Статтею 10 Податкового кодексу визначено, що туристичний збір належить до місцевих податків і зборів.
Відповідно до п. 10.4 ст. 10 зазначеного Кодексу місцеві ради у межах повноважень, визначених цим Кодексом, вирішують питання щодо запровадження збору.
Згідно з пп. 12.3.2 п. 12.3 ст. 12 Податкового кодексу при прийнятті рішення про встановлення збору обов'язково визначаються об'єкт оподаткування, платники збору, розмір ставки, податковий період та інші обов'язкові елементи, наведені у ст. 7 цього Кодексу, з дотриманням критеріїв, установлених ст. 268 Кодексу. Під час встановлення збору можна передбачати податкові пільги та порядок їх застосування (п. 7.2 ст. 7 Податкового кодексу).
Слід зазначити, що не дозволяється сільським, селищним і міським радам установлювати індивідуальні пільгові ставки місцевих податків і зборів для окремих юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців і фізичних осіб або звільняти їх від сплати таких податків і зборів (пп. 12.3.7 п. 12.3 ст. 12 Кодексу).
Статтею 268 Податкового кодексу визначено, що платниками збору є громадяни України, іноземці, а також особи без громадянства, які прибувають на територію адміністративно-територіальної одиниці, на якій діє рішення сільської, селищної або міської ради про встановлення збору, та отримують (споживають) послуги з тимчасового проживання (ночівлі) із зобов'язанням залишити місце перебування в зазначений строк.
Справляння збору може здійснюватися (згідно з рішенням сільської, селищної або міської ради) податковими агентами:
Особливістю справляння збору є зазначення податковими агентами суми сплаченого збору окремим рядком у рахунку (квитанції) на проживання під час надання послуг, пов'язаних з тимчасовим проживанням (ночівлею).
Платниками збору не можуть бути особи, які:
Відповідно до п. 30.1 ст. 30 Податкового кодексу податкова пільга — передбачене податковим і митним законодавством звільнення платника податків від обов'язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених п. 30.2 цієї статті.
Підставами для надання податкових пільг є особливості, що характеризують певну групу платників податків, вид їх діяльності, об'єкт оподаткування або характер та суспільне значення здійснюваних ними витрат (п. 30.2 ст. 30 Податкового кодексу).
Отже, оскільки органи місцевого самоврядування вирішують питання щодо запровадження туристичного збору, тому під час встановлення місцевими радами туристичного збору податкові пільги та порядок їх застосування можна передбачати лише для певної категорії платників збору. При цьому не дозволяється встановлювати індивідуальні пільгові ставки зі справляння туристичного збору для окремих юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців і фізичних осіб або звільняти їх від сплати такого збору.