Новини

Податковий кодекс підсумовує багаторічний досвід діяльності податкової служби

— Віталію Юрійовичу, ухвалення Податкового кодексу України відкрило новий етап розвитку податкової системи країни. Роль і функції ДПС України у зв’язку з цим також зазнають змін?

— Це стратегічне рішення відкриває перспективу не лише для нашого відомства, а й для держави в цілому. Воно започатковує шлях інтенсивного розвитку виробничого потенціалу країни, суспільства. Адже досі розпорошеність податкового законодавства, значні кількість і частота внесення змін та доповнень до нормативно-правових актів істотно ускладнювали роботу Державної податкової служби України, негативно позначалися на діяльності суб’єктів підприємництва, а також знижували привабливість національної економіки для іноземних інвесторів. Наразі Податковий кодекс України орієнтує економіку на інноваційний шлях розвитку, сприяє її оновленню та, як наслідок, закладає перспективи інтенсивної і результативної роботи податківців. Зрозуміло, що всередині самого відомства також необхідно провести зміни відповідно до норм і вимог податкового законодавства. Ми ж, у свою чергу, постійно прагнемо до підвищення професійного рівня як служби в цілому, так і кожного конкретного працівника. Головне — це дотримання букви Закону. А рівними перед ним є усі. Інша справа, що є певні недоліки, законодавчі прогалини, які слугують, так би мовити, каменем спотикання як для підприємців, так і для податківців. Я переконаний, що в найближчому майбутньому ця проблема вирішиться. Це — справа часу.

— З якими здобутками підійшла податкова служба до цих змін?

— До нового етапу функціонування податкової системи країни наше відомство підійшло як вертикально інтегрована структура, яка чутливо реагує на поставлені завдання. Податкова служба упродовж усіх років незалежності постійно перебувала в епіцентрі економічних і соціальних процесів, що відбувалися в країні. Власне засадничі норми, покладені в основу Податкового кодексу України, спираються на багаторічний досвід податкової служби. Можна сказати, що Податковий кодекс підсумовує багаторічний досвід діяльності податкової служби. Тож це — і підсумок, і здобуток. Але — не межа. Ми бачимо перспективи і шляхи вдосконалення.

Сьогодні в Україні спостерігається сплеск економічної активності. Малий і середній бізнес всупереч побоюванням скептиків росте і розвивається. Поточного року 24 тисячі підприємців відкрили свою справу, а 163 тисячі платників єдиного і фіксованого податків наростили обороти й перейшли на загальну систему оподаткування.

Великі компанії збільшують виробництво і відновлюють позиції на світових ринках. Надходження до бюджетів усіх рівнів за підсумками п’яти місяців становлять майже 109 млрд. грн. План Міністерства фінансів України у січні — травні виконано на 107%. До загального фонду державного бюджету надійшло 77,8 млрд. грн., що майже удвічі більше показника відповідного періоду минулого року. Водночас хочу зазначити, що позитивні тенденції в економіці одержали ефективний податковий супровід. Ми знизили тиск на бізнес і переорієнтовуємось на якісне обслуговування платників податків.

— Якою Ви бачите роль податкової служби у взаємовідносинах з платниками податків?

— Основа нашої політики — партнерські й довірчі відносини з платниками. Тому сьогодні ми активно розбудовуємо різні форми зворотного зв’язку, розширюємо інформаційні сервіси.

Головне, що і держава, і платники податків з набранням чинності Податковим кодексом отримали стабільне законодавство. І податківці, і бізнес несуть обопільну відповідальність перед суспільством, державою. Від нас великою мірою залежить рівень соціально-економічного розвитку. Тому перед працівниками податкової служби стоїть надзвичайно важливе завдання — максимально сприяти запровадженню норм Податкового кодексу і одночасно змістити акценти діяльності з площини контрольно-перевірочної до консультативної. Ми маємо стати якісною сервісною службою.

Саме заради цього ми змінюємо формат спілкування з бізнесом, перетворюємо його на реально, а не декларативно довірчий. Відкритість інформації про діяльність з боку підприємців і попередження про існуючі ризики з боку податкової — необхідні умови цивілізованого спілкування. Слід розуміти, що податківці працюють для людей. Щиро сподіваюся, що тим самим віддячуватимуть і підприємці, які завжди можуть розраховувати на допомогу податківців. А щодо тих «підприємців», які продовжують порушувати законодавство нашої країни, то тут ми маємо принципову позицію — протидія та відповідальність.

— Які практичні ініціативи висунула податкова служба для налагодження тісного діалогу з бізнесом?

— Наразі ДПА України у своїй роботі впроваджує нову формулу — податкове стимулювання економічного розвитку бізнесу — та переходить на нову форму спілкування з великими платниками податків. Важливим кроком реформування податкової системи є автоматизація процесів адміністрування ПДВ і впровадження електронної звітності. Це дає змогу не лише проводити перевірку даних податкової звітності дистанційно, а й мінімізувати втручання працівників органів ДПС у діяльність платника, скорочує паперовий документообіг між органами ДПС та платниками податків, накладні витрати і терміни передачі податкових накладних та податкової звітності.

