Аналітика

Ланцюг транспортних магістралей

У вантажообігу України частка Одеської залізниці становить близько 20%, у пасажирообороті — понад 16%. За підсумками першого півріччя 2011 р. колектив Одеської залізниці посів друге місце у галузевому змаганні серед колективів залізниць України та їх структурних підрозділів.


Південні ворота України

Головна особливість Одеської залізниці — приморське та прикордонне  розташування. В Одеському регіоні знаходяться великі морські порти — Одеський, Іллічівський, Миколаївський, Херсонський, Білгород-Дністровський, Ізмаїльський, Ренійський, Южний, Жовтневий, а також три річкові — Черкаський, Херсонський, Миколаївський. По головних її магістралях проходять чотири міжнародні транспортні коридори: Критський коридор № 9, TRACEКA Європа — Кавказ — Азія, Європа — Азія, Чорне море — Балтійське море.

Регіон забезпечує зовнішні транспортно-економічні зв’язки України з більше ніж 80 країнами світу. Довжина Одеської залізниці становить близько 4200 км. З них 1708 км — електрифіковано. Магістраль обслуговує територію в 138 тис. км2, на якій розташовано 65 міст і 234 селища. Тут проживає близько 10 млн. чоловік. Як державне підприємство залізниця поєднує в собі 134 структурних підрозділи та 272 станції.

Николай Луханин — начальник Одесской железной дороги— Разом з митниками та прикордонниками, — розповідає начальник Одеської залізниці Микола Луханін, — ми розробили загальну технологію проходження вантажів, затвердили жорсткі графіки курсування поїздів. З усіма основними морськими та річковими портами погодили ставки на перевезення й переробку основних видів генеральних вантажів. Тим самим залізниця забезпечує потреби зростання промислового та сільськогосподарського виробництва регіону. 15 липня 2011 року було відкрито рух по другому головному шляху перегону Чорноморська — Берегова, початок експлуатації ділянки якого дав змогу збільшити вантажопотік у напрямку транспортно-промислового вузла в районі Малого Аджалицького лиману на 5 млн. грн., а в перспективі плануємо збільшити його до 30 млн. грн. за рік.

Більше, ніж торік

У І півріччі 2011 р. по магістралі у далекому сполученні перевезено майже 3,5 млн. чоловік, що на 2,8% більше, ніж за аналогічний період минулого року. У приміському сполученні збільшення пасажиропотоку становило 1,6%, або на 2,6 млн. чоловік більше, ніж у 2010 р. Крім того, за цей час Одеська залізниця перевезла у спеціалізованих вагонах 64 пасажири з числа інвалідів на візках. Нині експлуатуються три спеціалізовані вагони, оснащені спеціальними пристроями для доступу інвалідів у вагони, купе, туалети. Два таких вагони курсують у складі фірмового поїзда «Чорноморець» № 106/105 сполученням Одеса — Київ та один за призначенням відповідно до заявок інвалідів на візках.

Підвищенню комфортабельності пасажирських перевезень, поліпшенню безпеки руху поїздів і рухомого складу залізничного транспорту, збільшенню пропускної його спроможності сприяло й те, що станом на кінець вересня 2011 р. колійники Одеської залізниці різними видами ремонту відновили 348,5 км колії і замінили 89 стрілочних переводів. До кінця року планується капітально відремонтувати ще 168 км колії і замінити 116 комплектів стрілочних переводів.

Досягнуті позитивні результати дали змогу збільшити тарифні ставки та підвищити посадові оклади залізничникам. За період з травня по серпень 2011 р. Одеська залізниця посіла перше місце серед залізниць України за розміром заробітної плати. Відповідно, зросли й відрахування до бюджетів усіх рівнів: до держбюджету, наприклад, було сплачено з початку року понад 540 млн. грн., а до місцевого — майже 660 тис. грн.

