Юридична практика

Основна ідеологія — все для платника і на вимогу платника

«Вісник» продовжує серію матеріалів про будні податківців, їх поточні напрацювання і стратегічні цілі. Наш сьогоднішній гість — Директор Департаменту взаємодії із засобами масової інформації та громадськістю ДПС України Ольга Семченко, яка зголосилася розповісти про те, яким чином, виконуючи доручення керівництва держави і відповідаючи на виклики часу щодо прозорості і відкритості відомства, податкова служба налагоджує ефективний діалог із громадськістю.


— Ольго Владиславівно, з нагоди професійного свята — Дня працівника державної податкової служби України Вас було нагороджено Почесною грамотою Кабінету Міністрів України. По суті, це висока оцінка всього напряму, який Ви очолюєте. А на яких досягненнях підрозділу слід наголосити?

— До певного періоду ДПА України була доволі закритою організацією з дещо негативним суспільним реноме. Тож нашим першочерговим завданням на рівні центрального апарату та по всій вертикалі було змінити такий стан справ.

У який спосіб? Шляхом постійної роботи із засобами масової інформації, повідомляючи населенню про те, чим «дихає» служба. Сьогодні ми не просто видаємо переможні реляції, а якісно та по-новому інформуємо про роботу служби. Є здобутки — ми кажемо про них, виникають проблеми — ЗМІ також отримують повну інформацію і про проблеми, і про те, що податкові органи роблять для їх вирішення. Це правильно: ми працюємо для людей, і громадяни мають право знати все про нашу роботу.

Для того щоб наша робота стала зрозумілою широким верствам населення, ми використовуємо всі наявні засоби. Саме для цього органи ДПС всіх рівнів збільшили свою присутність в інтернет-просторі, в друкованих ЗМІ та на теле-, радіоканалах. Інакше кажучи, податкова почала «відкриватися» — і щодо інформування про себе, і щодо реагування на критику або негативні висловлювання в нашу адресу.

— Які регіональні підрозділи, за Вашою оцінкою, найактивніші на цій ниві?

— Це видно неозброєним оком. Дуже плідно взаємодіють із громадськістю Дніпропетровська, Львівська, Івано-Франківська області, м. Київ. Можу виділити Харківський регіон, активізувалися Донеччина, Крим.  Керівники ДПА по всій країні поступово починають усвідомлювати важливість відкритого діалогу з громадськістю. Дякую їм за це.

— Реформування податкової служби в нашій державі триває. Наскільки буде переглянуто функції Департаменту? Які нові завдання стоять перед ним?

— На сьогодні змінилися пріоритети в діяльності ДПС. Відповідно, змінено і назву нашого підрозділу — із Департаменту масово-роз’яснювальної роботи та звернень громадян на Департамент взаємодії із засобами масової інформації та громадськістю. Тож значну увагу спрямовано на взаємодію з мас-медіа та консультації з громадськими об’єднаннями та організаціями. І, до речі, нині роботу податкової служби як суспільство, так і керівництво країни, і наші колеги з інших органів державної влади оцінюють саме за якісними показниками цих напрямів.

Окрім того, саме від роботи наших підрозділів залежить якісне виконання доручень Президента України, Прем’єр-міністра України, Голови ДПС України — роз’яснювати, працювати, розмовляти з бізнесом, тобто вести з ним відвертий діалог.

А щодо методів, то не так важливо, спілкуємося ми з платниками податків через «гарячі» лінії, контакт-центр чи за посередництвом Інтернету, — головне, що спектр такого взаємозв’язку розширюється.

Спостерігається значне збільшення відвідування офіційного сайту ДПА України: за півроку, протягом якого ми працювали в новому форматі, кількість його користувачів збільшилася майже вдвічі. 

Загалом, зміни в акцентах діяльності Департаменту полягають в тому, що ми працюємо насамперед для платників податків. Моніторимо проблемні питання, що в них виникають, намагаємося вчасно і дієво на них реагувати. Наша основна ідеологія — все для платника і на вимогу платника. Це — європейська практика.

