Новини

Регулювання земельних відносин на Вінниччині

Голова ДПА у Вінницькій області Олександр ВітрукНа думку провідних іноземних фахівців агробізнесу, Україна є державою великомасштабного виробництва сільськогосподарської сировини, яка завдяки своїм потужним можливостям перебуває у світі поза конкуренцією. У топ-позиціях з інвестування коштів в українську економіку — насамперед земля, насіння та добрива. Практично в усіх галузях агропромислового комплексу України вагома роль належить Вінниччині. Яких заходів вживають податківці краю для стимулювання економічного розвитку аграрного сектора регіону та залучення інвестицій і як при цьому вирішуються, зокрема, питання раціонального землекористування, розповідає голова ДПА у Вінницькій області Олександр ВІТРУК.


— Олександре Васильовичу, днями випов-нилася річниця відтоді, як Ви очолили податкову службу Вінницької області, і добре знаєте, що починаючи з 2009 ро-ку на Вінниччині спостерігається позитивна динаміка нарощення обсягів інвестицій в основний капітал сільськогосподарських підприємств. Однією з найважливіших умов роз-вит-ку аграрного сектора регіону є нагальне вирішення питань раціонального землекористування. Які конкретні кроки зроблено податківцями у справі регулювання земельних відносин?

— Раціональне землекористування — одне з найголовніших завдань, яке має жорстко контролюватися владою. Тож виявленням порушень у сфері регулювання земельних відносин на Вінниччині нині спільно займаються органи виконавчої влади, місцевого самоврядування, податківці та правоохоронні структури. Детальне вивчення питання використання земель — це, по суті, перший етап операції «Урожай», який триватиме до завершення весняно-польових робіт. А восени податківці аналізуватимуть результати цієї копіткої роботи.

— Чи скористалися фахівці податкової служби Вінницької області позитивним досвідом, напрацьованим під час проведення минулорічної операції «Урожай»? Які корективи внесли у свою діяльність нинішнього року і на який ефект очікуєте?

— Передусім прагнемо навести порядок на ринку землі. А головне завдання усього комплексу робіт полягає в розширенні бази оподаткування по платі за землю, здійсненні контролю за повнотою нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, за суб’єктами підприємницької діяльності, які перебувають на фіксованому сільськогосподарському податку, в обліку вирощеної продукції з подальшим контролем за сплатою податків після її реалізації. Тільки ретельне відпрацювання усіх цих напрямів дасть можливість залучити до бюджету чималі кошти та виявити резерви їх надходжень.

Детально проаналізувавши перебіг і результати минулорічної операції «Урожай», ми вирішили кардинально змінити підхід до її проведення у поточному році й розпочали копітку підготовчу роботу ще в листопаді-грудні 2010 року. Податковою службою було сформовано електронний депозитарій «Земля», в якому відображено стан використання земельних ресурсів за територіально-адміністративним принципом. Залучення новітніх технологій дало змогу не лише провести своєрідну інвентаризацію земельних ділянок, а й з’ясувати, наскільки раціональним та правомірним є їх використання. Приміром, скориставшись даними депозитарію, можна з’ясувати, які землі обліковуються як землі запасу, а насправді використовуються суб’єктами господарювання з метою отримання прибутку. Такому технічному ноу-хау передувала низка організаційних заходів. Насамперед нам вдалося забезпечити кожну податкову інспекцію оргтехнікою для ефективної роботи в цьому напрямі. Ми створили комп’ютерну мережу, яка дає можливість за кілька хвилин отримати інформацію з будь-якого району області. Оскільки дані постійно змінюються, за цим напрямом закріплено конкретного працівника в інспекції, який відповідає за своєчасне внесення змін до депозитарію. Крім того, маємо намір перевірити правомірність використання всіх земельних ділянок, задіяних у виробництві сільськогосподарської продукції на предмет плати за землю, сплати податку на доходи фізичних осіб, інших податків та зборів.

