Юридична практика

Модернізація державної податкової служби

Вступ

З 16 по 27 травня 2011 р. пани Юп ван Люнтерен, Віталій Ільїн та Матс Генрікссон, члени Наглядової ради (НР) з питань реалізації Програми модернізації Державної податкової служби України (ПМДПС-1), працювали в м. Києві (Україна) для відстеження та здійснення оцінки поступу реалізації ПМДПС-1. Це був п’ятнадцятий візит експертів Наглядової ради до м. Києва. Члени НР обрали пана Юпа ван Люнтерена головою Наглядової ради протягом цієї місії. На жаль, пан Джеймс Оуенз не зміг долучитися до роботи НР під час цієї місії.

Члени НР здійснили оцінку досягнутого прогресу та ходу впровадження ПМДПС-1. Державна податкова адміністрація України та співробітники Світового банку допомагали в організації зустрічей з представниками органів влади України, бізнес-організацій та інших зовнішніх партнерів. Експерти НР також здійснили ознайомчу поїздку до Автономної Республіки Крим з метою відстеження перебігу процесу модернізації в ДПА та ДПІ в цьому регіоні.

Ми мали зустрічі з паном О. Б. Котькало, заступником Голови Комісії з проведення реорганізації ДПА України, заступником Голови ДПА України, який відповідає за ПМДПС, паном О. І. Охтенем, директором Департаменту розвитку та модернізації ДПС, паном А. М. Чуприною, заступником директора Департаменту розвитку та модернізації ДПС, і великою кількістю їхніх співробітників, які презентували напрацювання за різними напрямами програми модернізації. Також відбулася зустріч НР з групою представників підрядника за контрактом з Податкового блока (фірма EPAM Systems) на чолі з паном Ю. О. Антонюком та підрядника за контрактом Управління обігом документів (фірма Sitronics IT Ukraine) на чолі з паном В. М. Шмідком. Експерти НР отримали всю запитану інформацію. Зрештою, вони мали також зустрічі з представниками інших неурядових організацій. Ми дуже вдячні всім, з ким зустрічалися, за те, що вони приділили свій дорогоцінний час для зустрічі з нами і поділилися своїми враженнями.

Члени НР здійснили ознайомчу поїздку до Автономної Республіки Крим, де відвідали ДПА в АР Крим у м. Сімферополі. Цей візит дав експертам НР цінну можливість ознайомитися з умовами впровадження проекту модернізації в Криму, з результатами діяльності ДПА в АР Крим та державних податкових інспекцій. Члени НР дуже вдячні за надання інформації та виявлену до них увагу.

Протягом цієї місії експерти НР через з наближення кінцевого терміну завершення першого етапу Проекту модернізації (червень 2012 р.) зосередили відносно більшу увагу на самій Програмі модернізації та результатах її впровадження і меншу, ніж звичайно, — на загальній податковій ситуації.

Роль Наглядової ради

Функцією Наглядової ради, яка підзвітна Кабінетові Міністрів Україні, є здійснення незалежної оцінки стану реалізації Проекту «Модернізація державної податкової служби України — 1» за напрямами:

  • створення ефективної, дієвої, прозорої та неупередженої системи функціональної діяльності ДПС України та
  • побудова взаємин між ДПС України та суспільством на основі добровільного виконання вимог податкового законодавства платниками податків.

Незалежність і доброчесність НР є необхідними передумовами виконання її ролі. Члени Наглядової ради повинні мати вільний доступ до інформації та можливість висловлювати свої висновки й рекомендації у необмежений спосіб. Висновки та рекомендації її членів мають оприлюднюватися.

