Юридична практика

Податкова міліція тисне лише на тіньовий бізнес

За завершеними слідчими податкової міліції кримінальними справами державі відшкодовано завданих збитків у більшому розмірі, ніж слідчими усіх інших правоохоронних органів разом.

Заступник начальника податкової міліції — начальник Слідчого управління податкової міліції ДПА України Анатолій ЯковинецьЗа п’ять місяців поточного року слідчими податкової міліції до суду направлено 629 кримінальних справ, по яких відшкодовано завданих держбюджету збитків на загальну суму 265 млн. грн., що на 14% більше, ніж за весь 2010 р. Зрозуміло, ефективність роботи податкової міліції декому не до вподоби. Ініціативи щодо її ліквідації чи реорганізації з’являються із завидною періодичністю: мовляв, податкова міліція тисне на вітчизняний бізнес, особливо малий. Чи справді це так, «Вісник» вирішив розібратися за допомогою заступника Голови Комісії з проведення реорганізації ДПА України, заступника начальника податкової міліції — начальника Слідчого управління податкової міліції ДПА України Анатолія ЯКОВИНЦЯ.


— Анатолію Іларіоновичу, чи об’єктивно критикують податкову міліцію? Чи мають підстави звинувачення у придушенні малого бізнесу?

— Звинувачення абсолютно безпідставні з тієї простої причини, що малий бізнес не оперує сумами прихованих податків, за наявності яких податкова міліція може отримати дозвіл прокуратури на кримінальне розслідування. Відповідно до ст. 61 Податкового кодексу України органи внутрішніх справ, безпеки, прокуратури, податкової міліції та їх посадові особи не можуть брати безпосередньої участі у проведенні перевірок контролюючими органами та проводити перевірки суб’єктів підприємницької діяльності з питань оподаткування.

Перевірки платників податків податковою міліцією проводяться у межах визначених законом повноважень та у порядку, передбаченому Законом України «Про оперативно-розшукову діяльність», Кримінально-процесуальним кодексом України та іншими законами України.

— За яких обставин ви починаєте діяти?

— Розмір несплачених податків, з якого настає кримінальна відповідальність за ухилення від їх сплати, з 1 січня 2011 року згідно із законодавством становить 470 500 грн. Тобто взагалі виключається можливість притягнення особи до кримінальної відповідальності за умисне ухилення від сплати податків лише на підставі, що сума не сплачених ним з 1 січня 2011 року податків, зборів (обов’язкових платежів) менша за 470 500 грн. Крім того, якщо така сума і більша за 470 500 грн., проте не перевищує 1 411 500 грн., то досудове слідство також не здійснюється, а складається протокол щодо обставин вчиненого податкового злочину, який направляється прокурору для прийняття рішення про порушення кримінальної справи та направлення її до суду. І лише у разі якщо сума ухилення від сплати податків перевищує 1 411 500 грн., слідчі податкової міліції за наявності інших підстав мають право порушити кримінальну справу стосовно такої особи та провести за фактом такого ухилення від сплати податків досудове слідство. У 65% кримінальних справ про злочини у сфері оподаткування, які розслідуються слідчими податкової міліції, предметом ухилення від сплати податків є податок на додану вартість. Ставка цього податку становить 20%, і звітність щодо його сплати подається щомісяця. Таким чином, для порушення слідчим податкової міліції кримінальної справи за фактом ухилення від сплати податку на додану вартість необхідно, щоб фінансово-господарська операція, під час якої сплачується цей податок, становила понад 7 057 500 грн. Особи, які проводять фінансово-господарські операції на таку суму, до малого бізнесу не мають жодного відношення.

— То чому ж опоненти податкової міліції так настирливо прагнуть її реформувати або ліквідувати? Чи зможе вона ефективно працювати окремо від органів ДПС?

— У тому й річ, що кожна реорганізація й тим більше ліквідація уповільнює темп боротьби з економічною злочинністю. Коли протистояння зростає, сумнівно, що ідея ліквідації націлена на наведення ладу у державних фінансах. Президент Віктор Янукович, уряд спрямовують нас на посилення боротьби з тіньовою економікою. Податкова міліція є складовою частиною органів ДПС, одним із основних завдань якої є здійснення контролю за виконанням передбаченого ст. 67 Конституції України обов’язку кожного сплачувати податки та збори у порядку та розмірах, установлених законом, а також забезпечення надходження коштів до державного чи місцевих бюджетів, за рахунок яких утримуються органи освіти та медицини, суди, збройні сили, правоохоронні та інші органи бюджетної сфери.

Тому до прийняття рішення про ліквідацію податкової міліції слід серйозно «прорахувати» її наслідки. Впевнений, що державні діячі, яким небайдужа доля держави, не допустять ліквідації органу, що системно протидіє податковій злочинності в країні.

Більшість розвинутих країн світу використовують модель суміщення правоохоронної та фіскальної функції в одному органі.

— Тобто модель, створена в Україні, відповідає світовим традиціям?