— Чи можете навести приклади виявлених в області порушень щодо землекористування і наскільки вагомими були результати перевірок у грошовому еквіваленті?

— Наведу статистику щодо відпрацювання цього питання фахівцями податкової служби Вінниччини. Перевірка понад 400 сільських та селищних рад регіону справді дала вагомі результати. Зокрема, 15 юридичних осіб, які використовували понад 1000 га землі державної власності, зобов’язали сплачувати орендну плату на чималу суму — близько 400 тис. грн. на рік. Збільшення лише вдвічі орендної плати за землі державної власності при укладенні договорів оренди з 3% (згідно з Податковим кодексом дозволяється  до 12%)  забезпечить додаткові надходження до бюджету в одному з перевірених районів на суму 180 тис. грн. Додаткові надходження коштів можливі також за рахунок укладення договорів оренди земельних ділянок несільськогосподарського призначення на період виготовлення проектів земле-устрою. З 2008 року владою того самого районного центру надано 31 дозвіл на розробку проектів землеустрою, але жодного проекту не було виготовлено, хоча земельні ділянки використовуються. Таким чином, це фактично є способом ухилення від сплати податків. Орієнтовні втрати недоотриманих коштів орендної плати становлять 504 тис. грн.

— Які невикористані резерви, пов’язані з обробітком землі, виявлено в ході операції?

— Такі резерви існують, і їх чимало. Це, зокрема, надання вільних земельних ділянок в користування та оренду. Наприклад, у районі, про який ми вже згадували, налічується 5046 га орних земель запасу та резервного фонду (це 8% сільгоспугідь району). Водночас ефективність використання таких земель є надзвичайно низькою. По-перше, ця земля здається в оренду за дуже невеликими ставками, що за нашими приблизними підрахунками призводить до втрат бюджету на суму 759 тис. грн. щороку. По-друге, в районі 1340 га земель запасу та резерву взагалі не обробляються, внаслідок чого місцеві бюджети також втрачають 392 тис. грн. щороку. Окремо слід відзначити важливість врегулювання питання використання невитребуваних земельних часток (паїв). На території району налічується 3164 непереоформлених та невитребуваних паїв. При цьому 2,6 тис. га використовуються без правовстановлюючих документів, а 242 га не використовуються взагалі. Якщо місцева влада наведе в цьому питанні порядок, бюджети сільських рад зможуть щороку додатково отримувати понад 1 млн.  грн. У районі — 462,5 га землі, які обліковуються як проектні дороги на розпайованих землях та лісосмугах, а фактично використовуються як сільськогосподарські угіддя. Таким чином, це суто тіньова схема обробітку землі, коли всі прибутки «розчиняються» у кишенях.

— Ви зауважили, що питанням регулювання земельних відносин на Вінниччині податківці нині займаються спільно з іншими владними та правоохоронними структурами. Як цей факт позначається на вирішенні соціальних проблем населення?

— Таке відпрацювання відбувалося в рамках вивчення соціально-економічного стану регіону. За дорученням голови обласної державної адміністрації було сформовано робочу групу. Під час перевірки розглянули більшість аспектів соціально-економічного розвитку: від діяльності реального сектору економіки, сплати податків, наповнення бюджету до роботи житлово-комунального сектора, зайнятості населення та рівня оплати праці. На жаль, незаконна діяльність керівників окремих владних структур, а також сільгосппідприємств і підприємців нівелює загальні здобутки сумлінних, відповідальних працівників, які розвивають аграрний напрям. Тому наше спільне завдання — не лише мобілізація коштів до бюджетів, а й соціальний захист людей, які працюють у будь-якому секторі економіки регіону, в тому числі аграрному.


Розмову вела  Наталя ЛЕВИЦЬКА,
головний державний податковий
інспектор ДПА у Вінницькій області

«Гарячі лінії»

Дата: 5 вересня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42