Загальне враження щодо прогресу, досягнутого ДПА України та Програмою модернізації ДПС

Програма модернізації ДПС впроваджується уже восьмий рік. Відставання від визначених термінів реалізації Програми, у зв’язку з чим експерти НР висловлювали стурбованість у декількох попередніх звітах, посилилося протягом минулого року і наразі становить майже чотири роки. До кінцевого терміну завершення першого етапу Програми модернізації (29 червня 2012 р.) залишається лише 13 місяців. Виконання завдань першого етапу за такий короткий період часу буде значним викликом для ДПА України та Департаменту модернізації ДПС і потребуватиме цілковитої уваги та зосередження на ключових завданнях, а також безумовної підтримки та активного проведення з боку вищого керівництва. І навіть тоді експерти НР мають великі сумніви щодо виконання завдань до дати закриття першого етапу.

Незважаючи на це, експерти НР із задоволенням відзначили декілька позитивних напрацювань та нові сприятливі умови:

  • новий Податковий кодекс набрав чинності з 1 січня 2011 р. Незважаючи на те що, на думку багатьох спостерігачів, Податковий кодекс потребує внесення змін і роз’яснень, цілком очевидно, що законодавча ситуація покращилася;
  • загальний обсяг податкових надходжень збільшився на 32%, що можна тлумачити як ознаку того, що Україна наразі поступово відновлюється від наслідків фінансової кризи;
  • було започатковано систему автоматичного відшкодування ПДВ, хоча й у дуже обмеженому масштабі.

Існують також ознаки підвищення продуктивності й ефективності роботи ДПС України:

  • концепцію відбору платників податків для аудиту на основі ризикоорієнтованої системи наразі визнано, і вона застосовується у загальнонаціональному масштабі;
  • кількість перевірок зменшилася, чому сприяла вища якість проведених перевірок;
  • подання декларацій з ПДВ у електронному вигляді є наразі нормою;
  • було зареєстровано більшу кількість великих платників податків у спеціалізованих інспекціях для обслуговування великих платників податків (ВПП), оскільки реєстрація в таких інспекціях стала обов’язковою для платників податків, які відповідають критеріям визначення великих платників податків. Було збільшено чисельність персоналу в таких спеціалізованих інспекціях. Частка податкових надходжень від таких спеціалізованих інспекцій у загальному обсязі надходжень збільшилася до 72%;
  • набагато більша частка апеляційних скарг вирішується в судах на користь ДПС України.

У рамках Програми модернізації, незважаючи на те що вона вельми відстає від початкового графіка, було вжито декілька важливих заходів задля прискорення процесу та розв’язання основних проблемних питань.

Було завершено процедуру закупівель для системи податкового блока, присуджено контракт, і наразі відбувається фактична розробка системи податкового блока.

Контракт з розробки системи управління обігом документів (УОД), іншого ключового компонента першого етапу Програми модернізації, також було присуджено. Розпочато розробку систем.

Процес закупівлі апаратного забезпечення також розпочато.

ДПА України визнала дослідну експлуатацію частиною своєї стратегії впровадження, і було відібрано чотири обласні податкові адміністрації для проведення дослідної експлуатації нових процедур та інформаційного забезпечення для них.

Розпочато роботи щодо вдосконалення організаційної структури, на які спонукав Указ Президента України. Спочатку буде реорганізовано ДПА України, а згодом — ДПС України. Було ініційовано скорочення персоналу (20% у ДПА України і 10% — у ДПС).

Експерти НР вітають такі сприятливі зміни стану справ і позитивні напрацювання.

З деяких інших питань члени НР мають менш оптимістичні думки: Україну дуже вразила економічна криза, і незважаючи на одужання, котре, як здається, має місце наразі, очевидним є те, що ДПА/ДПС України все ще перебувають під значним тиском щодо збирання коштів для державного бюджету і збільшення загального обсягу податкових надходжень.

