Новини

Податківці мають бути взірцем бездоганного дотримання букви закону

Андрей Лаврешов — Председатель ГНС в Николаевской областиНа Миколаївщині існують резерви для збільшення надходжень до бюджетів усіх рівнів. Причому виявляються вони не лише з огляду на багатство природного і промислового потенціалу краю, розвинуту транспортну інфраструктуру. Зростанню бюджетних надходжень має насамперед сприяти цілеспрямована діяльність податківців області щодо створення таких умов для тіньового бізнесу, за яких працювати можна було б лише легально. На цьому наголосив голова ДПА у Миколаївській області Андрій ЛАВРЕШОВ під час нещодавньої розширеної апаратної наради з керівниками підрозділів ДПА та податкових інспекцій області.


— Андрію Юрійовичу, пригадується, в одному з останніх інтерв’ю «Віснику» сподівання щодо податкових надходжень Ви покладали на такі виробничі галузі, як суднобудування, виробництво газових турбін, електроенергії, агропромисловий комплекс. Чи справдилися Ваші очікування та чи поповнився цього року перелік бюджетоформуючих структур підприємствами інших галузей?

— Справді, саме великі платники податків сплачують значну частку коштів до бюджету. Відтак ми приділяємо їм максимальну увагу. Питання, пов’язані з обслуговуванням цих платників, тримаємо на контролі особисто я та керівники податкових інспекцій області. І хоч у нас є об’єктивні втрати бюджету, проте наше головне завдання — використовувати всі наявні резерви і позитивні тенденції в економіці для забезпечення зростання надходжень до бюджету та виконання планових показників.

Так, у січні — серпні 2011 року податківцями області досягнуто ефективних результатів із забезпечення надходжень коштів до бюджетів усіх рівнів. До зведеного бюджету забезпечено 2433,2 млн. грн., що на 334,6 млн. грн., або на 16%, більше, ніж за аналогічний період минулого року.

Збір до державного бюджету становить 1404,1 млн. грн. Понад рівень минулого року забезпечено 221,1 млн. грн. За рахунок розширення бази оподаткування шляхом збільшення податкової віддачі, руйнування схем мінімізації вдалося досягти приросту надходжень з податку на прибуток порівняно з січнем — серпнем минулого року на 271,5 млн. грн., або на 62%, з податку на додану вартість — на 65,3 млн. грн., або на 15,4%.

Протягом поточного року найістотніші суми податкових коштів до бюджету забезпечено підприємствами транспортної галузі, питома вага надходжень яких у цілому становить 24%, електроенергетики — 18,7%, машинобудування — 14,5%, торгівлі — 8,9%, харчової промисловості — 8,4%, сільського господарства — 4,7%.

Користуючись нагодою, висловлюю вдячність керівникам та колективам підприємств, які усвідомлюють необхідність добровільної та своєчасної сплати податків, наповнюючи державну скарбницю. Серед таких бюджетоутворюючих підприємств області — ДП «Дельта-Лоцман», ТОВ «Миколаївський глиноземний завод», ДП «Науково-виробничий комплекс газотурбобудування «Зоря-Машпроект», ТОВ сільськогосподарське підприємство «НІБУЛОН». Усього цими підприємствами сплачено до бюджету близько 600 млн. грн. Причому коло таких структур поступово розширюється, до них долучилися три морські порти — спеціалізований морський порт «Октябрьск», ДП «Миколаївський морський торговельний порт» та його відокремлений структурний підрозділ «Дніпро-Бузький», якими сплачено до бюджету близько 80 млн. грн.

Слід зауважити, що за рахунок перевищення темпів зростання надходжень платежів до державного бюджету над темпами зростання виробництва, а це 104,6%, додаткові надходження становлять 143,7 млн. грн. Таких результатів вдалося досягти завдяки збільшенню добровільної сплати податків та покращенню їх адміністрування, руйнуванню схем мінімізації податків та розкрадання ПДВ, а також правильним управлінським рішенням, прийнятим на колегії ДПА у Миколаївській області та розширених апаратних нарадах з керівниками підрозділів обласного апарату і начальниками податкових інспекцій області.

— Восени зазвичай у центрі уваги перебуває ринок зерна. Вже, здавалося б, остаточно визначено правила діяльності: скасовано квотування, набрав чинності Закон про експортні мита і зернові, однак саме в цьому секторі аграрної галузі зафіксовано чимало зловживань, пов’язаних зі створенням фіктивних підприємств з метою ухилення від сплати податків, відмиванням коштів, отриманих злочинним шляхом, тощо. Наскільки оперативно вдається податківцям Миколаївщини виявляти порушення законодавства  і з якими труднощами вони стикаються при цьому?

— Змушений констатувати, що не всі суб’єкти господарювання відповідально ставляться до сплати податків. Тому одним із пріоритетних напрямів діяльності податкової служби області є подальша робота, спрямована на руйнування схем ухилення від сплати податків та залучення підприємств до формування дохідної частини бюджету.

