Юридична практика

Ми прагнемо оперативно виявляти зони ризику і вчасно знешкоджувати їх

Анатолий Радченко — директор Департамента контроля за производством и оборотом спирта, алкогольных напитков и табачных изделий ГНС УкраиныПро ефективність законодавчих ініціатив, експериментальні кроки та нововведення, спрямовані на легалізацію виробництва та обігу лікеро-горілчаної та тютюнової продукції, розповідає директор Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів ДПС України Анатолій РАДЧЕНКО.


Ефективність спільних заходів

Лише протягом поточного року податківцями в ході проведення перевірок суб’єктів господарювання зафіксовано 7094 порушення чинного законодавства. Зокрема, виявлено 1781 випадок зберігання (реалізації) алкогольних напоїв, не маркованих марками акцизного податку, 142 випадки зберігання (реалізації) тютюнових виробів, не маркованих марками акцизного податку, 506 фактів роздрібної торгівлі алкогольними напоями за цінами, нижчими від мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін, та інші порушення чинного законодавства. Такий стан справ потребує посиленого контролю з боку фахівців Департаменту та консолідації зусиль різних державних структур, покликаних ліквідувати нелегальний ринок підакцизної продукції. Адже тіньовий продукт не тільки позбавляє державну скарбницю належних податкових коштів, а й становить реальну загрозу для здоров’я та життя споживачів.

Приміром, на сьогодні у зоні ризику перебуває виноробна продукція. Нещодавно уже в торговельній мережі було виявлено фальсифіковану продукцію одного з виноробних заводів південного регіону України з використанням синтетичних барвників — так зване порошкове вино. Нині вживають спільних заходів щодо притягнення винних осіб до відповідальності. Щоб убезпечити громадян від підробок, підписано Меморандум про співробітництво Департаменту з Державною інспекцією з питань захисту прав споживачів, яким передбачено проведення спільних заходів, спрямованих на припинення протиправних дій, створено робочі групи на рівні регіонів.

Спільно з працівниками податкової міліції, підрозділів адміністрування акцизного податку та податкового контролю, місцевих державних податкових інспекцій фахівці Департаменту виявляють і вилучають з обігу фальсифікат і продукцію, марковану підробленими марками акцизного податку, перевіряють контрагентів виробників.

Аналітична складова посилюється

Втім, статистика промовисто свідчить про те, що порушники законодавства не залишають спроби спрямувати у тіньовий обіг кошти, отримані від виробництва та реалізації алкогольно-тютюнової продукції. Тому з початку року Департаментом  та його регіональними управліннями застосовано фінансові санкції на суму 311,2 млн. грн. За даними Головного управління податкової міліції ДПС України, з початку року податковими міліціонерами з незаконного обігу вилучено 269,4 тис. дал лікеро-горілчаних виробів на суму 101,8 млн. грн., спирту — 73,5 тис. дал на суму 33,5 млн. грн., тютюнових виробів — на суму 46,5 млн. грн. Спільно з податковою міліцією встановлено 305 фактів незаконного виробництва та реалізації алкогольних напоїв. Тісна співпраця з органами МВС України сприяла виявленню 35 фактів незаконного використання марок акцизного податку, 458 фактів незаконного обігу алкоголю.

У вересні поточного року проведено спільну нараду з МВС України та Держспоживстандартом України щодо посилення контролю за обігом алкогольних напоїв, за результатами якої готується проект плану заходів з координації спільних дій. Так, разом з підрозділами податкової міліції запроваджено щотижневий раптовий огляд виробничих приміщень і території підприємств, які не здійснюють діяльності або зменшили обсяги виробництва спирту, лікеро-горілчаної та виноробної продукції, на предмет виявлення випадків виробництва необлікованої продукції, зокрема, щодо наявності та витрачання спиртовмісної сировини, газу, електроенергії, води, тари, етикеток тощо.

Посилюється аналітична складова у діяльності фахівців Департаменту, які детально аналізують обсяги сплачених податків, виробленої та реалізованої продукції з урахуванням інформації з різних джерел, у тому числі оперативної, щодо наявності та витрачання підприємствами спиртовмісної сировини, газу, електроенергії, води, тари, етикеток тощо. Звіряються фактичні дані показників лічильників з даними первинного бухгалтерського обліку та даними журналів на контрольних постах органів державної податкової служби. Триває робота щодо запровадження реєстрації брагоректифікаційних установок та електронного обліку спирту у процесі його виробництва.

