Юридична практика

«Перш ніж поставити завдання, аналізую потенціал бізнесу і підлеглих»

Ірина ЗленкоНещодавно у м. Вінниці за ініціативою Українського національного комітету Міжнародної торгової палати (ICC Ukraine), що має свої представництва у 97 державах світу, та за підтримки Вінницької обласної ради та облдержадміністрації відбулися регіональний форум та виїзне засідання Правління ICC Ukraine. У роботі форуму взяли участь представники з 25 областей України. Про імплементацію та розвиток податкового законодавства, а також ініціативи ДПС України щодо співпраці з платниками податків присутнім розповіла голова ДПС у Вінницькій області Ірина ЗЛЕНКО, яка переконана, що процес реформування — це не лише запровадження нових нормативних актів з оподаткування, а й технологічні новації.


— Ірино Володимирівно, коли інвестор розпочинає працювати в Україні, то насамперед зважає на місцеві правила оподаткування. Під час форуму, що відбувся нещодавно в регіоні, йшлося, зокрема, про створення сприятливого інвестиційного клімату в області. Які сервісні новації податкової служби Вінниччини наближують її до європейських стандартів?

— Податкова служба поступово перетворюється на державну структуру, орієнтовану на виконання сервісних функцій для сумлінних платників. Підтвердженням тому є зменшення кількості перевірок: у січні — березні суб’єктів господарювання — юридичних осіб перевіряли удвічі рідше. До того ж стосовно суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахунки у готівковій формі, пріоритетними визначено неконфліктні методи роботи, такі як роз’яснювальна робота, що грунтується на попередньому аналізі показників господарської діяльності платників податків, співбесіди, зустрічі, співпраця, спрямована на пошук обопільно прийнятних рішень щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій, звітування про реальні обсяги виторгів суб’єктів господарювання та раніше застосовані фінансові санкції. Лише в поточному році податківці провели 42 такі зустрічі, участь в яких взяли понад 720 платників. Тому очевидно, що податкова служба націлена на абсолютно нові підходи до виконання своїх функцій та докорінно нові відносини з бізнес-середовищем. Ми прагнемо працювати так, щоб сплачувати податки було зручно, комфортно та необтяжливо.

— Ви очолили податкову службу Вінниччини під час її реформування. Наскільки складним виявився для Вас цей процес?

— Кажуть, ціль виправдовує засоби. Тому зважаючи на основну мету реорганізації — покращення умов обслуговування платника — реформування передбачало зміцнення, оновлення нашої служби. Результат виявився того вартий. І я дуже вдячна колективу за розуміння і підтримку. 95% колег практично з перших днів чітко виконували завдання, які стояли перед відомством, незважаючи ні на що, подеколи забуваючи про своє особисте життя... Мене часто запитують, з ким комфортніше працювати — з молоддю чи старшими колегами? Гадаю, роль працівника в колективі не визначається віком або статтю. Кожен доповнює роботу чимось своїм: молодь — нестримним ентузіазмом та свіжими рішеннями, досвідченіші працівники — практичними навиками, життєвою мудрістю. На мій погляд, найважливішим є те, що на сьогодні в області сформовано висококласну команду фахівців, які завдяки своїм професійним здібностям та інтелекту готові творити нову історію податкової служби, хоч це, можливо, і гучно звучить. Мені дуже приємно, що під час реорганізації податківці області не лише не допустили зриву виконання поставлених завдань, а й спромоглися уникнути суттєвих нарікань з боку підприємців.

— Який стиль керівництва імпонує особисто Вам? Адже Вас знають як принципового, жорсткого керівника.

— Не думаю, що стиль можна визначити так просто, одним словом. Перш ніж поставити завдання працівникам, прагну досконало розібратися в можливості його виконання. Тому коли я кажу, що область має потенціал для виконання доведених завдань, то за цим стоїть детальний аналіз кожної цифри, кожної конкретної суми сплачених податків і зборів підприємствами краю. Проте вся ця робота ускладнювалася ще й через те, що процедура реорганізації передбачала істотне скорочення працівників.

— На сьогодні процес реорганізації вже завершився. Чи передбачаються додаткові кадрові зміни?

— Реорганізацію повністю завершено як на центральному, так і регіональному рівні. І повірте, що це не просто процес звільнення певної кількості працівників відомства, а формування абсолютно нового підходу до виконання своїх функцій та повна зміна відносин між бізнесом і податковою. З огляду на це і плануватимемо подальшу роботу. Голова ДПС України Олександр Клименко чітко окреслив пріоритети: створення принципово нової системи адміністрування податків, в якій ключовою фігурою стане платник. Це наше головне завдання. Розпочинаємо зі створення центрів з обслуговування платників податків, вже працюємо з фахівцями щодо зміни особистого ставлення до виконання службових обов’язків. Лише коли платник не відчуватиме зверхнього ставлення, проявів грубощів чи тяганини, а податки сплачуватимуться добровільно і у повному обсязі, можна буде сказати — завдання керівництва виконано і нам вдалося створити нову систему адміністрування.

— Відхід від суто фіскальної політики зумовлює посилення аналітичної складової і відповідні кроки з боку бізнесу.

— Відносини з бізнесом ми прагнемо будувати у форматі конструктивного діалогу, а не монологу податкової служби. Та на превеликий жаль, деякі суб’єкти господарювання розцінюють таке бажання співпрацювати як лише односторонні зобов’язання. Так, ми суттєво зменшили кількість документальних перевірок, практично не проводили фактичні перевірки, і в результаті отримали зловживання бізнесу — використання нелегальної праці найманих працівників, виплата заробітної плати в розмірі значно меншому, ніж гарантований державою мінімум, співпраця із сумнівними контрагентами, ухилення від оподаткування. І це далеко не вичерпний перелік усіх порушень. Саме це спонукає нас до глибшого доперевірочного аналізу, щоб проведення перевірок стало хоч і ефективним, проте одним із останніх методів впливу та забезпечення дотримання законності. Тож на першому місці — роз’яснювальна і профілактична робота.