Експерти НР бажають повторити свої висновки від 2010 р., що Україна, схоже, не здатна уникнути порочного кола, коли податкова адміністрація під тиском показників надходження податків систематично вдається до збирання коштів, що б там не було, тоді як значна кількість платників податків намагається мінімізувати свої податкові зобов’язання. Це не лише сприяє створенню культури корупції, а й заподіює шкоди стабільному та прогнозованому податковому середовищу і, отже, завдає шкоди економіці країни і прямим іноземним інвестиціям в Україну. Всупереч загальній думці великі підприємства не стільки проти сплати податків, скільки проти невизначеності щодо того, що саме вони повинні сплачувати. Таким чином, дуже важливим є створення сталого і прогнозованого податкового середовища відповідно до міжнародних широко прийнятих практик. Під заголовками «Податкове законодавство та політика адміністрування податків» далі у цьому звіті експерти НР наведуть приклади недобросовісної практики податкової адміністрації, яку слід припинити.

Як Кабінету Міністрів України, так і Державній податковій адміністрації України слід зрозуміти, що тільки вони можуть розірвати порочне коло задля забезпечення тривалих податкових надходжень та економічного зростання.

У листопаді 2010 р. експерти НР переконалися: вище керівництво ДПА України усвідомило, що зрештою Україна повинна мати меншу Податкову адміністрацію, що також знизить вартість адміністрування податків. Прагнення до підвищення ефективності, ініційоване з того часу урядом, матиме результатом скорочення штату ДПА України на 20% і штатів ДПС України — на 10%. Незважаючи на те, що само по собі це повинно бути реально можливим, порушуються деякі питання щодо реалізації ПМДПС, які слід вирішити без зволікань. Ми повернемося до цих питань далі у цьому звіті.

Ключові показники діяльності ДПС

Ці дані наразі охоплюють період з 2003 по 2010 р. і включають інформацію про управління процесом справляння податків і податкову заборгованість, показуючи також її термін давності. НР вітає ці дані і внутрішній аналіз, який проводить ДПА України, і надає аналітичні матеріали.

Ці дані показують значне збільшення (32,7%) загального обсягу податкових надходжень порівняно з 2009 р. Навіть якщо враховувати зростання ВВП (4,2%) та рівень інфляції (9,1%), це збільшення свідчить, що Україна одужує від наслідків світової економічної кризи. Також є очевидним, що ДПС покращила свої можливості забезпечувати надходження. Однак члени НР усвідомлюють, що, принаймні частково, це може бути результатом значного тиску, під яким перебуває ДПС України задля забезпечення додаткових надходжень до бюджету.

Експерти НР помітили різке зменшення, що триває, кількості платників податку на доходи фізичних осіб (найманих працівників) — з 18 278 466 на кінець 2009 р. до 17 263 273 на кінець 2010 р. На кінець 2005 р. було зареєстровано понад 20 млн. таких платників податку. Може існувати багато причин такого тривалого зниження кількості найманих працівників. ДПА України у своєму аналізі пояснила, що кількість роботодавців також знизилася і що понад 500 000 осіб вийшли на пенсію протягом 2010 р., а кількість суб’єктів господарювання збільшилася на 45 000. Іншими поясненнями можуть бути скорочення загальної чисельності населення, безробіття та еміграція. Однак експерти НР не впевнені, що ці пояснення дають повну картину щодо зменшення кількості платників податку на доходи фізичних осіб. Ми занепокоєні тим, що інше пояснення може полягати в тому, що велика кількість колишніх працівників фактично задіяна в діяльності у тіньовому секторі економіки, масштаби якого є значними в Україні. Отже, експерти НР повторюють свою рекомендацію дослідити причини такої потенційної втрати податкової бази для прибуткового податку з фізичних осіб.