Перевірка на автентичність

На думку експертів, для того щоб ефективно протидіяти контрафакту і контрабанді, а також зберегти стабільність бюджетних надходжень, слід запровадити таку систему податкового контролю, за якої кожен блок чи пачка цигарок мали б спеціальні марки-ідентифікатори, за допомогою яких можна відстежувати партії продукції в автоматизованому режимі. Тому опрацьовується питання створення єдиної інформаційної системи обліку, в якій відслідковуватиметься весь процес руху акцизних марок (виробник марки — виробник підакцизної продукції — система торгівлі), та впровадження контрольного пристрою, який дав би змогу оперативно інформувати щодо автентичності марки як суб’єкта господарювання, що отримує марковану продукцію, так і орган, що здійснює перевірку.

Наприклад, досвід Казахстану засвідчив, що акцизні марки доцільно використовувати як елемент автоматизованої інформаційної системи з контролю за обігом алкогольної продукції. Заслуговує на увагу також досвід роботи Молдови, де за допомогою номера, нанесеного на марку, можна перевірити автентичність алкогольної продукції, ввівши номер у спеціальне поле на сайті.

Звуженню зон ризику потрапляння на ринок необлікованого спирту сприятимуть пропозиції щодо законодавчого врегулювання проблем постачання спирту для виробництва спиртовмісної продукції технічного призначення, побутової хімії, парфумерно-косметичної продукції та оцту, виробництва та обігу спиртовмісних технічних рідин у потоці із запровадженням квот, переліку підприємств та податкового векселя. У рамках спільного наказу ДПС України, МВС України, Держмитслужби України та ГоловКРУ № 282 вживаються заходи з недопущення контрабанди спирту, насамперед з Росії та Молдови. Посилено контроль за використанням спирту, що отримується за нульовою ставкою акцизного податку в первинному виноробстві. Триває діяльність, спрямована на внесення змін до законодавства, зокрема Податкового кодексу України, щодо встановлення відповідальності імпортерів при виявленні нестачі марок акцизного податку, посилення відповідальності суб’єктів господарювання за неподання звітності та торгівлю фальсифікованою продукцією із застосуванням крім фінансової санкції анулювання ліцензії без рішення суду.

З метою впорядкування обігу та вдосконалення дизайну марок акцизного податку чинного зразка розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України щодо зміни реквізитів марок.

Зміни у законодавчій площині

В Україні спостерігається тенденція до збільшення споживання тютюнової продукції дешевшого цінового сегменту. Так, виробництво тютюнових виробів зменшилося на 8% — вироблено 71 млрд. штук цигарок. Водночас обсяги виробництва цигарок без фільтру збільшилися порівняно з відповідним періодом минулого року на 41%.

Податковий контроль тютюнової галузі поки що зводиться тільки до процедур ліцензування і внесення місць зберігання оптових партій до Єдиного державного реєстру, контролю за обігом марок акцизного податку та встановленими максимальними роздрібними цінами у торговельній мережі, що вкрай недостатньо для унеможливлення тіньового обігу тютюнових виробів. Однак питання, безперечно, потребує особливої уваги. Адже, за даними Міжнародної торгової палати, у підробній цигарці у 5 разів більше, ніж у легальній, кадмію — речовини, що негативно впливає на легені й нирки, у 6 разів — свинцю, що руйнує нервову систему, та підвищений вміст миш’яку. Тож вирішення проблеми передбачає передусім законодавчі зміни. Приміром, опрацьовуються такі питання, як запровадження ліцензування виробництва та обігу тютюнової сировини, нормування обсягів витраченої тютюнової сировини, додатків до ліцензій із зазначенням переліку найменувань тютюнової продукції, що випускається, встановлення податкових постів ДПІ у виробників тютюнових виробів, створення Єдиного державного реєстру технологічного обладнання, яке використовують у виробництві тютюнових виробів.

Діалог з виробниками

З початку року на 19% порівняно з відповідним періодом минулого року зменшились і обсяги виробництва лікеро-горілчаної продукції, які становлять понад 31 млн. дал. Це спричинено зниженням споживацького попиту через низьку купівельну спроможність населення, переорієнтацію населення на пиво, особливо в літній період, споживання якого зросло на 10 млн. дал порівняно з минулим роком. Крім того, зростання цін спостерігається через зростання собівартості продукції на 83% (середня ціна пляшки горілки за рік зросла на 20% (з 21 до 26,10 грн.), а спирт подорожчав на 60%, вода — у 5 разів, електроенергія — на 11%, газ — на 13, акциз — на 24 — з 6,80 до 8,42 грн. з пляшки горілки). На оптових складах у грудні 2010 р. перед підвищенням ставок акцизу були надлишкові залишки продукції. На зменшення обсягів продукції вітчизняного виробництва вплинуло також збільшення імпорту лікеро-горілчаної продукції: за 8 місяців 2011 р. реалізовано 1 млн. 320 тис. дал (2,6 млн. пляшок) лікеро-горілчаної продукції імпортного виробництва, що в сім разів перевищує показник аналогічного періоду минулого року. Внаслідок законодавчих обмежень щодо тютюнопаління та заборони реклами зменшилась і кількість курців.

