Новини

«Ми повинні обслуговувати платника, а не його гроші»

Заступник Голови ДПС України Олександр КлименкоЗаступник Голови Державної податкової служби України Олександр Клименко є одним із керівників комісії, що займається реорганізацією ДПС. Тож саме йому слід адресувати запитання про те, якою буде оновлена податкова та які «бонуси» отримають платники податків від змін, що запроваджуються сьогодні. Про це — наше інтерв’ю з Олександром КЛИМЕНКОМ.


— Олександре Вікторовичу, керівництво держави обіцяє, що в недалекому майбутньому сплачувати податки в Україні стане вигідно і престижно. Яким чином, на Вашу думку, потрібно вдосконалити роботу ДПС, аби максимально наблизити цю перспективу?

— Ми виходимо з того, що сплата податків, аби стати вигідною, повинна бути зручною та необтяжливою для платника. Відповідно першочергові кроки в цьому напрямі (і з цим погоджується керівництво країни) — зниження податкового навантаження та спрощення процедур адміністрування.

Певні зміни відбудуться і в ідеології нашої роботи: ми повинні обслуговувати саме платника, а не його гроші. Своєю роботою потрібно демонструвати, що податківці зацікавлені не лише в тому, щоб підприємство, приватний підприємець чи найманий працівник сплачували податки до бюджету, а й у тому, щоб вони стабільно та успішно працювали якомога довше. І в межах своїх повноважень та можливостей ми повинні допомагати їм у цьому.

Такий підхід, зорієнтований на налагодження рівноправних, партнерських відносин, підвищить рівень добровільного виконання податкових зобов’язань — я в цьому переконаний. І говорити треба не лише про реорганізацію служби, а й про її модернізацію.

Сьогодні реалізується довгостроковий проект «Модернізація державної податкової служби України — 1». У роботі служби застосовуватиметься нова формула — «податкове стимулювання економічного розвитку бізнесу». Оновлену ДПС буде сформовано передусім як сервісну службу, що діятиме за європейськими зразками.

Європейська ж концепція, покладена в основу нашої модернізації, ґрунтується на принципі безконтактних відносин з платниками податків. Цей принцип є пріоритетним і для нас. Безконтактна форма спілкування з платниками, по-перше, сприятиме підвищенню якості їх обслуговування, бо зникнуть черги та міжособистісні конфлікти. По-друге, разом з усуненням від процедур адміністрування людського фактора різко знизиться загроза корупції.

— Наведіть, будь ласка, приклади нововведень, які раніше у практиці ДПС не застосовувались.

— Насамперед це створення центрів обслуговування платників податків. Ідея полягає в тому, щоб зосередити в одному місці всі послуги, які ми їм надаємо: реєстрація, зміна системи оподаткування доходів, надання консультацій, приймання звітності, видача за вимогою платників довідок та інших документів, звіряння стану розрахунків з бюджетом.

Сьогодні всі ці послуги надаються, але  розрізненими підрозділами, відділами, секторами тощо. Відповідно платникові доводиться контактувати з великою кількістю податківців, ходити по кабінетах, вистоювати в чергах… Це незручно, і саме ця незручність породжує критику на адресу органів ДПС. Але я з вашою допомогою доповідаю громадськості, що критику почуто і враховано. Запропоноване нами рішення — сервісні центри. Вони стануть місцем, де найвищий пріоритет матимуть потреби платника.

Обробка оперативної інформації, перевірка наданих платниками відомостей, відпрацювання ризикових підприємств, боротьба з порушеннями податкового законодавства — цю роботу буде відокремлено від обслуговування платників.

— Яким буде подальший розвиток електронних сервісів?

— У перспективі — аж до реєстрації платників в онлайн-режимі через офіційні веб-портали податкової служби. А поки що це розширення консультаційної роботи за допомогою можливостей Інтернету.

Зокрема, продовжує постійно збільшуватися кількість тих, хто обирає дистанційне подання звітності через мережу за допомогою спеціальних програм. Хочу наголосити, що програмний продукт, необхідний для використання цього сервісу, платникам надається безкоштовно.

Також, як відомо, податкові накладні з ПДВ на суму понад 1 млн. грн. вносяться до єдиного електронного реєстру вже з 1 січня 2011 року, понад 500 тис. грн. — з 1 квітня 2011 року. Далі обов’язкові для реєстрації обсяги податку на додану вартість визначатимуться за графіком протягом поточного року. Це дає змогу контролювати ризикові операції дистанційно, не турбуючи підприємства перевірками до отримання інформації, завдяки якій можна зробити висновки про наявність чи відсутність порушення податкового законодавства.

Звісно, ми не можемо ігнорувати зауваження щодо недоліків в організації приймання декларацій. Ви пам’ятаєте, що нам дорікали і платники, і на це звернув увагу Президент України Віктор Янукович. Відповідаючи на критику, повідомляю, що Проектом модернізації податкової служби в зазначеному напрямі передбачено централізацію збору та обробки декларацій. Декларації повинні стати першим документом, що матиме електронний обіг.