Члени НР знову помітили значні зміни щодо невиїзних (камеральних) перевірок, проведених підрозділами з оподаткування юридичних осіб. Суми донарахувань збільшилися з 6 699 631 (2009 р.) до 9 944 251 тис. грн. (2010 р.). Експерти НР побоюються, що така динаміка є не тільки результатом удосконалених методів відбору з використанням системи оцінки ризиків, а й тиску на ДПА/ДПС України щодо збільшення податкових надходжень. Однією з ознак цього є той факт, що рівень податкової заборгованості значно зріс протягом 2010 р. Представники бізнесової громади зазначили, що до них застосовувалися більш наполегливі методи оподаткування. Це є шкідливим для нормальних взаємин між платниками податків і Податковою адміністрацією, а також згубним для добровільного виконання вимог податкового законодавства і, зрештою, для податкових надходжень

Кількість судових справ, вирішених на користь ДПА/ДПС України, збільшується. У 2010 р. удвічі більше процесів виграла ДПА/ДПС України, ніж платники податків. Два роки тому платники податків вигравали більшість судових процесів. Експертам НР пояснили, що така зміна є результатом запровадження нової практики, коли ДПА/ДПС України апелює проти всіх судових рішень на користь платника податків. Експерти НР вважають, що така практика є суперечливою для коректної та справедливої Податкової адміністрації. Рішення щодо подання апеляційної скарги повинно мотивуватися тільки суттю справи.

Експерти НР не були в змозі прокоментувати результати обстеження ключових показників діяльності ДПС, яке проводить фірма GfK, оскільки їх не буде в наявності до червня 2011 р.

♦ Рекомендація:

ДПА України має дослідити причини тривалого зменшення кількості платників податку на доходи фізичних осіб та докласти зусиль щодо виявлення переходу до тіньового сектора економіки.

Податкове законодавство та політика адміністрування податків

Податковий кодекс, проект якого готувався протягом багатьох років, був прийнятий Верховною Радою України і набрав чинності з 1 січня 2011 р. Податкова адміністрація та бізнесова громада брали активну участь у підготовчій роботі. Представники бізнесової громади висловили задоволеність такою можливістю взяти участь у законотворчому процесі і вважають, що уряд дослуховувався до їхніх вимог.

У Податковому кодексі кількість податків зменшилася на 11, і наразі їхня загальна кількість становить 18. Кількість місцевих податків зменшено з 14 до 5. Податковий кодекс містить положення щодо зниження ставок ПДВ та податку на доходи підприємств протягом періоду з 2011 по 2014 р. Ставки податку на доходи фізичних осіб будуть прогресивними. Статті, що стосуються спрощеної системи оподаткування для підприємців, було змінено як результат накладення вето Президентом України після демонстрацій протесту проти таких положень.

Незважаючи на те, що Податковий кодекс широко схвалюється у більшості кіл, на думку багатьох спостерігачів, він далекий від досконалості. Отже, він потребує внесення деяких нагальних змін і пояснень. Наразі готується приблизно 30 таких змін, які буде об’єднано і подано на розгляд як один законопроект.

Податковий кодекс, навіть якщо його буде вдосконалено протягом наступних декількох років, не може вирішити всі проблеми оподаткування. Завжди існуватимуть платники податків, які намагатимуться представляти реально не існуючі операції або схеми ухилення як правомірні дії. Це може приймати форму продажу продукції за кордон за цінами, які не мають ніякого зв’язку зі світовими ринковими цінами на суто комерційних засадах. Або продажу прав інтелектуальної власності без будь-якого відношення до доходу, який такі права незабаром після цього можуть давати, представленого як неоподатковувані роялті. Або наймані працівники, які удають із себе підприємців. Або фіктивні підприємства, які подають заявки на відшкодування великих і необгрунтованих сум ПДВ. Усе це приклади серйозних зловживань, і це є нормальним, що податкова адміністрація бачить наскрізь такі транзакції та схеми з тим, аби забезпечити надходження до бюджету. У всьому світі було розроблено міжнародні взірцеві практики задля розв’язання таких проблем, як, наприклад, у сфері трансфертного ціноутворення та протидії карусельним шахрайствам з ПДВ. Причиною серйозного занепокоєння експертів НР є те, що:

  • Україна, як здається, нехтує такою міжнародною взірцевою практикою протидії зазначеним видам шахрайства;
  • має тенденцію до заперечення суті не тільки в ясних справах, а й у цілком нормальних диспутах між платниками податків і податковою адміністрацією.

