Юридична практика

«Я вдячний бізнесу за нові робочі місця»

Валерий СолохаЗ початку 2011 р. у м. Нововолинську Волинської області створено 1223 робочі місця. У січні — жовтні в місцевій ОДПІ було зареєстровано нових платників податку: 694 фізичні особи і 17 юридичних осіб. Це сприяло тому, що Нововолинська інспекція за 10 місяців поточного року забезпечила надходжень до зведеного бюджету у розмірі 143 млн. грн. Порівняно з відповідним періодом минулого року це більше на 17 млн. грн.


— Валерію Тимофійовичу, податковий план у районі виконали фактично два підприємства: ПуАТ «Нововолинський ливарний завод» і ДП «Волиньвугілля». Якби ваша інспекція знаходилася, приміром, у Донецькій, Дніпропетровській чи Луганській областях, де зосереджено металургійні та вугледобувні підприємства, це було б не дивно. Проте йдеться про поліську зону…

— Полісся — не менш багатий на корисні копалини край. Волинське ж — і поготів. Наші ліси та озера органічно доповнюють родовища енергетичного кам’яного вугілля. До речі, своєму утворенню Нововолинськ завдячує передусім розробці в цій місцині так званого чорного золота. Практично кожна родина, що мешкає в місті, тією чи іншою мірою причетна до шахтарської праці. Гірники збудували в Нововолинську житлові мікрорайони, об’єкти соціально-культурного призначення. Тому в останню неділю серпня ми, як і на Донбасі, відзначаємо професійне свято — День шахтаря. І поважати представників цієї мужньої професії на Волині теж є за що: окрім виданих на-гора десятків тисяч тонн «чорного золота» ДП «Волинь-вугілля» сплатило з початку року до держбюджету понад 19 млн. грн.

Вагомим є шахтарський внесок і до місцевого бюджету: з 33,1 млн.  грн., які надійшли до місцевої скарбниці від усіх платників податків, які перебувають на обліку в нашій інспекції, понад 19 млн. грн. — шахтарські. З них 86% становить податок на доходи фізичних осіб. На ДП «Волиньвугілля» працюють понад 4 тис. осіб із середньою зарплатою в нинішньому році 4541 грн., тому надходження від такого податку становлять 18,3 млн. грн.

Щодо ПуАТ «Нововолинський ливарний завод», то це підприємство сплатило до держбюджету у січні — жовтні 2011 р. понад 25 млн. грн. Це приблизно третина від усіх податків, які надійшли до держбюджету від решти наших платників.

— Чи не користуються досягненнями передовиків підприємства Нововолинська, податкова віддача яких не є такою вагомою? Чи не ховаються вони за спинами бюджетоформуючих платників?

— У нашому невеликому місті й районі це просто неможливо, адже кожен платник — як на долоні. Звісно, в Нововолинську є базові підприємства, котрі формують бюджет. До них належать також ПрАТ «Нововолинський хлібозавод», КП «Нововолинськтеплокомуненерго», підприємство «Нововолинськводоканал», ЖКО Нововолинської міської ради, ТОВ «ВМП». З початку року від бюджетоформуючих підприємств до держбюджету надійшло понад 52 млн. грн. Але це не означає, що решта платників можуть працювати з неповною віддачею. З платниками, які не надто напружуються, проводимо цілеспрямовану роз’яснювальну роботу, намагаючись «підтягнути» їх до середніх районних показників. До поля зору працівників інспекції потрапили насамперед бізнесмени, котрі не в повному обсязі сплачували податки. Таким платникам пояснили, що у разі виявлення податківцями мінімізації податкових зобов’язань на них чекають  відповідні у таких випадках наслідки. Хто цього не зрозумів після розмови в ОДПІ, мав пізніше справу із судом. Також ми позбавили кількох підприємців державної реєстрації платників ПДВ. Після таких заходів несумлінним платникам стало незатишно в районі.

— Підтвердженням цьому можуть бути цифри, адже відомо, що з початку року в районі значно зросли надходження з основних видів податків.

— Так. Надходження з ПДВ за січень — жовтень зросли в 1,4 раза і становили 46,1 млн. грн. Це майже 64% від усіх податкових надходжень до держбюджету. За 10 місяців у 2,6 раза збільшився податок на прибуток, який становив 23,9 млн. грн. У місцевому бюджеті 86% становить податок на доходи фізичних осіб, розмір якого 28,5 млн. грн.

За цими показниками стоїть передусім копітка праця колективу з підвищення ефективності роботи інспекції в цілому та своєчасне викриття схем мінімізації податків. Ми прагнемо вийти на зовсім інший рівень роботи з бізнесом, стати для нього партнером. І, як нещодавно зазначив Голова ДПС України Олександр Клименко, зрозуміти ідеологію бізнесу, розробляючи передусім сервісні послуги, які допоможуть платникам прозоріше декларувати доходи та сплачувати податки. Часи фіскального тиску на підприємців давно минули. Та й підприємці стали вже іншими. Вони не сприймають податковий тиск на бізнес, вимагають перетворення ДПС у сервісну службу високого рівня, усунення незручностей для платників, які можуть виникнути у зв’язку із запровадженням нових податкових норм.

Звісно, в процесі роботи виникають спірні питання. Але ми намагаємося вирішити їх на користь платників податків.

— Керівництво ДПС України вбачає поліпшення роботи з платниками за рахунок створення сервісних центрів з їх обслуговування. 85 таких центрів, у яких проводиться приймання платників, їх реєстрація, реєстрація РРО, видача довідок, приймання звітності в електронному вигляді, а також розгляд звернень та кореспонденцій, уже працюють у нашій державі. Чи діє такий центр у вашій інспекції?

— Поки що ні. Але його переваги та зручності ми намагаємося компенсувати уважним ставленням до платників, застосуванням у роботі з бізнесом передових технологій. Наприклад, агітуємо за подання звітності та податкових декларацій до інспекції через засоби телекомунікаційного зв’язку. Станом на 1 листопада 2011 року 86% наших платників спілкуються з нами через Інтернет.

Діалог податкової служби з бізнесом набуває нині сучасних і довірливих форм. Окреслюючи завдання, що стоять перед податківцями, Прем’єр-міністр України Микола Азаров нещодавно зазначив, що наш бізнес перебуває на сьогодні в непростій ситуації, коли в світі відбуваються складні процеси. Але попри різні труднощі, він продовжує працювати, приносячи користь державі. Підприємець має чітко бачити в розрізі реального часу всі свої платежі, відносини з державою. Тому робота податкової служби має бути максимально прозорою і зрозумілою суспільству.

Мені часто доводиться виступати на нарадах. Кожного разу не забуваю подякувати бізнесменам за їх роботу, розуміння проблем, створення нових робочих місць. Радію, коли бачу відповідну реакцію з боку підприємців. Вони, до речі, також розуміють наші проблеми, зокрема щодо реорганізації податкової служби. Але це, ми переконані, аж ніяк не вплине на виконання завдань з наповнення бюджету й не позначиться на якості обслуговування платників податків.


Розмову вів Олександр КРЮЧКОВ,
krolmi@ukr.net

«Гарячі лінії»

Дата: 15 грудня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00