У результаті вжитих заходів щодо детінізації спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів останнім часом спостерігається тенденція до збільшення кількості замовлених та реалізованих марок акцизного податку до кінця поточного року та виданих нарядів на спирт. Так, тільки у вересні було оформлено нарядів на виробництво горілки вдвічі більше, ніж за відповідний минулорічний період. Також вдвічі зросли обсяги виробництва лікеро-горілчаної продукції у вересні 2011 р. порівняно з обсягами виробленої лікеро-горілчаної продукції у вересні минулого року.

В експериментальному порядку

Керівництво Департаменту, у свою чергу, дало необхідні доручення керівникам відповідних регіональних управлінь щодо спільних з бізнесом дій, у тому числі з виявлення та недопущення фактів незаконного виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

Згідно з Податковим кодексом України розроблено Порядок роботи представників органів державної податкової служби на акцизних складах та податкових постах, затверджений наказом ДПА України від 11.01.2011 р. № 14, який визначає механізм постійного безпосереднього контролю за дотриманням установленого порядку виробництва, зберігання, відпуску спирту, горілки і лікеро-горілчаних виробів, сплати податків, що є одним із головних важелів контролю податківців за діяльністю підприємств та запобігання виробництву та обігу необлікованої продукції.

Усього створено 335 контрольних постів місцевих державних податкових інспекцій, у тому числі: 106 — на спиртзаводах, 99 — на підприємствах — виробниках лікеро-горілчаної продукції, 67 — на підприємствах — виробниках виноробної продукції, які використовують спирт, отриманий за нульовою ставкою акцизного податку.

Доволі широкі функціональні повноваження працівників постів охоплюють контроль за всіма напрямами діяльності підприємств-виробників — від отримання, переміщення сировини до випуску та відвантаження спирту і готової продукції, включаючи контроль за використанням марок акцизного податку, спирту, води, газу, електроенергії, етикеток, тощо — і потребують високої відповідальності працівників державних податкових інспекцій, залучених до роботи на контрольних постах.

Поки що в експериментальному порядку за погодженням із керівництвом ДП «Імідж Холдінг» відповідно до розпорядження голови ДПА в Запорізькій області Олексія Тімарцева створено спільну робочу групу, до складу якої увійшли представники регіонального управління, податкової міліції, сектору адміністрування акцизного податку, управління податкового контролю юридичних осіб ДПА в Запорізькій області. Безпосередньо на підприємстві вона здійснюватиме фактичний аналіз обсягів виробництва, витрачання сировини — спирту, води, етикеток, тари, енергоносіїв, що дасть можливість різним підрозділам податкової служби спільно розробити систему комплексних заходів щодо збільшення надходжень, своєчасної та повної сплати податків.

Роль небайдужого споживача

Безперечно, кількість порушень зменшуватиметься і завдяки небайдужості споживачів. Покупцям, які придбавають підакцизну продукцію, варто цікавитися, чи має продавець відповідну ліцензію та документи, що засвідчують якість продукції. Адже деякі бізнесмени торгують алкогольними напоями і тютюновими виробами, проводячи розрахунки між собою готівкою, а при передачі товару агенти не надають ні товарно-транспортних накладних установленого зразка, ні податкових накладних, ні документів, що засвідчують якість продукції, грубо порушуючи вимоги законодавства та правила торгівлі. На сьогодні такі факти перевіряють та вживають передбачених законодавством заходів щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Досить часто продавці тютюнових виробів продають цигарки дорожче від установленої максимальної ціни, зазначеної на пачці, що заборонено законодавством. Тож, якщо, купуючи або вживаючи алкогольні напої чи тютюнові вироби, ви засумнівались у їх якості й легальності, одразу інформуйте про такі факти Департамент або його регіональні управління.


Підготував Олександр ТИТАРЕНКО,
начальник відділу організаційно-аналітичної роботи Департаменту контролю

за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів  ДПС України