Завдяки цьому нововведенню реалізовуватимуться на практиці положення Податкового кодексу України щодо принципів загальності й економічності оподаткування, створення сприятливих умов для правильного і зручного обчислення та своєчасної сплати податків і зборів.

Крім того, запроваджується нова послуга повідомлення платника в режимі он-лайн про результати попередньої перевірки його звітності. Така послуга передусім надаватиметься великим і середнім платникам, які з січня цього року зобов’язані подавати звітність в електронному вигляді.

Однією з останніх наших ініціатив стало впровадження методу горизонтального моніторингу для обслуговування великих платників податків. Успішний досвід використання такої форми роботи ми запозичили у колег з Нідерландів, Австрії, Німеччини. Вона має значні переваги. Відносини між податковими органами й підприємствами будуються на взаємній довірі. Податкова служба моніторитиме ризиковані операції і повідомлятиме про результат підприємства. Це дасть їм можливість уникнути сумнівних бізнес-партнерів, а також значно скоротить кількість податкових перевірок, а в майбутньому дасть змогу взагалі від них відмовитися. Уже зараз, нагадаю, план перевірок на ІІ квартал 2011 року скоротився на 54% порівняно з минулим роком. Кількість перевірок зменшуватиметься й надалі.

Нашу систему раннього виявлення суб’єктів тіньової економіки — конвертаційних центрів і транзитних груп — також створено не без допомоги колег з інших країн. Творчо переробивши їхні методи, доповнивши власними ексклюзивними розробками, ми сьогодні успішно виводимо економіку з «тіні». Це позитивно позначається на податкових зборах і очищає країну від «паразитарних» структур, які заробляють на тому, що допомагають ухилятися від оподаткування.

І остання наша ініціатива, яка нині перебуває в стадії розробки,— це впровадження електронного «податкового кабінету». Причому стосуватиметься це всіх платників податків — як юридичних, так і фізичних осіб. Сутність його полягає в тому, що платник через власний «податковий кабінет» на офіційному сайті ДПС України зможе побачити, скільки та яких податків йому доведеться сплатити, відразу заповнити всі необхідні форми документів і прозвітувати про сплату.

— Перші місяці дії Податкового кодексу окрім позитивних моментів виявили і чимало недоліків, а отже, назріла необхідність у його вдосконаленні.

— Наголошую, не всього Кодексу, а лише окремих його положень. Приміром, найболючіше питання — реформування спрощеної системи оподаткування. Податковий кодекс не вирішував цю проблему. Якраз упродовж перших місяців роботи уряд, бізнесмени, податкова наполегливо шукали рішення.

Наразі Верховною Радою України у першому читанні прийнято урядовий законопроект щодо змін до Податкового кодексу в частині реформування спрощеної системи оподаткування. Ним запропоновано поділити фізичних осіб — підприємців на три категорії.

До першої буде віднесено осіб, які не використовують працю найманих працівників та обсяг доходу яких не перевищує 150 мінімальних заробітних плат (близько 150 тис. грн.). Для таких підприємств установлюється ставка податку в межах від 1 до 10% мінімальної заробітної плати (10 — 100 грн).

Друга категорія — особи, які використовують працю не більш як 10 найманих працівників та обсяг доходу яких не перевищує 1000 мінімальних заробітних плат (близько 1 млн. грн.). Ставка — від 2 до 20% мінімальної заробітної плати (20 — 200 грн).

Ставка для третьої категорії — 3% від отриманої виручки за умови сплати ПДВ або 5% без сплати ПДВ. До цієї категорії належать особи, які мають не більше ніж 10 найманих працівників та обсяг доходу яких не перевищує 2000 мінімальних заробітних плат (близько 2 млн. грн.).

— Чи впевнені, що весь бізнес чітко дотримуватиметься цих положень?

— У разі отримання доходу з порушенням вимог застосування спрощеної системи передбачено оподаткування за ставкою податку в розмірі 15% — для платників першої та другої категорій та за подвійною ставкою податку — для платників третьої категорії. Зазначену відповідальність передбачено при застосуванні платником податку іншого способу розрахунків, провадженні діяльності, не зазначеної у свідоцтві, перевищенні граничного обсягу доходу тощо.

Законопроект також визначає випадки анулювання органами податкової служби свідоцтва платника єдиного податку, зокрема у випадку виникнення податкової заборгованості зі сплати податку, провадження господарської діяльності, на яку не поширюється спрощена система, перевищення граничного обсягу доходу тощо.

Таким чином, законопроект спрямовано на розвиток малого підприємництва, створення нових робочих місць, зменшення тіньового сектора економіки за рахунок ліквідації схем ухилення від оподаткування, запровадження рівних конкурентних умов та недопущення проявів податкової дискримінації.