Така практика податкової адміністрації має декілька згубних наслідків (навіть якщо у короткостроковій перспективі може здаватися, що вона захищає податкові надходження):

  • злочинні платники податків знайдуть собі спосіб шахрайства, що б там не було;
  • в основному буде завдано шкоди сумлінним платникам податків, як і їхній довірі до ДПА України;
  • буде заподіяна шкода прямим іноземним інвестиціям;
  • поле діяльності буде широко відкритим для корупції та протизаконних карних дій;
  • хоча й останнє, але не менш важливе: обсяг податкових надходжень до бюджету у довгостроковій перспективі буде набагато меншим, ніж він міг би бути на законних засадах.

Будь-яка програма модернізації, яка не розв’язує такі проблеми разом і одночасно, буде марною.

Консолідація, організаційна структура та управління людськими ресурсами

Консолідація податкових органів, важливий крок у модернізації ДПС, ще не відбулася, крім незначних корегувань в організаційній структурі. Було закрито низку державних податкових інспекцій і відкрито відділення для покращення обслуговування платників податків. Експерти НР усвідомлюють, що це є вимогою адміністративного права. Існуюча структура відображає розподіл обов’язків до впровадження систем податкового блоку та управління обігом документів, іншими словами, традиційний спосіб роботи.

На рівні ДПА України, проте, розпочалася реорганізація, яку спонукав Указ Президента України № 1085. Було створено Комісію для управління процесом реорганізації, яка проаналізувала робоче навантаження і виявила деякі дублювання функціональних обов’язків. Було об’єднано декілька департаментів ДПА України та зменшено кількість підрозділів ДПА України з 33 до 22. Як наслідок, чисельність персоналу буде скорочено з 1826 до 1460 осіб, тобто на 366 осіб. Це становить 20% робочої сили. Реорганізація все ще відбувається, і на сьогодні не встановлено її кінцевого терміну.

Реорганізація ДПС ітиме слідом, щойно буде встановлено нову структуру ДПА України. Уже було створено схему майбутньої організації. Наразі скорочення штату ДПС буде обмежено до 10% — фактично з приблизно 60 000 штатних працівників до 54 000.

Експерти НР в основному вітають такі зміни в організаційній структурі та скорочення штату. Ми неодноразово привертали увагу до того факту — звісно, з огляду на кількість платників податків, які подають звітність в електронному форматі, що є загальноприйнятим критерієм визначення робочого навантаження податкової адміністрації, — що чисельність персоналу ДПС України порівняно з міжнародним масштабом є надто великою1. Той факт, однак, що нинішнє скорочення штатів ДПА/ДПС України було ініційовано урядом, є новою проблемою. Як ми поясняли неодноразово в наших звітах, щойно системи податкового блока та управління обігом документів стануть операційними, потрібно буде фінансувати експлуатацію і технічне обслуговування цих систем. Як правило, річні експлуатаційні витрати становлять приблизно 30% від первісного інвестування щороку, тобто в межах від 100 до 120 млн. грн. на рік. Оскільки це будуть експлуатаційні витрати, то ДПА/ДПС України повинна забезпечувати їх сама. Реально це можна зробити тільки завдяки підвищенню ефективності. У ситуації, коли понад 90% витрат пов’язано з персоналом і обслуговуванням будівель, значне скорочення персоналу і закриття офісів, здається, є неминучими. Наразі, коли вже розпочато скорочення штатів, стане набагато складнішим, однак більш нагальним для ДПА України досягнення подальшого підвищення ефективності. Ми настійно рекомендуємо керівництву ДПА України вирішити це питання першочергово.