— Часто на засіданнях Громадської колегії при ДПА України, семінарах, інших зустрічах виразники інтересів бізнесу висловлюють пропозиції з удосконалення податкового законодавства. Чи доводиться в результаті дискусій коригувати наміри відомства щодо ініціювання законодавчих змін?

— Яскравий приклад такого реагування на зауваження платників податків був навесні цього року. Якщо пригадуєте, це ситуація з прийомом декларацій з податку на доходи фізичних осіб від податкових агентів, у тому числі тих, які не мали найманих працівників та не виплачували на їх користь доходів. У нас буквально почали обриватися телефони — громадяни скаржилися на виникнення черг. Керівництво служби відреагувало миттєво: було продовжено графік роботи податківців,  до процесу прийому декларацій залучили більшу кількість фахівців. А згодом цю ситуацію було врегульовано шляхом відміни «порожніх» декларацій. Звісно, ці процеси супроводжувалися відповідною інформаційною та роз’яснювальною роботою податкової служби. Тобто це реальні дії, і ми справді реагуємо на потреби,  «відкриваємося» для платників податків.

— До речі, про роз’яснювальну роботу. Що нового ви плануєте запропонувати платникам податків?

— Ми продовжуємо працювати над збільшенням кількості каналів спілкування з платниками податків. Останнє нововведення — проект із інтернет-виданням buhgalter.com.ua: щодня з 10 до 17 години представники податкової служби в режимі он-лайн відповідатимуть на запитання платників. Регіональні підрозділи податкової служби чергуватимуть один за одним: сьогодні, наприклад, Запорізька область, завтра — Волинська, післязавтра — м. Севастополь. Таким чином ми намагаємося звести до мінімуму кількість невирішених питань, які виникають у платників податків у зв’язку із запровадженням нових норм податкового законодавства.

Актуальними залишаються і традиційні форми роз’яснювальної роботи. Якщо проблема потребує негайного вирішення або ж йдеться про роз’яснення податкового законодавства, швидко озброїтися необхідними даними можна, звернувшись до нашого контакт-центру або зателефонувавши на «гарячу лінію». Для отримання ґрунтовних роз’яснень необхідно відвідати наші семінари й практикуми.

— Останнім часом структура офіційного веб-сайту ДПС України зазнала змін. Що конкретно зроблено і планується зробити в напрямі взаємодії з платниками он-лайн?

— Справді, зміни в інформаційній політиці ДПА торкнулися і веб-сайту. Керівництво ДПС України і ми в Департаменті замислюємося над створенням єдиного веб-порталу державної податкової служби, який об’єднає сайти всіх податкових органів. Буде уніфіковано навігацію матеріалів щодо кожного регіону. І, я переконана, жоден наш користувач не розгубиться у просторі податкової інформації.

Крім того, маємо певні напрацювання щодо створення особистого податкового кабінету платника. Адже зручно, коли люди зможуть у режимі он-лайн вносити зміни до своїх звітних документів, чи не так? Все, що можна зробити не виходячи з офісу, має бути на нашому сайті. Тож до кінця року ми плануємо повністю оновити його версію, яка міститиме максимум послуг для платників податків.

— Тим часом у Росії пішли далі — там уже можна сплачувати податки в інтернеті...

— Так, ми в курсі справи і, звісно, чули, що приблизно місяць тому податківці в Російській Федерації домовилися з центральним банком про сплату податків он-лайн. Вони до цього йшли поступово, і, можливо, ми запозичимо їх досвід, але з урахуванням власних доробок та ініціатив.

— Сьогодні ДПС проводить чимало спільних заходів із Асоціацією платників податків України. Які маєте плани щодо цієї взаємодії?

— Співпраця з АППУ — окрема і дуже важлива ділянка нашої роботи. На сьогодні це активна організація, якій вдалося налагодили досить тісну взаємодію між податковою службою та платниками податків. Основний проект, про який уже всі чули, — рейтинг «Сумлінні платники податків». Сподіваємося, що в 2011 році проведемо його масштабніше та якісніше для того, щоб цей рейтинг був єдиним і найкращим для сумлінних платників податків.

Найближчим часом з Асоціацією маємо завершити черговий етап Всеукраїнського конкурсу «Податки — очима дітей». АППУ звернулася до нас із такою пропозицією: виставити роботи переможців на благодійний аукціон і гроші від реалізації цих робіт віддати на добрі справи. Ідея цікава. Ми її розглянемо і, ймовірно, втілимо в життя.