Майстри своєї справи

Наразі здійснюється технічне переоснащення об’єктів інфраструктури залізниці, модернізація залізничних ліній, підвищується пропускна спроможність у напрямках Миколаїв — Херсон — Джанкой і Користівка — Знам’янка — Одеса. У колективі працюють справжні майстри своєї справи. Це ще раз підтвердив третій заключний тур конкурсу професійної майстерності серед оглядачів вантажних вагонів, проведений у вагонному депо Куп’янськ Південної залізниці. Перше місце у ньому посів представник Одеської залізниці Олександр Шендерук. Він отримав грошову премію та почесний диплом. У загальнокомандному рейтингу (655 балів у сумі) почесне перше місце посіла команда Одеської залізниці.

— І це не дивно, — з гордістю говорить Микола Іванович. — За майже півторастолітню історію Одеська залізниця виховала шістьох Героїв Радянського Союзу, шістьох Героїв Соціалістичної Праці, десятки орденоносців, а також працівників, відзначених званням «Почесний залізничник».

Щоб не стояли поїзди «на приколі»

Успіхи Одеської залізниці були б вагомішими, якби не збитки, які підприємство зазнає через перевезення пільгових пасажирів. За три квартали цього року вони становили близько 660 млн. грн. Основною причиною збитковості, на думку керівництва, є високі експлуатаційні затрати, які не компенсуються вартістю проїзних документів. Моніторинг пасажиропотоку також засвідчив, що кількість пасажирів, які подорожують залізницею від початкової станції до кінцевого пункту поїздки не перевищує 10%. Тобто багато пасажирів користуються послугами поїздів дальнього сполучення як приміським транспортом. Для того, аби знизити експлуатаційні витрати та зменшити збитковість пасажирських перевезень, у IV кварталі 2011 р. залізничники були змушені скасувати чотири безпересадочних вагони та чотири пасажирських поїзди, які були найзбитковішими.

— Ми намагаємося скасуванням цих і деяких інших поїздів не створювати незручностей для пасажирів, — зазначив Микола Луханін. — Сподіваємося, що пасажири з розумінням ставитимуться до наших проблем, а нам легше буде їх вирішувати. Було б непогано, якби і керівництво областей, по території яких проходить наша залізниця, з розумінням ставилося до нас. Я маю на увазі компенсацію залізниці за перевезення пільговиків. Тоді б використовувалося більше коштів для поліпшення роботи магістралі, обслуговування пасажирів.

Поповнення парку

Не менш важливим фактором у перевезенні вантажів, пасажирів, забезпеченні безпеки руху поїздів є стан рухомого складу локомотивів, пасажирських і вантажних вагонів, які є фізично зношеними. Нині в цьому напрямі проведено серйозну роботу. За ініціативи віце-прем’єр-міністра України — міністра інфраструктури України Бориса Колеснікова Кабінетом Міністрів України затверджено постанову від 01.08.2011 р. № 840 «Про затвердження Програми відновлення локомотивного парку залізниць України на 2012 — 2016 роки». Завданням Програми є відновлення локомотивного парку залізниць України для забезпечення безперебійних перевезень пасажирів і вантажів. Зокрема, передбачається придбання 509 одиниць нових сучасних пасажирських і вантажних локомотивів. Активно закуповуватиметься тяговий рухомий склад вже з 2012 р., на який заплановано придбання 66 одиниць, на 2013 р. — 104 одиниць, 2014 р. — 110 одиниць, 2015 р. — 114 і в 2016 р. парк поповниться 115 локомотивами.

— На сьогодні Державне підприємство «Одеська залізниця» знаходиться на порозі корінних реформ, — підбиває підсумок керівник. — Урядом України затверджено програмні документи, реалізація яких дасть змогу йти вперед. Прийнято стратегію розвитку залізничного транспорту на період до 2020 року, цільову програму реформування галузі, програму електрифікації залізниць України на 2011 — 2016 рр. Залізниця впевнено рухатиметься до намічених цілей.


Олександр КРЮЧКОВ,
krolmi@ukr.net

«Гарячі лінії»

Дата: 15 грудня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00