Аналітика

За власні кошти

Усього за шість місяців ТОВ Науково-виробниче підприємство «Херсонський машинобудівний завод» розробило і виготовило конкурентоспроможний український зерновий комбайн.


Імпорт затребуваний. Поки що!

Цьогорічний збір урожаю зернових порадував хліборобів не скрізь: подекуди косовиця, обмолот, тюкування та складування вирощеного в полі за несприятливих погодних умов нагадували не жнива, а зачищення площ після комбайнів, що вимагало чималих зусиль та старання. Тому сьогодні високопродуктивна техніка, яка гарантує мінімальні втрати врожаю, особливо цінується. На щастя, таку вже навчилися виробляти і вітчизняні машинобудівники. Механізатори одного з дослідних господарств Київщини випробували два зернозбиральні самохідні комбайни «Скіф-230А» виробництва ТОВ НВП «Херсонський машинобудівний завод» (далі — ТОВ НВП «ХМЗ»). Фахівці дали позитивну оцінку роботі херсонської техніки, яка, на їхню думку, зможе впевнено конкурувати з іноземними машинами відповідного класу.

До речі, потреби України в сільськогосподарській техніці за різними оцінками становлять щороку від 4 до 6 тис. одиниць, тоді як вітчизняні підприємства спроможні випускати близько 2 тис. Тож наше село, на жаль, не в змозі поповнювати свій парк техніки або ж, якщо на це є кошти, приречене купувати дорогі імпортні машини. Херсонський «Скіф» може стати рятівним колом.

— Не випадково домінуюче місце в діяльності заводу займає сьогодні виробництво збирального комплексу на базі зернозбирального комбайна «Скіф-230А» з високонадійними агрегатами та системами, — розповідає директор ТОВ НВП «ХМЗ» Віктор Слободянюк. — До комплексу входять жниварки різної ширини для збирання зернових культур, жниварки для збирання соняшника та кукурудзи, платформа-підбирач, устаткування для збору соломи, а також столи для збирання ріпаку та гірчиці. Усе устаткування може бути адаптовано для роботи із зернозбиральними комбайнами інших виробників. Окрім того, нинішнього року ми розгорнули виробництво різноманітної причіпної, навісної екологічно безпечної ґрунтообробної техніки. Вартість наших машин та обладнання — майже вдвічі нижча від вартості закордонних аналогів. Більше того, обслуговування «Скіфа-230А» обійдеться господарствам у 5 — 10 тис. грн. на рік. Імпортні комбайни, які також ламаються, хто б і що не говорив, на ремонт і обслуговування потребують від кількох десятків до сотні, а то й більше тисяч гривень.

Під особливим прицілом

Наміри у херсонських машинобудівників не лише серйозні, а й амбітні. Підприємство, як стверджує керівництво, вже пережило кризові часи, коли його намагалися знищити (кому з відомих у світі виробників сільськогосподарської техніки потрібен конкурент в Україні?). Майже 77 га «машинобудівного» в центрі Херсона намагались перетворити у торгово-розважальну споруду, що привело б до знищення чи не єдиного в СРСР, а пізніше — у країнах СНД виробника самохідних кукурудзозбиральних комбайнів «Херсонець-200», дощувальної техніки. Але завод тримав оборону. Більше того, за власні кошти спільно з НДІ Академії аграрних наук України підприємство розробило проект програми створення конструкцій та організації серійного виробництва низки вітчизняних зернозбиральних комбайнів пропускною здатністю 8, 10, 12 та 14 кг/с, здатних забезпечити збирання зернових, колосових, олійних, круп’яних культур, насіннєвих трав, кукурудзи, соняшника, рису тощо в усіх зерносіючих зонах України.

— При цьому, — приєднується до розмови головний інженер заводу Сергій Шляховер, — ми співпрацюємо з понад 120 підприємствами України. Серед них — ЗАТ «Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча», ЗАТ «Донецьксталь», ДКБ «Південне», ДП «Судмаш», ПАТ «Артем-Контакт», ВАТ «Кременчуцький колісний завод», ВАТ «Миронівський автоагрегатний завод», Харківський тракторний завод ім. Фрунзе. Було б узагалі добре, якби ми повністю закуповували сировину на вітчизняних підприємствах, а не витрачались на американські, німецькі, польські, чеські, китайські матеріали. На жаль, досягти цього вдалося лише при виготовленні жатки для збирання кукурудзи та соняшника. Цей агрегат є на 90% українським.

Промисловий острів

Взагалі ТОВ НВП «ХМЗ» — унікальне підприємство: тут є чавуноливарне, ковальсько-пресове, холодно-штампувальне, зварювальне, гальванічне, термічне, фарбувальне та складальне виробництва. Вони оснащені сучасним високопродуктивним устаткуванням, у тому числі з числовим програмним управлінням, оброблювальними центрами, які дають можливість виготовляти і випробовувати складну продукцію високого технічного рівня. Підприємство має необхідний комплекс інженерних та обслуговуючих цехів: підготовки виробництва, експериментальний, ремонтний, енергоцех. На території заводу є власні автомобільні, залізничні лінії, а також закриті та криті складські зони з рухомими вантажопідйомними засобами. ТОВ НВП «ХМЗ» забезпечено природним газом, вуглекислотою, киснем, стислим повітрям, електроенергією та іншими видами енергії.

Наукова база підприємства складається зі спеціалізованого конструкторського бюро, технологічного відділу, лабораторії випробувань сільськогосподарської техніки та фізико-хімічної. На заводі введено в експлуатацію лазерну установку «Бістронік», нову гальванічну лінію та міні-котельню. Остання забезпечує теплом кілька цехів та гарячою водою лазню підприємства. За таких умов херсонці можуть випускати по кілька десятків машин на місяць. Натомість у липні зібрано лише шість.

— Сьогодні як ніколи промисловці потребують великої підтримки з боку держави, — доходить висновку Віктор Слободянюк. — Адже Україна як аграрна країна повинна і здатна випускати серйозну конкурентоспроможну техніку. Для цього підприємствам не потрібно створювати якихось особливих умов. Ми хочемо чесно конкурувати з іноземними виробниками, щоб наші «Скіфи», наприклад, мали такий самий доступ на вітчизняний ринок сільськогосподарської техніки, як закордонні комбайни. Тоді б у селян було справжнє право вибору, і кожен виробник мав би змогу показати і довести свої переваги над конкурентом.

Не погодитися з даним твердженням важко.


Олександр КРЮЧКОВ,
krolmi@ukr.net

«Гарячі лінії»

Дата: 28 березня, Четвер
Час проведення: з 10:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42