 — Не зовсім. Правохоронні та фіскальні функції органічно поєднані лише у податковій службі. У цілому ж у нашій державі податкові надходження є основними у загальному обсязі доходів загального фонду держбюджету. Таким чином, 55% таких надходжень забезпечують органи ДПС, 36% — митна служба, решта — 9% формується майже 50 міністерствами, відомствами та установами. Для прикладу, МВС України відповідає за надходження до держбюджету платежів, пов’язаних із перебуванням Чорноморського флоту Росії на території України, коштів від стягнення адміністративних штрафів у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, від реалізації надлишкового озброєння, військової та спеціальної техніки, а також коштів, отриманих за участь українського контингенту та персоналу у миротворчих операціях. Якщо міністерство чи відомство не відповідає за надходження до держбюджету податків, зборів (обов’язкових платежів), то природно, що і працівники таких міністерств чи відомств не зацікавлені у виконанні завдань з наповнення держбюджету.

Органи ДПС відповідають за виконання дохідної частини держбюджету, і на виконання такого завдання спрямовується діяльність не тільки працівників податкової міліції, а й ревізорів, юристів та інших працівників цієї служби, а також працюють унікальні бази даних, які є тільки в органах ДПС. Без використання цих баз даних і залучення ревізорів до перевірки платників податків провести повне та ефективне розслідування злочину, вчиненого у сфері оподаткування, практично неможливо. Я вже не кажу про реальну можливість відшкодування завданих держбюджету збитків.

— Наскільки податкова міліція змогла захистити державу від економічних злочинців?

 — За п’ять місяців поточного року до суду направлено 629 кримінальних справ, по яких відшкодовано завданих держбюджету збитків на загальну суму 265 млн. грн., що на 14% більше, ніж за весь 2010 рік. Зрозуміло, що економіка країни не покращилася, і відшкодування завданих бюджету збитків відбулося за рахунок зменшення тіньового сектора економіки.

Порівнюючи діяльність слідчих підрозділів нашої країни у цій сфері, слід зазначити, що сума відшкодованих слідчими податкової міліції за I квартал поточного року збитків в 1,6 раза більша за суму збитків, відшкодованих державним інтересам за всіма кримінальними справами, закінченими слідчими органами внутрішніх справ, безпеки та прокуратури разом. Зазначені цифри виразно свідчать, який орган країни ефективно здійснює заходи щодо відшкодування збитків, завданих державі злочинами у сфері економіки. І це цілком зрозуміло, адже слідчі органів внутрішніх справ, безпеки та прокуратури виконують інші важливі для держави функції.

— Якщо не секрет, хто потрапив у поле зору податкової міліції?

— Щодо конкретних справ, то закінчено розслідування кримінальної справи з обвинувачення керівників Державного комітету з матеріального резерву України у розкраданні державних коштів та їх легалізації («відмивання») у сумі 22,4 млн. грн., направлено до суду кримінальні справи з обвинувачення понад 20 осіб, які у складі організованих злочинних груп вчиняли злочини у податковій сфері.

Позбавлення деяких ділків надприбутків, які вони отримували від діяльності у «тіні», і є однією з причин висловлювань про посилення тиску на бізнес. Податкова міліція тисне лише на тіньовий бізнес та зовсім незначну частину легального бізнесу, який з метою ухилення від сплати податків активно співпрацює з тіньовим.

— Насамкінець, чи практикує податкова міліція нововведення Податкового кодексу України, за яким кримінальне переслідування за умисне ухилення від сплати податку припиняється у разі відшкодування підозрюваним завданих державі збитків?

— Звісно, але у будь-якому разі рішення щодо цього ухвалює суд. З початку поточного року слідчими податкової міліції для звільнення від кримінальної відповідальності у зв’язку з відшкодуванням заподіяної шкоди до суду направлено 73 кримінальні справи. Так, у квітні поточного року до суду для звільнення від кримінальної відповідальності направлено кримінальну справу стосовно службових осіб одного із підприємств м. Києва, які добровільно відшкодували до держбюджету завдані умисним ухиленням від сплати податків збитки на загальну суму 7,2 млн. грн. Це у 2,5 раза більше, ніж відшкодовано за I квартал державним інтересам збитків за усіма закінченими слідчими органами внутрішніх справ кримінальними справами. Таке звільнення відбувається на підставі чинного законодавства, яке передбачає можливість звільнення особи від кримінальної відповідальності у разі сплати податків, зборів (обов’язкових платежів), а також відшкодування шкоди, завданої державі їх несвоєчасною сплатою (фінансові санкції, пеня). Єдиною умовою такого звільнення є відшкодування збитків до притягнення до кримінальної відповідальності. Тобто законодавство країни дає змогу платникам податків, які, хоча й ухилилися від сплати обов’язкових платежів, проте добровільно відшкодували завдані держбюджету збитки, уникнути кримінального покарання і продовжувати підприємницьку діяльність, отримуючи прибуток як для власних потреб, так і у вигляді податків для потреб держави.

До речі, у частині кримінальної відповідальності за ухилення від сплати податків законодавство України є одним із найгуманніших в Європі, адже, наприклад, у Великій Британії за обман Служби доходів можна отримати… довічне ув’язнення.


Розмову вели
Володимир САПІЖАК,
Микола ВЛАЩУК,
vlas@visnuk.com.ua

«Гарячі лінії»

Дата: 16 серпня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00