Юридична практика

Обслуговування платників — це сфера, в якій людські відносини не менш важливі

8 травня 2012 р. завершено створення Окружної державної податкової служби — Центрального офісу з обслуговування великих платників податків ДПС


Фото: «Голова  Окружної державної податкової служби — Центрального офісу  з обслуговування великих платників податків ДПС Сергій СТЕПЕНКО»— Сергію Георгійовичу, вітаємо Вас із утворенням Центрального офісу для великих платників податків. Які Ваші враження від такої, можна сказати, історичної події?

— Дякую. Переконаний, що вітати можна не тільки мене, а насамперед наших великих платників податків. Власне, така реформа здійснюється саме заради наших клієнтів. А враження, звісно, найпозитивніші. Адже приємно усвідомлювати, що концепція, яка була раніше лише на папері, починає втілюватися в життя. Вірю, що нам вдасться реалізувати абсолютно всі поставлені цілі.

— Чи важко брати на себе таку велику відповідальність — бути керівником офісу з обслуговування великих платників податків?

— Відповідальність — надзвчайно цікаве поняття. Взяти на себе відповідальність означає зрозуміти свою роль і вчасно її зіграти. Це  — кращий спосіб розбудити власні сили й таланти. Хочу наголосити, що я не одноосібно керую офісом. Є чудовий колектив однодумців, грамотних фахівців і просто добрих людей. А від усвідомлення того, що інші діятимуть так само, як я, виникає почуття відповідальності. Воно звільняє від ліні й безтурботності. Окрім того, намагаюся сприймати будь-яку відповідальність легко і з задоволенням.

Від створення концепції Центрального офісу до її практичної реалізації минуло зовсім небагато часу. Завдяки кому або чому в Україні так оперативно створено податковий орган для обслуговування ВПП?

— Над цим проектом і його реалізацією працювало багато людей. Як у будь-якій справі, все починається з ідеї, визначення напряму. Тому насамперед ми вдячні керівництву ДПС за розробку стратегії модернізації податкової служби, зокрема реформування сфери податкового супроводу великих платників податків. Хочу відзначити продуктивну діяльність працівників СДПІ по роботі з ВПП у м. Києві. У стислі терміни було виконано величезний обсяг роботи. Робочі групи одночасно відпрацьовували різні напрями діяльності майбутнього офісу. Я вдячний усім: і, тим, хто оперативно працював і надавав нам методологічну, організаційну, юридичну допомогу, і тим, хто просто нас підтримував. Зокрема, це і керівники департаментів ДПС України, і фахівці аудиторської фірми «ПрайсУотерхаусКуперс», що співпрацює з ДПС. Безперечно, на нас чекає не менш важливий період розвитку діяльності офісу, але я певен — ми це реалізуємо.

Під час розробки концепції офісу Ви використовували філософські поняття й термінологію сфери психології. Чим обумовлено такі акценти?

— Усе досить просто. Ми працюємо не тільки в сфері фінансово-економічних процесів і податків. Усі ми — люди. І основа нашої служби — це працівники податкових інспекцій, які у свою чергу щодня спілкуються з тисячами клієнтів. Саме тому можна сказати, що обслуговування платників — це сфера, в якій людські відносини не менш важливі, ніж економічна складова, цифри й статистика. Я розумію, що для багатьох здалася незвичною така підвищена увага до понять чесності, поваги, довіри або відповідальності. Але саме ці риси ми прагнемо внести у відносини з платниками, тому, розробляючи нашу концепцію, ми почали акцентувати на цьому увагу.

Створюючи Центральний офіс, що Ви більше враховували світовий досвід чи вітчизняні реалії?

— Ми досліджували досвід інших країн у сфері податкового обслуговування великих платників і одночасно врахували особливості української економіки. Зокрема, багато основних принципів функціонування системи податкового супроводу Нідерландів було використано при створенні мережі спеціалізованих податкових інспекцій, а згодом — і Центрального офісу. Також фахівцями ДПС активно вивчаються досягнення закордонних колег із Чехії, Франції, Великої Британії (особливо це стосується впровадження сучасних податкових сервісів).

Центральний офіс почав роботу, інституціональне становлення закінчено. Які питання на порядку денному сьогодні?

— Дотримуємося раніше сформульованого списку тактичних цілей. Займаємося розміщенням і навчанням кадрів, розробляємо стандарти обслуговування платників, формуємо систему ключових показників ефективності, здійснюємо перехід на електронний документообіг. У планах — впровадження систем «Горизонтальний моніторинг» і «Електронний кабінет платника податків». Все це здійснюватиметься паралельно з модернізацією і технічним переоснащенням.

