Юридична практика

Акцент — на ефективності

У ДПС України успішно впроваджується новий формат правової роботи.

Владислав КочкаровКардинальні зміни, які відбуваються в умовах реформування органів податкової служби України, торкнулися також юридичного підрозділу та підрозділу апеляцій. Наразі визначено основні пріоритети роботи та стратегічні завдання, окреслено тактику їх виконання. Про те, як виглядатиме новий формат об’єднаного підрозділу та який вплив матиме на роботу податкових органів, про стан супроводження справ у судах розповідає директор Департаменту правової роботи ДПС України Владислав КОЧКАРОВ.


— Владиславе Вікторовичу, які нові можливості і перспективи відкриваються у процесі реформування юридичних підрозділів органів ДПС?

— У ході проведення реорганізації ДПА України юридичний підрозділ та підрозділ апеляцій об’єднано на рівні ДПС України в Департамент правової роботи, на рівні обласних органів планується утворення аналогічних управлінь, на рівні ДПС у містах та районах у містах з районним поділом залишаться юридичні підрозділи. Це зумовлено тим, що Податковим кодексом передбачено дворівневу процедуру адміністративного оскарження рішень податкових органів до обласних ДПС та ДПС України. Новий формат єдиного підрозділу сприятливіший для налагодження ефективної взаємодії з аудитом та податковою міліцією. Ми робимо акцент на можливості впливу на правозастосовчу практику податкової служби та її формування з урахуванням судової, що істотно позначиться на зростанні коефіцієнта корисної дії податкової служби в цілому.

Нині перед Департаментом правової роботи, працівники якого зорієнтовані на підвищення ефективності, поставлено три основні стратегічні завдання: формування, навчання та мотивація кадрового потенціалу юридичних служб; поліпшення взаємодії структурних підрозділів під час здійснення контрольно-перевірочних функцій; покращення ефективності роботи юридичної служби із супроводження справ у судах.

Зважаючи на те, що основна мета роботи юристів-податківців полягає у правовому сприянні виконанню основних функцій органу, складовою частиною якого вони є, заходи щодо поліпшення їх роботи розроблено насамперед з урахуванням основних завдань податкової служби в цілому.

— Новий зміст діяльності юристів в органах ДПС України, безперечно, потребує нових форм та методів роботи. Які з них очолюваний Вами Департамент практикує уже зараз?

— Ми з колегами приділяємо особливу увагу новаціям у роботі. Зокрема, розроблено Програму щодо поліпшення ефективності роботи юридичної служби органів ДПС при супроводженні справ у судах. Цю програму було презентовано на семінарі-нараді, який відбувся 27 липня поточного року за участю керівників юридичних управлінь ДПА в областях, ДПІ в містах Києві та Севастополі, у районах великих міст. До речі, планується системне проведення подібних навчальних семінарів та тренінгів.

Крім того, з метою підвищення професійного рівня фахівців триватиме запроваджене тестування працівників підрозділів правової роботи (юридичних), податкового контролю, оподаткування юридичних осіб та податкової міліції з питань податкового законодавства та судової практики.

У серпні відбулося засідання робочої групи в складі представників регіональних органів податкової служби, на якому було визначено ключові показники ефективності роботи органів ДПС. Використання показників дасть змогу об’єктивно оцінити роботу податкових органів. Відтак і надані за наслідками такої оцінки рекомендації сприйматимуться позитивніше.

Було також визначено стратегічну мету діяльності органів ДПС — забезпечення умов для реалізації громадянами та суб’єктами господарювання конституційного права на сплату податків та розроблено напрями її реалізації.

— У відносинах податківець — платник часто виникають непорозуміння, адже податкове законодавство об’ємне й наразі перебуває в процесі удосконалення. Які найпоширеніші причини позовних заяв платників податків?

— Найбільшу кількість справ за позовами платників податків до органів ДПС становлять справи про визнання недійсними податкових повідомлень-рішень (близько 84%). Найчастіше це оскарження донарахувань та/або застосування штрафних (фінансових) санкцій з ПДВ (24%) та податку на прибуток (16%), штрафних (фінансових) санкцій за порушення законодавства про реєстратори розрахункових операцій  та щодо регулювання обігу готівки (18%).

— З якими позовами до платників податків найчастіше звертаються до суду податкові органи та чи змінилися причини позовів у зв’язку з набранням чинності Податковим кодексом України?

— Більшість справ за позовами органів ДПС до платників податків стосується припинення діяльності юридичної особи та фізичної особи — підприємця (52%, або 54,3 тисяч справ). Великий відсоток становлять також справи про стягнення заборгованості (32,4%, або 33,8 тисяч справ).

Необхідно зазначити, що у зв’язку з набранням чинності Податковим кодексом України змінилися заходи щодо погашення податкового боргу, у тому числі в судовому порядку.

Так, підпунктом 20.1.18 пункту 20.1 статті 20 Кодексу передбачено право органів ДПС звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника, на суму податкового боргу або його частини.

Законом України від 02.12.2010 р. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України», зокрема, внесено зміни до Кодексу адміністративного судочинства України.

Так, статтею 1833 КАС України запроваджено нову спеціальну (скорочену) процедуру звернення податкового органу до суду з відповідними поданнями (про зупинення видаткових операцій платника податків на його рахунках; про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків; про стягнення коштів за податковим боргом), що значно прискорює надходження коштів до Державного бюджету України, розширює ресурсну базу державних фінансів та забезпечує своєчасне погашення податкового боргу.

— Яка динаміка розгляду судами справ за участю органів податкової служби спостерігається в поточному році та на чию користь ухвалюються рішення суду?

— Протягом 2011 року (станом на 01.08.2011 р.) порівняно з відповідним періодом минулого року кількість справ за участю органів ДПС зменшилася (на 19,2 тисяч справ, або 12%), а сума — збільшилася (на 30,6 млрд. грн., або на 33,5%).

З усіх категорій справ, розглянутих у 2011 році, на користь органів ДПС вирішено 56 тис. справ (у тому числі немайнові спори) на суму 26,8 млрд. грн., що становить 94,6% кількості та 73,2% суми розглянутих судами справ, з них у 42,1 тис. справ на суму майже 6,9 млрд. грн. провадження закінчено (винесено остаточні рішення).

На користь платників податків за січень — липень 2011 року вирішено 3171 справу на суму 9,8 млрд. грн. (або 5,4% кількості та 26,8% суми розглянутих справ), з них у 288 справах на суму 545,3 млн. грн. провадження закінчено (винесено остаточні рішення).

Загалом на користь органів ДПС вирішено на 52,8 тис. справ та на 17 млрд. грн. більше, ніж на користь платників податків.

— Чи вистачає кваліфікованих спеціалістів для роботи в підрозділах правової роботи (юридичних)?

— Осіб, які мають відповідний рівень кваліфікації (диплом про вищу освіту), достатньо. Але існує нагальна необхідність у забезпеченні податкової служби спеціалістами, які мають як досвід роботи, так і (це дуже важливо!) бажання працювати. Вирішення цієї проблеми ми бачимо, зокрема, у налагодженні співпраці з вищими навчальними закладами щодо проходження майбутніми фахівцями — юристами виробничої практики в податкових органах та згодом працевлаштування у нас найкращих студентів. У ході проведення реорганізації податкової служби підбір кадрів проводитиметься виважено та оперативно, з урахуванням особливостей кожного регіону.