реконструкції та розвитку». Згідно з контрактом комунальний перевізник столиці отримає 105 тролейбусів Т901 (18-метрових) та 97 тролейбусів Т701 (12-метрових). Сума контракту становить близько 46 млн. євро. Модельний ряд наших автобусів і тролейбусів — найбагатший серед вітчизняних виробників і представлений абсолютно в усіх класах: від особливо малого до надвеликого. Крім того, корпорація «Богдан» — єдина компанія в країні, яка погодила умови та методику експлуатації тролейбусів на гірській трасі у профільному інституті Міністерства ЖКГ України. Ми також є єдиною компанією транспортного машинобудування України, яка сертифікувала свої тролейбуси на ринку Європейського Союзу, а також розпочала спільне виробництво тролейбусів у Чехії».

Бракує робочих рук

На підприємстві працюють 912 працівників, але робочих рук все одно не вистачає. Тому доводиться запрошувати фахівців з інших регіонів. Вахтовим методом працюють, наприклад, 40 зварювальників з м. Львова. Вони допомагають не лише лучанам, а й машинобудівникам міст Іллічівська, Борисполя, Львова. «Вахтує» і фарбувальна дільниця. «Маляри у нас також у великій пошані, — зазначив Віктор Мойсеєнко. — Дві фарбувальні дільниці спроможні пропустити за рік до 3 тис. одиниць техніки. Від чіткої і стабільної роботи цих виробничих підрозділів значною мірою залежить робота колективу заводу в цілому, зокрема складального цеху. Тут працює наша, так би мовити, еліта, яку завод зберіг навіть у найважчі кризові роки. Тому висококваліфіковані складальники готують собі заміну: на підприємстві працює навчальний центр, де під керівництвом наставників проходять грунтовну підготовку пневматики, гідравліки, спеціалісти інших професій. Переконаний, що невдовзі наше підприємство зможе повністю вирішити кадрове питання за рахунок цього центру».

Віктор Мойсеєнко, який керує заводом з серпня 2011 р., поставив за мету до кінця цього року подолати збитковість підприємства, а в І кварталі 2012 р. — вийти на прибуток. «Лучани повинні повернутися на справедливі лідируючі позиції на ринку перевізників України. І я як керівник зроблю все можливе, щоб наблизити цей час».


Олександр КРЮЧКОВ,
krolmi@ukr.net