— Як і кожен підрозділ, Ваш, очевидно, стикається в роботі з певними труднощами. Якими є ці труднощі і як їх долаєте?

— На сьогодні основна проблема пов’язана з тим, що служба реформується і фахівці ще не до кінця усвідомлюють вимоги, які до них висуваються. Інформації, наявної в податковій службі, багато, вона різна і часто не зовсім позитивно трактується тими самими ЗМІ. Отже, слід навчити підпорядковані нам підрозділи правильно працювати з цією інформацією і потім видавати її на-гора.

— Останнім часом чимало нарікань преси стосується штрафів, які відповідно до Податкового кодексу України починають діяти з ІІ півріччя 2011 р. Як ви реагуєте на такий негатив?

— Я не згодна з тим, що повідомлення про застосування штрафів до порушників податкового законодавства — негатив. Ми повинні інформувати населення про загрози чи ризики, з якими вони можуть стикатися при виконанні своїх податкових зобов’язань. Інакше підприємцям доведеться сплатити штраф, який для них означатиме прорахунок у веденні бізнесу, а для мене особисто і очолюваного мною підрозділу це буде недопрацюванням.

Тому ми вітаємо подібні запитання, як загалом вітаємо те, що журналісти тримають руку на пульсі економічного життя держави і, зрештою, допомагають нам висвітлювати питання, які хвилюють громадськість.

— Як відомо, восени вийде мультфільм за сценарієм переможця конкурсу «Країна сплачених податків», проведенням якого Ви опікувалися працюючи на Донеччині. Чи можете детальніше розповісти про роботу над ним?

— Безперечно, мультфільм буде найкращим за якістю. Це буде мальована анімація, а не популярне нині 3D. За дорученням заступника Голови ДПС України Олександра Клименка, ми консультувалися з дитячими психологами і вирішили, що саме такий формат — найгармонійніший для дитячої психіки і взагалі для сприйняття.

Сценарій мультфільму затверджено, його вже навіть озвучено. Ми обрали найкращі голоси: так, голосом податкового інспектора Сан Санича Лелеко говоритиме головний продюсер «Русского радио» Сергій Кузін.

Нині мультфільм — на етапі малювання. Майже «на виході» — саундтрек до нього з однойменною назвою «Місто мрії».

Щодо головної сюжетної лінії, то в мультфільмі розповідається, як податковий інспектор зі своїми дітьми за допомогою гри «Місто мрії» потрапляє в казкову атмосферу і в цьому казковому місті бореться з тими, кого ми зазвичай вважаємо неплатниками податків. Вони в нас будуть уособлені в одному негативному персонажі — у реальному житті в дитячій іграшковій миші.

— Які перспективи подальшої роботи, спрямованої на виховання майбутніх платників?

— По-перше, ми ведемо переговори з центральними телеканалами щодо трансляції зазначеного 15-хвилинного мультфільму. До того ж маємо намір показувати його в кінотеатрах. А щоб залучити якомога ширшу аудиторію до перегляду стрічки, в мультику намалюють суто казкових героїв, розрахованих на дошкільнят і дітей молодшого шкільного віку. Натомість саундтрек до цього фільму написали для молоді, тобто з урахуванням смаків 16-річних підлітків. Таким чином, ми охопили всю аудиторію майбутніх платників податків.

По-друге, не залишаємо поза увагою конкурс «Податки — очима дітей», тим більше, що наступного року він буде ювілейний, 10-й. Усі регіональні податкові адміністрації вже готуються до організації конкурсу на найвищому рівні.

Крім того, ми накопичили багато віршованої літератури. В планах — видання збірки дитячих поезій з податкової тематики.

Велику надію покладаємо на податкові класи, тому плануємо удосконалювати роботу існуючих і створювати нові.

Все це підпорядковано одній меті — виховати наступні покоління справді сумлінними платниками податків.


Розмову вела  Ольга ГЕРМАНОВА,
germanova@visnuk.com.ua

«Гарячі лінії»

Дата: 31 травня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42