Якою є кадрова політика? Ви залучаєте досвідчених чи все-таки відкриваєте перспективи для молодих і кваліфікованих фахівців?

— У цьому питанні ми вирішили дотримуватися принципу оптимальності. Запрошуємо на роботу молодих фахівців і водночас залучаємо досвідчених. У колективі Центрального офісу є працівники, які чимало років присвятили роботі в податковій службі, зокрема в СДПІ у м. Києві. Відбувається логічний процес обміну досвідом між «старожилами» ДПС і тими, хто недавно розпочав роботу в сервісній службі. Найближчим часом ми працевлаштуємо близько сорока випускників Національного університету ДПС України. Крім того, дуже багато його вихованців уже працюють в нашому офісі або подали резюме для участі в конкурсах на заміщення вакантних посад.

Зрозуміло, що Центральний офіс було створено не шляхом простого перейменування СДПІ по роботі з ВПП у м. Києві. Яких докорінних змін і новацій очікувати клієнтам?

— Насамперед ми пропонуємо нову якість роботи з платниками податків. Активне застосування сучасних технологій дасть нам змогу значно спростити низку бюрократичних процедур. Крім того, обслуговування в офісі скоротить витрати часу, мінімізує втручання працівників податкової служби в поточну діяльність клієнта. Працюючи в інформаційних системах, створених податковою службою, платник зможе оперативно відслідковувати ризики взаємодії з тими або іншими контрагентами.

У чому різниця між діяльністю Центрального офісу й податкової інспекції?

— Інспекція обслуговує платників. Центральний офіс окрім безпосереднього надання податкового сервісу здійснює керівництво регіональними відділеннями, які перебувають у різних областях України. Відповідно, складність полягає саме в комбінації цих двох функцій в одному податковому органі. До переліку відмінностей можна додати першочергову реалізацію новітніх підходів і розробок, активне впровадження сучасних технологій, а також перенесення акцентів з фіскальної функції ДПС на аналітичну й сервісну.

Чи справді потрібні такі сервіси великим платникам і чи маєте вже відгуки або побажання від клієнтів щодо нових послуг?

— Безперечно, потрібні. Адже їхньою метою є підвищення рівня комфортності в спілкуванні з податковою службою. Багато платників схвально висловлюються з приводу проведених нами реформ. А представники великого бізнесу, які керують підприємствами з іноземними інвестиціями або ж є філіями іноземних підприємств в Україні, давно звертали нашу увагу на необхідність реформ для досягнення рівня закордонних податкових служб.

Отже, усе найкраще великим платникам податків? А як щодо інших категорій клієнтів, адже вони теж бажають одержувати послуги в електронному вигляді й без зайвих бюрократичних процедур? Чи можуть звичайні підприємці сподіватися на такі блага?

— Великі платники стануть першими користувачами електронних сервісів ДПС, проте аж ніяк не єдиними. Наробітки в обслуговуванні ВПП ми обов'язково використаємо для вдосконалення всієї системи податкового обслуговування клієнтів (представників малого бізнесу і громадян).

Зазвичай великий бізнес стає фундаментом для утворення тисяч малих і середніх підприємств. Чи зможе в перспективі Центральний офіс моделювати бізнес-карту, щоб окрім податкових рекомендацій окреслювати перспективи ділової активності за територіальними і бізнес-інтересами?

— На мою думку, впровадження такого проекту матиме неймовірний ефект. Електронний кабінет дасть змогу представникам великого бізнесу розбудовувати мережу філій у регіонах. Наслідком виникнення таких інформатизованих партнерських відносин із платниками стане активізація їх інвестиційної діяльності не тільки на рівні великих міст України, а й районів. Це є стимулом до збільшення кількості робочих місць і підвищення загального рівня регіонального розвитку.

Якою Ви бачите роботу офісу через рік, через кілька років?

— Гадаю, це буде стабільний і налагоджений механізм взаємодії з платниками податків. Хочеться вірити, що наші клієнти більше довірятимуть нам і вестимуть відкритішу політику в спілкуванні з офісом. Ми у свою чергу намагатимемося постійно вдосконалювати наші сервіси, впроваджувати раціональні пропозиції і якісно обслуговувати платників.


Наталія БЕРЕГОВА,
начальник відділу забезпечення доступу до публічної інформації
і розгляду звернень громадян ОДПС
Центрального офісу з обслуговування ВПП ДПС,

Микола ВЛАЩУК,
vlas@visnuk.com.ua

«Гарячі лінії»

Дата: 16 серпня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00