У розробці проекту закону взяли участь фахівці Міністерства фінансів України, державної податкової служби та інших центральних органів виконавчої влади. У його основу покладено ретельний, всебічний аналіз норм, їх обговорення та погодження з підприємцями, фаховими асоціаціями та громадськістю.

Спрощена система має стимулювати діяльність суб’єктів малого підприємництва на етапі започаткування власного бізнесу, встановлювати прості та прозорі правила оподаткування, визначення податкової бази й мінімізації процедур обліку та звітності. Реформування спрощеної системи також має унеможливити використання механізму спрощеного оподаткування
у схемах ухилення від сплати податків.

— Віталію Юрійовичу, у нинішньому році Вас обрано головою Координаційної ради керівників податкових служб держав — учасниць СНД. Які перспективи у цього об’єднання і в чому саме полягає зацікавленість ДПС України в роботі КРКПС?

— Міжнародне співробітництво важливе для нас тим, що ефективна робота податкових служб сьогодні неможлива в автономному режимі. Від координації роботи наших відомств багато в чому залежить ефективність боротьби з податковими злочинами, ухиленням від сплати податків, контрабандою й виведенням капіталів за кордон. Крім того, від нашої злагодженості залежить міжнародний інвестиційний клімат — ми зобов’язані стимулювати інноваційну й інвестиційну діяльність, сприяти вкладенням у виробництво та інфраструктуру.

Я впевнений, що нові ідеї і розробки, вироблені на нарадах міжнародних експертів, знайдуть застосування в діяльності податкових структур.

Діяльність Координаційної ради покликана забезпечити конструктивний професійний діалог між податковими службами держав — учасниць СНД. Ми виробляємо пропозиції з удосконалення національного законодавства, що регулює податкову політику й податкове адміністрування, забезпечуємо сприяння в реалізації прийнятих міждержавних і міжурядових угод і рішень у цій області.

У складі Координаційної ради — керівники податкових служб дев’яти країн: Республіки Азербайджан, Республіки Вірменія, Республіки Білорусь, Республіки Казахстан, Киргизької Республіки, Республіки Молдова, Російської Федерації, Республіки Таджикистан, України.

У нинішньому, 18-му, засіданні Координаційної ради, крім того, брали участь керівники податкових відомств Латвії, Литви й Естонії, а також представники Інтеграційного комітету ЄврАзЕС.

Ми отримали прекрасну можливість обмінятися досвідом, ознайомитися з новими методами роботи колег, виробити збалансовані й ефективні підходи до вирішення актуальних для нас і наших закордонних колег проблем.

На засіданні були розглянуті важливі питання, серед яких можна відзначити питання про ступінь виконання Плану заходів щодо реалізації першого етапу (2009 — 2011 роки) Стратегії економічного розвитку СНД на період до 2020 року в частині, що стосується компетенції Ради. Можна констатувати, що на сьогодні виконано більшу частину аналітичної та консультативної роботи щодо практичного застосування угод про запобігання подвійного оподаткування в державах — учасницях СНД.

Кількість таких угод збільшується одночасно з розвитком співробітництва між державами — учасницями СНД. І у податкових служб виникає необхідність постійної взаємодії для їхнього виконання.

Для податкової служби України отримана інформація є своєчасною і затребуваною. Адже, як ви знаєте, ми реформуємо податкову службу, змінюємо пріоритети в роботі, приділяючи особливу увагу впровадженню нових сервісів для платників податків. І для цього ми використовуємо нові технології і методики.

— Час проведення кардинальних реформ, які з моменту запровадження Податкового кодексу здійснює податкове відомство, — важкий та відповідальний як для керівництва, так і для пересічних інспекторів на місцях. Які побажання висловите колегам у ці святкові дні, а вже завтра — напружені й відповідальні будні?

— Міцніє країна, і одночасно розвивається податкова служба. Спільними зусиллями платників податків і податківців вона стрімко модернізується, бере на озброєння сучасні методи адміністрування податків, зміцнює партнерські відносини з підприємцями. Головна мета цієї роботи — забезпечення добровільної та своєчасної сплати податків. Переконливе свідчення цьому — постійне зростання надходжень до бюджетів усіх рівнів.

І наостанок: професійне свято День працівника державної податкової служби України є особистим святом для кожного українського податківця. Саме завдяки чіткій і злагодженій роботі податкової служби держава виходить на більш стабільне, прогнозоване наповнення бюджету.

Від невичерпної енергії та наполегливості кожного значною мірою залежать наповнення державної казни, вирішення тих важливих соціально-економічних завдань, які стоять сьогодні перед державою.


Розмову вели
Андрій СОКОЛОВ та Микола ВЛАЩУК,
vlas@visnuk.com.ua

«Гарячі лінії»

Дата: 28 березня, Четвер
Час проведення: з 10:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42