Як результат вищезазначених заходів велика кількість співробітників податкових органів виявиться зайвою на своїх нинішніх робочих місцях. ДПА України почала вирішувати питання, пов’язані зі скороченням штатів. Було використано можливість виходу на пенсію на 18 місяців раніше (53,5 року для жінок і 58,5 року для чоловіків) за загальний пенсійний вік, хоча це суперечить потребі у підвищенні середнього пенсійного віку, і це стосується 80 штатних співробітників. Деякі соціально вразливі групи (наприклад, вагітні жінки, жінки у декретній відпустці та одинокі матері) не підпадатимуть під звільнення. Плинність кадрів (наразі 7,6% у ДПА України та 3,4% у ДПС) використовуватиметься як можливий буфер для зменшення кількості звільнень. Деяких штатних співробітників буде перепідготовлено та запропоновано їм роботу в межах ДПС.

Керівним принципом звільнення буде «останнім прийшов — першим звільнився», а це означає, що здебільшого звільнятимуть молодших співробітників. ДПА України усвідомлює, що це може означати витік кваліфікованих спеціалістів у короткостроковій перспективі. Експерти НР із задоволенням дізналися, що складне завдання щодо скорочення штатів організації виконується у соціально відповідальний (етичний) спосіб.

♦ Рекомендація:

Розглянути першочергово питання щодо пошуку фінансування для експлуатації нових систем податкового блока та управління обігом документів.

Податковий блок

Влітку 2010 р. було присуджено контракт з податкового блока фірмі EPAM. Її співробітники завершили другий етап детального аналізу поточної системи, який включає:

  • специфікації програмного забезпечення;
  • посадові інструкції;
  • прототип посібника з управління операційною діяльністю, який у сукупності складається із 7000 сторінок.

Наразі цей продукт має оцінюватися, і було прийнято низку рішень з боку ДПА України задля необхідного просування процесу розробки системи податкового блока. ДПА України мудро вирішила дотримуватися частково паралельного підходу до розробки перших п’яти з дев’ятнадцяти функцій:

  • реєстрація платників податків;
  • адміністрування податків;
  • звітування;
  • податковий облік/платежі;
  • аудит.

Експерти НР знову мали зустріч із представниками фірми EPAM Systems і Департаменту розвитку та модернізації ДПС. Атмосфера на зустрічі була відкритою і показала загальне визнання багатьох проблемних питань, які слід спільно вирішити. Великі інформаційні проекти рідко відповідають запланованим часовим рамкам та цілям, і завжди трапляються неочікувані проблеми і непорозуміння. Усвідомлення цього обома сторонами є ще одним ключем до успіху. Щойно трапляється затримка, виявляється тенденція обвинувачення один одного стосовно її причини. Ми спостерігали таку тенденцію протягом нашої спільної зустрічі з представниками ДПА України та фірми EPAM Systems. Слід цього уникати за всяку ціну, оскільки це неминуче поставить під загрозу успішне завершення робіт.

Експерти НР раніше повідомляли про детальні процеси адміністрування податків, розроблені близько семи років тому, і необхідність у відході від них. Податковий кодекс набрав чинності з 1 січня 2011 р. і передбачає також низку змін до вимог. ДПА України чітко усвідомлює це, проте і має розуміти, що підрядник потребує оперативних і чітких рішень від Податкової адміністрації для досягнення своєчасного прогресу. Підрядник, зі свого боку, має усвідомлювати: він не може очікувати, що ДПА України зробить важливий стратегічний вибір, який вирішить майбутнє податкової адміністрації на прийдешні роки, на підставі документа, який містить 7000 сторінок. Обидві сторони повинні зібратися разом, скласти проект переліку дійсно критичних питань і створити інтерактивний процес прийняття рішень. Якщо це можна буде зробити, то тільки тоді з’явиться шанс вчасного завершення розробки системи податкового блока.

Система управління обігом документів

Контракт з розробки системи управління обігом документів (УОД) було присуджено у жовтні 2010 р. фірмі SITRONICS. Контракт передбачає шість етапів:

  • ініціація;
  • детальний аналіз;
  • фізичний дизайн;
  • інтеграція;
  • дослідна експлуатація;
  • промислова експлуатація.

