Новини

Податкова збирає гроші до бюджету не для себе, а для громадян

Відповіді на запитання мас-медіа щодо обліку платників податків, якості їх обслуговування та детінізації економіки.

Александр КлименкоУ період здійснення реформ питання справляння податків і критика на адресу податкового відомства — чи не найперспективніші, порушуючи які, окремі публічні особи збільшують власну цитованість у пресі. А в той час як останнім вдається заробити кільканадцять балів рейтингу від аудиторії, податківці просто працюють — завзято і наполегливо, розвіюючи міфи та руйнуючи стереотипи про нібито фіскальну манеру спілкування з платниками. «Ми намагаємося прислухатися до проблем підприємців і зробити все, аби покращити умови їх розвитку», — розповів журналістам заступник Голови ДПС України Олександр КЛИМЕНКО.


— Олександре Вікторовичу, існує думка, що статистика щодо скорочення кількості підприємців, до якої апелюють деякі політики, не зовсім відповідає реаліям. Де ж у дійсності правда і звідки беруться цифри?

— Де беруть цифри ті, хто їх виголошує, — питання, мабуть, до них. Я ж хочу спростувати дані, озвучені громадськості, покладаючись на офіційні джерела державної податкової служби. Так от: ніякого зменшення кількості фізичних осіб — підприємців немає. Картина, яку дає змогу описати статистика ДПС України, є такою. Якщо на кінець 2010 р. було зареєстровано 2,420 млн. фізичних осіб — підприємців, то протягом шести місяців 2011 р. зареєстровано 2,430 млн., тобто маємо приріст цієї категорії платників. Щодо платників єдиного податку, то їх кількість є практично незмінною і становить близько 1 млн. осіб. Слід звернути увагу і на цифри, пов’язані з набранням чинності з ІІ кварталу поточного року розділом ІІІ Податкового кодексу України: якщо станом на 1 квітня підприємців, які сплачують єдиний податок, налічувалося 952 тис., то вже станом на 1 липня — 1,5 млн. Відповідно щомісяця таких платників більшає приблизно на 10 тис. Це досить показова статистика.

— За рахунок чого відбувається збільшення кількості платників? Це реєстрація нових чи, можливо, перереєстрація підприємців?

— Очевидно, насамперед тут спрацювала дія Податкового кодексу України, який стимулює малий і середній бізнес до розвитку. Це помітно неозброєним оком, що ми знову ж таки фіксуємо. Цифри щодо закриття підприємств, які наводяться в пресі, також хочу спростувати, користуючись офіційними даними. Якщо порівнювати 2010 і 2011 р., кількість заяв на ліквідацію фізичних осіб — підприємців зменшилася на 7,1%, або на 9,4 тис. Взагалі подали заяви на закриття 122,3 тис. підприємців, і стільки само фізичних осіб виявили бажання зареєструватися підприємцями. Важливо розуміти й те, що тільки одне підприємство з восьми, які подали заяву на ліквідацію, декларувало в 2011 р. валові доходи. Такі платники в основному перейшли на загальну систему оподаткування — з початку року ця категорія фізичних осіб — підприємців збільшилася на 223 тис. Інші підприємці не декларували будь-яких доходів, тому стверждувати, що вони впливають на соціальний та економічний бік справи, немає сенсу й підстав.

— За Вашими прогнозами, яким чином можуть змінитися ці цифри до кінця року? Чи буде Податковий кодекс України й надалі мотивувати платників до активного ведення бізнесу?

— Він уже мотивує до цього, і те, що наразі зроблено, — дуже великий крок у розбудові всього малого сегмента економіки, малого бізнесу. Я переконаний, що до кінця року динаміка реєстрації фізичних осіб — підприємців буде позитивною. Крім даних за січень — червень 2011 р., які я навів, ще одне підтвердження моїх слів — надходження податку на доходи фізичних осіб. Вони сьогодні також зростають порівняно з 2010 р. — вже на 53,3 млн. грн.

— Яку роль у збільшенні надходжень відіграє виведення економіки з тіні?