На Миколаївщині протягом 2011 року пільговий режим оподаткування з ПДВ використовує 841 сільгосптоваровиробник, або 18% від загальної кількості платників ПДВ по області, якими за вісім місяців цього року задекларовано понад 2,6 млрд. грн. обсягів поставок, або 12% товарообігу по області.

Слід зауважити, що особливість пільгового оподаткування сільгосптоваровиробників відповідно до законодавства полягає у тому, що сума ПДВ, нарахована сільськогосподарським підприємством на вартість поставлених ним сільськогосподарських товарів (послуг), не підлягає сплаті до бюджету та повністю залишається у розпорядженні такого сільськогосподарського підприємства для виробничих цілей.

За результатами декларування за січень — серпень 2011 року завдяки пільговому режиму оподаткування на спецрахунках сільгосптоваровиробників акумульовано майже 300 млн. грн., які спрямовуються на їх розвиток. Використання пільгового режиму оподаткування ПДВ сільгосптоваровиробником не спричиняє податкових наслідків у вигляді зобов’язань щодо сплати ПДВ до бюджету та дає змогу використовувати зазначену категорію платників як вигодоутворюючих суб’єктів для формування сумнівного податкового кредиту іншим платникам ПДВ.

Щоб не допустити втрат державного бюджету шляхом формування сільськогосподарськими підприємствами сумнівного податкового кредиту з ПДВ, питання відповідності обсягів фактичного врожаю сумам задекларованих обсягів реалізації сільськогосподарської продукції у податковій звітності перебуває на постійному контролі податкових органів.

Спільно з Головним управлінням агропромислового розвитку Миколаївської облдержадміністрації встановлено контроль щодо посівних площ сільськогосподарських культур під врожай поточного року, їх врожайністю у розрізі сільськогосподарських культур та районів.

На сьогодні підбито підсумки збору врожаю зернових культур і найближчим часом буде узагальнено підсумки збору врожаю технічних культур. У більшості сільськогосподарських підприємств врожайність відповідає середньостатистичним даним. Однак у деяких врожайність зернових культур перевищує середню у 2 — 5 разів. Цю категорію платників віднесено до платників з підвищеним ступенем ризику, які потребують першочергової уваги з боку податкових органів.

Податківцями проведено інвентаризацію сільгосптоваровиробників, які перебувають на спеціальному режимі оподаткування, в ході якої переведено на загальну систему оподаткування 33 платники, які не підпадали під вимоги ст. 209 Податкового кодексу України. За результатами виїзних документальних перевірок сільгосптоваровиробників донараховано до сплати в бюджет 5,1 млн. грн.

— Як розвивається на Миколаївщині процес автоматичного відшкодування ПДВ платникам?

— Щодо автоматичного відшкодування ПДВ зазначеним критеріям відбору, визначеним Податковим кодексом України, у Миколаївській області відповідають 5 підприємств, які подали заявки на відшкодування  ПДВ з бюджету за деклараціями за липень поточного року.

Питома вага автоматичного бюджетного відшкодування по області в загальній сумі заявок на розрахунковий рахунок становить 96%. Причому на початок року за деклараціями за січень жодне підприємство не мало право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування ПДВ. Таким чином, спостерігається тенденція до збільшення кількості платників, які мають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування ПДВ.

— Чи існують проблеми щодо наповнення місцевих бюджетів?

— Податкові інспекції плідно співпрацюють з місцевими радами. За вісім місяців 2011 року до місцевих бюджетів мобілізовано 1,3 млрд. грн., розрахункову базу місцевих бюджетів виконано на 107%. Понад прогнозні показники місцевих рад надійшло 35,1 млн. грн. Порівняно з аналогічним періодом 2010 року додаткові платежі становлять 113,5 млн. грн., або 12%. Найбільший приріст надходжень порівняно з минулим роком забезпечено за рахунок сплати податку на доходи фізичних осіб — на 107 млн. грн., або на 16%, та плати за землю — на 13,5 млн. грн., або на 11%.

Станом на 1 вересня 2011 року до бюджету надійшло 789,8 млн. грн. податку на доходи фізичних осіб, що на 107,1 млн. грн. перевищує показник аналогічного періоду минулого року. Надходження цього податку становлять 76,7% від загальних надходжень до місцевих бюджетів області. Основне джерело надходжень — від заробітної плати робітників та службовців. Станом на 1 вересня 2011 року надійшло 722,2 млн. грн., зокрема за оренду земельних паїв — 29,7 млн. грн., декларування громадянами доходів, отриманих у 2010 році, — 15,9 млн. грн., погашення заборгованості із зарплати та підвищення рівня зарплати найманим працівникам — 6,7 млн. грн., від підприємницької діяльності — 6,5 млн. грн.

Основним пріоритетним напрямом роботи, як і раніше, є запобігання порушенням у сфері законодавства про працю. У результаті перевірок порушникам донараховано 8,3 млн. грн. податку на доходи фізичних осіб, з яких 1,6 млн. грн. вже надійшло до бюджету. Завдяки втручанню податківців 2192 неоформлені фізичні особи вже офіційно працевлаштовані та отримали соціальний захист.

