Новини

«Діалог сформує довіру»

Александр Клименко — Председатель ГНС УкраиныНайближчим часом податкова служба організовує міжнародну конференцію «Актуальні проблеми протидії корупції в органах Державної податкової служби України». Головна мета цього форуму — подальший розвиток діалогу з інституціями громадянського суспільства, що представляють інтереси платників податків, а також спільна боротьба з корупційними проявами в оподаткуванні. Про нинішні відносини між суспільством та податківцями розповідає Голова ДПС України Олександр КЛИМЕНКО.


— Олександре Вікторовичу, чи є корупція, на Вашу думку, значною загрозою для податкової сфери? Чим громадськість може допомогти у боротьбі з таким явищем?

— На щастя, проведені соціологічні опитування свідчать, що мої колеги-податківці і платники податків називають наше відомство найменш корумпованим. Проте для нас головне — зберегти й посилити такий стан речей, унеможливити будь-які корупційні прояви. Профілактика корупції — це ще складніше завдання, аніж, власне, її знищення.

Роль громадянського суспільства у цьому — величезна. Усі інституції, які виступають від імені підприємницького середовища, мають насамперед не мовчати, а прямо вказувати на будь-які негаразди у стосунках податківців і бізнесменів, відстоювати права платників, публічно проголошувати свою позицію, використовуючи наявні механізми комунікації з керівництвом податкової служби.

Ми не є закритим відомством, до нас легко достукатися. І ми очікуємо, що платники активно користуватимуться цією можливістю.

— Кілька місяців тому ви започаткували новий інтерактивний сервіс «Пульс податкової». Чи дають змогу перші результати дії прямої лінії зробити певні узагальнення про проблеми, які хвилюють суспільство, напередодні проведення конференції?

— Проект «Пульс податкової» передусім націлено на відвертий діалог податківців і громадян. Тим самим ми намагаємося залучити громадян не тільки до боротьби з корупцією, а й обговорити труднощі загалом. Назвавши цей проект саме так, ми мали на увазі прагнення керівництва і, сподіваюся, небайдужих громадян тримати руку на пульсі податкової служби, швидко реагувати на можливі симптоми таких небезпечних «хвороб», як порушення законних прав людей, зловживання владою.

Робити узагальнення, які можуть свідчити про сталі тенденції, ще рано. Втім зазначу, що міжнародна конференція щодо протидії корупції і «Пульс податкової» — це проекти одного ґатунку,  покликані встановити прямий контакт між податківцями, бізнесменами, політиками й громадянами. Ми не заперечуємо існування корупційних ризиків. Водночас розуміємо, що будь-яка державна структура, уражена корупцією, перестає бути дієздатною і керованою, не може виконувати своїх прямих функцій на належному рівні. Я цього допустити не можу з огляду на серйозність та важливість завдань, які слід вирішувати.

Від того, що податкова служба буде максимально «чистою» структурою, виграють усі. Допомога платників податків при цьому необхідна. Адже окрім того, що вони викривають корупційні діяння, представники громадськості відновлюють довіру до податкової служби у суспільстві. Ефективність системи демонструє не помилка, а реакція на помилку. А ми жорстко реагуємо на бодай найменший натяк на корупцію. Громадськість це бачить і, сподіваюся, адекватно оцінить.

— Як довіра може сприяти вирішенню проблеми?

— Довіра є однією з основ соціального капіталу. Залежно від довіри функціонує економіка. Саме податкова служба виступає індикатором, який формує розвиток вітчизняної економіки. На жаль, Україна є однією з-поміж європейських країн, яка має найнижчий рівень доходів і довіри. Ми усвідомлюємо всю міру відповідальності й розуміємо, як нам діяти. Передусім слід багато зробити, щоб укріпити серед платників податкову культуру, яка у свою чергу формує податкову поведінку. Тому ми зацікавлені у зростанні рівня довіри до податкової як сервісної служби зокрема, так і державної установи в цілому.

— Чи сприятиме зростання податкової культури унеможливленню корупції?

— Це — головний чинник. Ми усвідомлюємо, що довіра до одного відомства не викорінить проблеми в інших установах. Але з чогось треба починати. Нашим завданням у системі державної служби, переконаний, є перетворення податкової з фіскального органу на сервісну установу. Ми закладаємо фундамент для такої роботи. Важливо усвідомити, що платник податків є нашим клієнтом і роботодавцем, замовником наших послуг. Тому свою діяльність ми плануємо виходячи саме з цього постулату. Передбачається спрощення податкових процедур, розвиток нових видів сервісу, запровадження сучасних стандартів обслуговування. Тобто ми маємо стати провідним регулятором бізнес-клімату, ініціатором і координатором таких змін. Сподіваюся, учасники конференції дадуть уже виконаній роботі оцінку і вироблять прийнятні для нас рекомендації.

— Чи зменшили такі ініціативи корупційні ризики у відомстві?

— Безперечно. Хоча б за рахунок мінімізації людського фактора у прийнятті рішень, зокрема запровадження автоматичного відшкодування ПДВ, електронної звітності тощо. Втім хочу підкреслити, що проблема залишається актуальною. З огляду на те, що велика частка вітчизняного капіталу перебуває в «тіні», залишається значний ризик корупційних дій. Адже загроза порушення закону з боку податківця, за нашими спостереженнями, у більшості випадків існує там, де є пропозиція. Тобто тіньовий бізнес з самого початку налаштований на так звану співпрацю з податківцями поза законом.

— Отже, ліквідувати прояви корупції можна тільки разом з тіньовою економікою?

— Слід діяти комплексно і усталити таку податкову практику, щоб корупційні дії були економічно невигідними з бізнесової точки зору і небезпечними (або  неможливими) для учасників. Тобто створювати такі податкові процедури, в яких рішення приймаються не суб’єктивно інспектором, а за чітким регламентом. Як приклад — нова практика призначення перевірок. Відтепер перевіряє не податківець, а автоматизовані пошукові системи оцінюють податкові ризики підприємств. Те ж саме стосуватиметься інших аспектів нашої діяльності.

— До речі, презентуючи «Пульс податкової» у власному блогу, ви запропонували бізнесменам експеримент…

— Так. Пропонував усім, хто читає та активно коментує мій блог, у разі виявлення випадків перевищення влади, зловживання з боку податківців розповісти про це операторам «Пульсу». Більшість читачів підтримала ідею. Платники справді прагнуть вести діалог, і важливо, щоб ми вчасно їх почули. Щодо результатів експерименту, то на сьогодні читачі блогу з жодними проблемами не стикалися, і я бажаю їм успішної роботи без перешкод і в подальшому.


Розмову вели Євген САФОНОВ
та Микола ВЛАЩУК