— Детінізація економіки, яку проводить державна податкова служба, є пріоритетним напрямом діяльності відомства. Це системна робота, і заходи, яких вживають податківці, дають результати. А результати — це передусім додатково мобілізовані в дохідній частині держбюджету кошти, що спрямовуються на забезпечення соціальних гарантій громадянам. Загалом дуже важливо враховувати соціальну складову в нашій роботі. Тому що податкова — я щоразу на цьому наголошую — збирає гроші до бюджету не для себе, а для громадян. І коли ми стверджуємо, що ми проти заробітних плат «у конвертах», проти схем мінімізації і жорстко ставимося до їх застосування, то так воно і є. Але нам це потрібно не для виконання якихось планових показників, а для забезпечення фінансування програм, прийнятих Президентом України і Кабінетом Міністрів України.

Додаткове надходження коштів за рахунок детінізації економіки — це й можливість здійснення додаткових виплат пенсіонерам, учителям, кошти на будівництво доріг і в цілому на розвиток соціальної сфери, що потрібно кожному громадянинові України. Тому в нашій роботі ми розраховуємо на підтримку.

Нещодавно на офіційному сайті ДПС України ми розмістили інтерактивне опитування на тему «Що спонукає Вас закрити свій бізнес?» Мета — з’ясувати та врегулювати проблемні питання, які виникають у платників податків під час ведення фінансово-господарської діяльності. Варіанти відповідей були запропоновані різні: неузгодженість норм податкового законодавства, високі ставки податків і зборів, перевірки податкової служби тощо, у тому числі відсутність підстав. Проаналізувавши анкети, ми з’ясували, що на сьогодні більшість респондентів не мають підстав для закриття власного бізнесу. І це — позитив, який надихає на плідну роботу і дає змогу сподіватися, що і надходження коштів до держбюджету буде належним, і ділова активність платників податків тільки зростатиме. Щоденна практика на засадах норм Податкового кодексу України довела його переваги порівняно з законодавством, що діяло раніше.

— Чи існує між податківцями й підприємцями ще якийсь зворотній зв’язок крім опитування на сайті? Якщо так, то чи озвучують вони свої побажання щодо коригування норм Кодексу і як ви це враховуватимете?

— Як я вже зазначав, наша робота є системною. Ми ніколи не робимо щось одне, а все — у комплексі виважених дій. Зворотній зв’язок із підприємцями для нас дуже важливий. Ми намагаємося почути, які проблеми виникають у підприємців, і зробити все, аби покращити умови їх розвитку. Тож задіюємо всі можливі канали спілкування: і інтерактивне — через офіційний веб-сайт, і «гарячі лінії», і Інформаційно-довідковий департамент, що надає відповіді на всі запитання платників.

У вересні поточного року напередодні Дня підприємця у приміщеннях інспекцій ми поставили скриньки, запропонувавши бізнесменам покласти туди свої побажання з приводу того, що доцільно змінити в роботі відомства. Це ще один спосіб комунікації з ними. Чого прагнуть підприємці? Насамперед покращення якості послуг. Ми це почули і втілюємо в життя. Широкого розголосу в цьому плані набув напрям, запропонований Головою ДПС України, — відкриття сервісних центрів. Принципи їх діяльності полягають у якісному обслуговуванні фізичних і юридичних осіб, що схвально сприймається платниками. У Донецькій області зовсім нещодавно було відкрито вже п’ятий такий центр, відкриваються сервісні центри в Івано-Франківській та інших областях.

Вони будуються не за один день, адже будь-яка реформа має певну тривалість у часі, але головне, що робота продовжується. Вважаю, що ми щомісяця звітуватимемо про відкриття нових сервісних центрів. А в недалекій перспективі в кожній інспекції буде створено таке місце, де платник податків зможе отримати довідку, подати декларацію, отримати роз’яснення, не чекаючи в чергах і в максимально зручний для нього спосіб.


Спілкувалися Сергій ЦИГІПА та Ольга ГЕРМАНОВА,
germanova@visnuk.com.ua