Наразі проект перебуває на третьому етапі і трохи відстає від термінів. На час подання тендерної пропозиції період завершення робіт становив 92 тижні. Через наближення кінцевого терміну, 29 червня 2012 р., ведуться переговори щодо укладення додаткової угоди, яка передбачатиме зменшення цього періоду до 82 тижнів і перегляд графіка платежів. Обидві сторони вважають, що своєчасного завершення можна досягти.

Закупівля апаратного забезпечення та придбання приміщення

Закупівлю апаратного забезпечення як для системи податкового блоку, так і для системи УОД розпочато. Тендерну документацію було затверджено і надіслано для публікації. Однак з’явилося нове вузьке місце, як повідомили експертів НР, що в ДПА України немає коштів для будівництва або закупівлі приміщення для її майбутнього Центру(ів) обробки даних. Очевидно, що це питання не розглядалося до недавнього часу. Враженням експертів НР є те, що це буде пайовий внесок України у фінансування проекту.

Схоже, стає очевидним, що без достатнього та негайного фінансування цього завдання не буде вчасного впровадження першого етапу ПМДПС-1.

♦ Рекомендація:

Слід без зволікань надіслати запит до Міністерства фінансів України на додаткове фінансування цієї частини програми.

Управління проектом, управління процесом впровадження і змінами

Шанси щодо вчасного завершення розробки як системи податкового блока, так і системи управління обігом документів є вкрай слабкими, і є сумніви, що кінцевий термін реалізації проекту, 29 червня 2012 р., буде дотримано. Окрім розробки прикладної програми на базі нових бізнес-процесів і придбання апаратного забезпечення та приміщення потрібно буде заново розробити і запровадити:

  • нормативні документи;
  • робочі інструкції;
  • організаційну структуру;
  • політику управління людськими ресурсами;
  • навчальні програми.

Контракти з розробки систем податкового блока та УОД є серцевиною Програми модернізації ДПС. Процес розробки зазначених систем має бути цілком інтегрованим, що є ще одним значним викликом для ДПА України та підрядчиків. Це потребуватиме від ДПА України, фірм EPAM Systems та SITRONICS, а також постачальника апаратного забезпечення, якого ще слід вибрати, тісної співпраці задля досягнення безпроблемної інтеграції.

Експерти НР повною мірою визнають труднощі в управлінні спільними проектами з такою складністю, обмеженнями та ризиками, як ПМДПС. Більше того, торік було втрачено принаймні ще шість місяців через ще одну зміну керівництва програми та недоліки в процесі прийняття рішень.

Загалом це викликає значну стурбованість експертів НР щодо шансів дотримання дати закриття першого етапу — 29 червня 2012 р.

У нашому звіті від листопада 2010 р. ми висловили думку, що директор Департаменту розвитку та модернізації ДПС потребуватиме підтримки у двох сферах діяльності:

  • розгляд питань з приватними партнерами як за системою податкового блока, так і за системою управління обігом документів для прийняття щоденних рішень, необхідних для підтримання наміченого курсу програми;
  • управління процесом впровадження та змінами.

Ми пояснили, що ці два напрями є дуже різними. Буде надзвичайно незвичним знайти когось, хто матиме кваліфікацію і досвід для виконання обох завдань. Хоча минув ще один рік з того часу, експерти НР дуже задоволені, що зовнішній консультант готовий розпочати надання допомоги керівництву ДПА України в цих напрямах. Ми очікуємо, що це буде важливим внеском у просування програми. Ми хотіли би наголосити, однак, що ніякий зовнішній консультант, яким би кваліфікованим і досвідченим він не був, не зможе здійснити своєчасного завершення Програми. Він може координувати процеси та консультувати керівництво, але лише вище керівництво ДПА України може забезпечити керівництво, необхідне для успішної реалізації модернізації ДПС.

м. Київ,
27 травня 2011 р.


Матс ГЕНРІКССОН,
Віталій ІЛЬЇН,
Юп ван ЛЮНТЕРЕН