Новацій у цьому напрямі запроваджується багато, а планується ще більше. Виділю ще одне важливе нововведення — створення централізованої захищеної бази даних платників податків. Її основна перевага полягатиме в тому, що платники зможуть отримувати послуги в будь-якому сервісному центрі чи податковій інспекції, а не тільки за місцем постійної реєстрації, як зараз. Це вимога часу, адже ритм економічного життя постійно прискорюється, трудова та бізнесова міграція громадян також. Відповідно ми маємо реагувати на це.

— На які результати очікує податкова від наймасштабнішої в історії відомства реорганізації податкової служби? У зв’язку з цим які функції підрозділів ДПС доведеться переглядати?

— На сьогодні поточні результати такі: вже проведено скорочення штатної чисельності працівників центрального апарату на 20% — з 1826 до 1460 штатних одиниць та зменшено кількість структурних підрозділів центрального апарату з 33 до 22.

Будуючи нову структуру, ми керуємося принципом об’єднання тих підрозділів, функції яких перетинаються або частково дублюються. Податковий кодекс приймали, маючи на меті зниження податкового тиску. Тому кількість податків і зборів зменшено, процедури адміністрування спрощено. За такими самими принципами має змінюватися і робота податкової служби.

У структурі центрального апарату ліквідовано Департамент контролю за відшкодуванням податку на додану вартість, Департамент адміністрування податку на додану вартість, Департамент адміністрування податку на прибуток та інших податків і зборів (обов’язкових платежів), Департамент обслуговування великих платників податків та Управління адміністрування акцизного збору. На їх базі утворено Департамент оподаткування юридичних осіб. Таким чином адміністрування податків і зборів, які сплачують юридичні особи, сконцентровано в одному підрозділі.

Об’єднано Департамент контролю за фінансовими установами та операціями у сфері ЗЕД і Департамент податкового контролю юридичних осіб у Департамент податкового контролю. Тепер контрольно-перевірочну діяльність здійснює один спеціалізований підрозділ — на підставі інформації, отриманої від колег з інших департаментів та із зовнішніх джерел, тобто від митної служби, МВС, Держфінмоніторингу.

Також об’єднано Юридичний департамент та Департамент апеляцій у Департамент правової роботи.

Утворено новий підрозділ — Департамент обслуговування платників податків, який на базі збору й узагальнення пропозицій від платників та серйозної аналітичної роботи розроблятиме підготовчі заходи, а також нові методи надання кваліфікованих послуг платникам в умовах запровадження норм Податкового кодексу.

Закладено нову філософію в роботу Департаменту взаємодії із засобами масової інформації та громадськістю. Передусім це буде підрозділ, на який покладаються завдання звітувати перед громадянами про нашу роботу та її результати, організовувати публічне обговорення планів і перспектив відомства. Крім того, цей Департамент відповідатиме за контакт з платниками податків та забезпечуватиме зворотний зв’язок з ними, щоб донести до керівництва ДПС думку громадськості.

Реорганізація державної податкової служби — практичне втілення тих принципів, якими ми керуємося в роботі: відкритість, публічність, зручність та комфорт для платників тощо. Про це давно говорилося, і ми в рамках президентських реформ нарешті почали втілювати цю ідеологію в життя.

— Днями Ви вручали призи переможцям конкурсу на кращий сценарій дитячого мультфільму «Країна сплачених податків». Про що свідчать результати його проведення? Чи вдасться цьому заходу стати ефективним інструментом підвищення податкової грамотності громадян?

— Гадаю, конкурс, проведення якого ініціювала ДПА у Донецькій області, вже став таким інструментом, оскільки творчий проект податкової служби викликав високий інтерес серед сценаристів — професіоналів та аматорів. Усього за час його проведення на розсуд журі надійшло 343 сценарія від небайдужих громадян як з України, так і з Росії й Білорусі. Вік учасників не обмежувався, тому наймолодшому авторові виповнилося шість років, а найстаршому — 65.

Переможницею конкурсу стала письменниця з Білорусі Людмила Богданова, яка виступає під творчим псевдонімом Ніка Ракітіна. Її роботу за назвою «Про славетні діяння податкового інспектора Тараса Лелеко» одностайно визнано кращою й удостоєно подарункового сертифіката на суму 100 тис. грн. Крім того, як ми й планували, за твором автора буде знято мультфільм. Його офіційний трейлер і саундтрек будуть готові у червні, а повна версія вийде в жовтні 2011 року.

У кожній країні ставлення до сплати податків виховується у громадян змалку. Ми зробили важливий крок у цьому напрямі, і запевняю, доведемо свою ініціативу до логічного завершення — знімемо й покажемо дітям цікавий мультфільм. А взагалі я вдячний усім авторам, які відгукнулися на наш заклик і надали свої роботи. Вкотре радий був переконатися в тому, що не мене одного хвилює проблема виховання податкової культури і що не я один замислююся над тим, як ростити гідних громадян нашої країни, які з дитинства розуміють, що таке патріотизм і громадянський обов’язок.

(Продовження інтерв’ю читайте у наступному номері)


Розмову вела Ольга ГЕРМАНОВА,
germanova@visnuk.com

Урочиста церемонія  нагородження переможців          Урочиста церемонія  нагородження переможців

«Гарячі лінії»

Дата: 28 березня, Четвер
Час проведення: з 10:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42