— Як сприймає Ваші ініціативи громадськість?

— Мабуть, це запитання до громадськості. Але я переконана — позитивно. З великим бажанням завжди зустрічаюсь із підприємцями регіону, і, знаєте, помітила одну закономірність: навіть якщо до зустрічі представники бізнесу налаштовані, скажімо, не зовсім дружньо, то вже хвилин за десять спілкування починають говорити відверто, просять поради. У таких бесідах я оперую цифрами й фактами і до цього закликаю співрозмовників. Я прошу підприємців конкретно озвучувати те, що їх турбує, адже тільки так вони зможуть отримати реальну фахову допомогу. Не секрет, що дуже часто причиною непорозумінь є елементарна необізнаність суб’єктів господарювання. Тому акцент у нашій роботі має бути на роз’ясненні законодавства, консультаціях. Особисто я приймаю відвідувачів щосереди, не кожну другу-третю середу, а щотижня. В області багато громадських організацій, проте одними із найвідоміших та найпотужніших  є територіальне відділення Асоціації платників податків, яке на Вінниччині очолює Юрій Захарчук, та регіональна рада підприємців при облдержадміністрації, яку очолює Алла Алєксєнцева. З цими об’єднаннями у лютому поточного року було підписано меморандуми про співпрацю. Документи готувалися з урахуванням основних принципів ефективної взаємодії влади та громадськості, з усвідомленням необхідності спільних дій, спрямованих на створення атмосфери довіри та партнерських відносин між платниками податків та органами державної податкової служби. Заплановано чимало спільних заходів, які б допомогли з’ясувати реальний стан взаємовідносин бізнесу з податковою службою, та таких, що сприятимуть поінформованості платників податків щодо законодавчих змін, забезпечуючи зворотний зв’язок. Тобто на сьогодні ми готові почути бізнес та докласти усіх зусиль для його розвитку, але хочемо, щоб і бізнес почув владу. Належна та своєчасна сплата податків — неухильний обов’язок кожного. Лише за такого конструктивного підходу можна забезпечити надходження до бюджетів і створити сприятливе середовище для економічного розвитку краю.

— Звісно, податкова служба робить ставку на сумлінного платника. Однак статистика свідчить, що кількість економічних злочинів не зменшується, більше того, вони стають дедалі витонченішими, бо порушники закону використовують найновітніші інформаційні технології. Які інструменти боротьби з цими злочинами мають у своєму арсеналі правоохоронці Вінниччини?

— На моє особисте переконання, податкова міліція — це орган, який дисциплінує платників. До речі, серед силових структур Вінниччини працівниками податкової міліції досягнуто одного з найвищих показників відшкодування збитків за економічними злочинами. І зовсім не силовими методами, а завдяки оперативним заходам, які дають змогу протидіяти економічним злочинам. На сьогодні важливим інструментом в арсеналі податкової міліції є аналітика. У результаті — бюджет отримує оперативне відшкодування збитків, відбувається руйнування кримінальних схем ухилення від оподаткування та недопущення розкрадання бюджетних коштів. Крім того, підрозділи податкової міліції здійснюють роботу із запобігання злочинам, з їх виявлення, провадять оперативно-розшукову та слідчу діяльність у тісній співпраці з податківцями-ревізорами, що, безперечно, впливає на оперативність та ефективність викриття злочинів і протиправних дій, а відтак підвищує рівень відшкодування завданих бюджету і державі збитків. Нині філософія роботи податкової міліції — не посадити неплатника податків до в’язниці, а примусити його повернути завдані державі злочинною діяльністю збитки включно зі штрафними санкціями.

— Які головні завдання ставите перед підлеглими на найближчу перспективу?

— По-перше, це — легалізація трудових ресурсів краю. Адже лише на Вінниччині 116 тис. осіб працездатного віку протягом останніх трьох років не отримували доходи і, відповідно, опинилися поза процесом формування місцевих бюджетів. Якщо ми зараз оперативно та плідно не спрацюємо у цьому питанні, то вже незабаром матимемо величезну «армію» майбутніх пенсіонерів, які не зможуть захистити себе і забезпечити свої сім’ї. Для вирішення цього питання в кожному районі та місті обласного значення при місцевих органах виконавчої влади створено комісії з питань підвищення рівня оплати праці, до складу яких включено представників податкових органів. По-друге, враховуючи те, що область є аграрною, обійти питання правомірності використання земель, а відтак належної сплати податків і зборів до місцевих бюджетів, ми просто не можемо. Протягом 2011 року працівниками податкових органів області було проведено своєрідну інвентаризацію земель. У результаті було виявлено, що лише такою категорією платників, як платники фіксованого сільськогосподарського податку, використовується понад 1 млн. га (1176,2 тис. га) сільськогосподарських угідь, з яких лише 84,5% належать їм на правах власності або користування. Без відповідних правовстановлюючих документів на землю платниками ФСП використовуються майже 200 тис.  га землі. Як правило, це паї громадян. За певних обставин громадяни не поспішають оформляти відповідне право володіння землею, і цим самим спричиняють неправомірність використання землі сільськогосподарським товаровиробником. Тому завдання на перше півріччя — завершити відпрацювання правомірності використання землі. Адже вся земля має бути належним чином облікована та зареєстрована, а бюджет має отримувати відповідні кошти.


Розмову вела Наталія ЛЕВИЦЬКА,
головний державний податковий
інспектор ДПС у Вінницькій області