— Які нові проекти започатковано податківцями області щодо підвищення ефективності консультаційної допомоги платникам податків, спрощення процедури подання податкової звітності? Чи відчувається прогрес у застосуванні електронних технологій опрацювання документів?

— В області функціонують 26 постійно діючих консультаційних центрів з питань роз’яснення застосування норм Податкового кодексу України, до роботи в яких залучено фахівців функціональних структурних підрозділів органів ДПС, а також волонтерів та представників громадських організацій. Таким чином забезпечено своєчасний розгляд запитань від платників податків щодо застосування законодавчих норм.

Звісно, значно спрощують спілкування з платниками податків Інтернет-технології. Відтак податківці краю долучилися до проекту, який став систематизованим механізмом постійного спілкування платників податків з фахівцями регіональних органів ДПС у плановому форматі. Тобто щодня по черзі 27 регіональних податкових адміністрацій України, в тому числі ДПА у Миколаївській області, надають консультаційну та роз’яснювальну допомогу платникам податків на спеціалізованому бухгалтерському порталі. Завдяки новому сервісу «Черговий по країні» платники мають змогу поставити запитання та отримати відповіді, завітавши на сайт ДПА у Миколаївській області (www.odpa14.gov.ua), на сайт ДПС України (www.sta.gov.ua) або на сайт всеукраїнського бухгалтерського порталу Бухгалтер.com.ua.

Для створення сприятливих умов переходу на електронну звітність, а також заощадження часу платників податків, який витрачається на укладання договорів, запроваджено новий сервіс для дистанційного укладання договорів щодо подання звітності через Інтернет. Звернувшись до органу ДПС за місцем реєстрації, платники податків укладають договори про визнання електронних документів і подають звітність в електронній формі. Перевагами такого способу подання звітності є зменшення паперового документообігу та спрощення процедури подання звітності до податкових органів. Звітність може бути подано безпосередньо з робочого місця, що знаходиться в офісі платника. Крім того, податкова звітність автоматично перевіряється на наявність у звітних документах помилок, що дає платнику можливість виявляти і виправляти помилки самостійно.

Свідченням по-справжньому партнерської співпраці податкової служби з платниками податків є впровадження таких нововведень, як електронна картка та кабінет платника податків. Електронна картка дає змогу цілодобово та оперативно отримувати інформаційну та клієнтську підтримку з боку ДПС на всій території України. Вона є унікальною комбінацією компактності та портативності. Використовуючи картку, що має багатоступеневий захист від зчитування, підробки та виключає вірогідність кримінальних афер, можна оперативно та безпечно здійснювати сплату податків. Тому картка може використовуватися як персональний ідентифікаційний засіб. Вона надає доступ до електронного кабінету платника податків у режимі реального часу.

— Наскільки ДПС Миколаївщини забезпечена досвідченими і кваліфікованими кадрами? У який спосіб стимулюєте кращих працівників і наскільки жорстко дієте у разі, якщо податківці припустилися порушень, були задіяні у корупційних схемах?

— За статистикою, станом на 1 липня 2011 року в органах ДПС у Миколаївській області працюють 1489 осіб, з яких з повною вищою освітою — 1380 осіб, що становить 95,8% від кількості усіх працівників. Зауважу, що вакантні посади на конкурсній основі заповнюються випускниками вищих навчальних закладів. А підрозділи податкової міліції комплектуються за рахунок випускників Національного університету ДПС України.

У податковій службі області працюють висококваліфіковані фахівці. Кращих із них керівництво податкової служби постійно стимулює шляхом преміювання та заохочення: 6 працівників було нагороджено нагрудними знаками Державної податкової служби України, одного працівника занесено на Дошку пошани ДПС України, одному працівнику присвоєно почесне звання заслуженого економіста України, 46 працівників отримали почесні грамоти та подяки ДПС України та ДПА у Миколаївській області, 7 працівників відзначено керівниками органів влади області.

У підрозділах податкової служби Миколаївщини двічі на місяць проводимо професійно-економічні навчання з питань етики, трудової дисципліни, протидії корупції в органах ДПС, вивчення норм Податкового кодексу України тощо.

Ми націлюємо працівників підрозділів податкової служби області на неухильне дотримання антикорупційного законодавства. Цим питанням приділили увагу і під час нещодавньої апаратної наради. Зокрема, йшлося про те, що в разі порушень податківцями антикорупційного законодавства до відповідальності буде притягнуто не лише осіб, які їх припустилися, а й керівників підрозділів, котрі недостатньо контролюють повсякденну службову діяльність своїх підлеглих. Адже податківці, які вимагають від платників податків сумлінності й законослухняності, мають бути взірцем бездоганного дотримання букви закону.


Розмову вела  Інна ГОЛОВКО,
inna@visnuk.com.ua